Leriga hagar

Sv: Leriga hagar

*KL*
Det är inte bara marken som far illa.
Var inne i ett större stall o det var mögel på allt-galler, tak.....
Hur bra är det:crazy:

kl
vi har mssa lera, jag mår dåligt av att släppa ut pållen just nu :(
det finns berg i hans hage som de brukar stå på så slipper e iaf stå i skiten.
Tur att vi alla fall har spolspilta.

Trodde väll aldrig att jag skulle uttrycka denna begäran men: JAG VILL HA KYLA OCH SNÖ!!!!!!!

Nej, nej, nej! Inte vinter och snö utan vårvindar friska!! Torra, ljumma vindar som torkar upp allt elände överallt - det vill jag ha! Och blåser gör det ju så att det räcker och blir över - men bara det kunde sluta regna ....

Jag har, tack o lov, hyfsat bra i hagen fortfarande. Hela hagen sluttar nämligen, så allt vatten rinner ner till grannen .....

Det är bara precis i en halvcirkel vid stalldörren (har direktutsläpp stall via vindskydd ut i hagen) som det är riktigt lerigt och eländigt. Hästarna står en bra stund på morgnarna och tvekar - "ska vi verkligen behöva ta oss igenom den där geggan ....", men UT vill dom ju, så till slut klafsar dom på.

Mugg har jag - peppar, peppar - inte sett alls på dom i vinter.

Inga större reaktioner!
Men det beror nog på att ingen här har hårddragit frågan så ensidigt!
Vad du aldrig fattade i den andra tråden år att man ibland får vara lite pragmatisk ingen rår över tillfälliga vädertyper men om vi tex fortsätter att ha så här varma vintrar måste vi tänka om när det gäller hagar.
PL

Inga större reaktioner!
De vågar kanske inte...Du minns ju att i den tråden skulle de blivit anklagade för att inte ha ordnat till en vettig miljö för sina hästar och i värsta fall inte borde ha häst........
Jag ställde en rak fråga -Finns det någongång omständigheter då det är försvarsbart att hålla hästar inne, tex som dåligt väder. Svaret/en jag fick var kategoriskt Nej.
Och Nej vi rår inte för vädret.
rår över tillfälliga vädertyper men om vi tex fortsätter att ha så här varma vintrar måste vi tänka om när det gäller hagar.
Ja det är ju en tröst för hästarna.
gulan

För min del har jag aldrig sagt att det inte var ok att hålla hästar inne enstaka dagar. Däremot att det inte var ok att inte ge hästar så gott som daglig utevistelse därför att man inte har vettiga hagar (även en vettig hage kan TILLFÄLLIGT bli mer eller mindre oanvändbar).
Men visst vill du förstöra även den här tråden genom att inte läsa vad andra skriver kan inte JAG hindra dig.
PL

Flytta inte till England bara, det är VÄRRE här... :( (Mina hästar har börjat utveckla gälar, och själv har jag fått simhud mellan tårna.)

Jag är dödligt trött på att halka omkring i leran, både här hemma och borta hos grannen där unghästen bor.

Hästarna, däremot, verkar inte bry sig. De har gott om mark till sitt förfogande och gräset växer så det knakar vilket innebär att de går med nosen i backen hela dagarna ;)
Mugg har jag inte sett till hos någon av dem - kanske just på grund av att alla har rejält med hovskägg?

Immer

Mina hästar får gå i minihagar nu som nästan är stenlagda. De får inte gå ut i den leran som finns i deras vanliga hagar. Då får de hellre stå inne faktiskt.

Så resonerade stallägaren på det stället Besten stod inackorderad för två år sedan. Hästarna på anläggningen (22 st) fick dela på 2 st gruspaddockar under två månader. De fick alltså gå ut max en timma/dag. Om stallägaren visste att du skulle komma och rida fick hästen inte gå ut alls.

Min Besten fick akut luftvägsinflammation. Är förhoppningsvis botad nu efter att ha gått ute dygnet runt/bott i utebox sedan maj 05, men jag vågar inte ropa hej.

Numera har jag hästarna hemma. Besten och hennes kompis går ute halva dygnet och står i uteboxarna resten av tiden.
Vi bygger stall med fem boxar just nu, men även sedan det står klart kommer dessa två att bo ute så mycket som möjligt.

Immer

För min del har jag aldrig sagt att det inte var ok att hålla hästar inne enstaka dagar.
Nähä. Jag tyckte det var kraftigt motstånd jag.
Däremot att det inte var ok att inte ge hästar så gott som daglig utevistelse därför att man inte har vettiga hagar
Skillnaden är?
(även en vettig hage kan TILLFÄLLIGT bli mer eller mindre oanvändbar).
Ja den kan ju det om man hela tiden förlitar sig på att regnet ska upphöra och tjälen ska komma.
Men visst vill du förstöra även den här tråden genom att inte läsa vad andra skriver kan inte JAG hindra dig.
Hörrrööö! Jag har gett en rådet att använda gummihandskar så hon inte ska frysa om händerna när hästen ska få all lera bortspolad. En skrev att hon faktiskt kunde tänka sig att låta hästarna stå inne då det är som värst i hagen. Då svarade jag (med den andra tråden i färskt minne) att så är inte OK att tycka eller göra enligt många här.
Hagar som beskrivs här skulle jag inte andvända till mina hästar;och alla gör som de vill. Vi bestämmer åt våra hästar. Det var just sånna här hagar jag beskrev gång på gång.....med en fråga -är det OK att hålla hästarna inne när de ser ut så här. Hur många ja-då kan det vara befogat -svar fick jag?? Inte ett enda. Däremot skrev man ofta.....kan man inte ordna vettig miljö, grusa upp, eller hägna in en ny hage........ska man inte ha häst!! (förnekar du det?)
Nåja, imorgon åker jag till italien för att släppa ut mina hästar i hagen!. Hej
gulan

Jag har ingen anledning att försvara andras inlägg men det är ju synd om du målat in dig i ett hörn så att du måste fösvara ständig innevistelse utan att egentligen mena det.
PL

Fast mina hästar är ändå ute från 9 till ca 15 om det är ok väder. Bara det att de får gå i sjukhagar.

Ja, denna vintern har varit hopplös. lera, strömavbrott , piskande regn som gör det omöjligt att rida. Mina hästar tappar skor och svullnar i mjukdelen på hoven så den spricker. Vinterhagen går inte att använda längre . Som tur är har vi en mellan hage så vi kan spara på sommarhagen. Man undrar hur länge man ska orka ! Men det börjar bli lite ljusare. :smirk:

Mugg har jag inte sett till hos någon av dem - kanske just på grund av att alla har rejält med hovskägg?

Immer

Ja, kan det vara hovskägget? Mina, shettis och haflinger, har jag inte heller sett mugg på. De har ju också rejält med hår på benen båda två:D . Kan det kanske vara det som gör det?

Men det förklarar inte min "brist" på mugg... ;) Här finns alla typer av hästar och även två av dem som hade värst mugg (rasp, jag bodde i grönsåpahinkar förra vintern) i fjol. Jag har inte en muggskorpa på en enda häst i år. Den enda förklaring jag kan ha på det är att vi bytt vinterhage.

Men det förklarar inte min "brist" på mugg... ;) Här finns alla typer av hästar och även två av dem som hade värst mugg (rasp, jag bodde i grönsåpahinkar förra vintern) i fjol. Jag har inte en muggskorpa på en enda häst i år. Den enda förklaring jag kan ha på det är att vi bytt vinterhage.

Ja, det beror alldeles från vad muggen kommer. Mugg kan ju uppstå utav flera anledningar. Inget som måste komma med leran. Jag har en häst som får mugg utav att leran försvinner. :confused: Men det är ngt snabbt övergående, så jag har inte brytt mig att forska vidare i det.

Misströstar... nej... jag gillar läget...

Mina hästar flyttade från vinterhagarna långt före jul... Det gick inte att ha dem där....

Nu går de i tillfälliga hagar långt upp på hövallarna. Mörkt som bara den när man skall ta in och ut dem... Men med en shysst pannlampa löser man det...

Hovslagaren var här igår... Han var mycket tacksam... mina hästar var de första lerfria hästar han haft på flera månader....

Jag hatar lera! usch, det är så jobbigt att behöva traska ut i gummistövlar varje gång man ska fodra och hämta hästar, och hästarna tycker inte det är skoj heller!
men när jag läser vissa svar i den här tråden inser jag hur bra våran vinterhage faktiskt är...
Kan visa lite hur vi har det:

http://i53.photobucket.com/albums/g69/nyponros_2006/hagar%20och%20stall/hagarochstall017.jpg?t=1168716935
Lilla vindskyddet är en sjö

http://i53.photobucket.com/albums/g69/nyponros_2006/hagar%20och%20stall/hagarochstall005.jpg?t=1168717126
Precis utanför stalldörren vid grinden och där vi hänger hönäten(på en ladgårdsvägg till höger) Här var det klafsigt!

http://i53.photobucket.com/albums/g69/nyponros_2006/hagar%20och%20stall/hagarochstall011.jpg?t=1168717218
På sidan av vindskydd nummer två:crazy:

MEN vi har det tack och lov ganska fint i stora delar av hagen, vi och hästarna är glada över att det i andra delar ser ut såhär:
http://i53.photobucket.com/albums/g69/nyponros_2006/hagar%20och%20stall/hagarochstall035.jpg?t=1168717327

http://i53.photobucket.com/albums/g69/nyponros_2006/hagar%20och%20stall/hagarochstall020.jpg?t=1168717369

Våra hästar brukar faktiskt inte vara spec leriga om ben och hovar när de kommer in trots att de måste gå genom leran för att komma in! Skönt!

Men nu vill vi ha SNÖ!!

hagarna är itne så farliga längre enligt mig, visst våra mindre hagar är inte så roliga men de större och dens tora året runt hagen med backar osv på 20hektar håller sig fin, MEN leran är nästan lika farlig som snöslask, för hästar har sträckt sig och blivit halta när de lekt runder i den stora hagen, så håller min i mellan hagen, och den verkar ganska ok än så länge...gårdsplanen däremot kan man inte röra sig på utan att ha gummistövlar, urk:crazy: myggen dansar och har sig, kommer inte frosten snart så kommer vi ha insektsinvasion i sommar:crazy: :(

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 214
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
621
Senast: Hello
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18