Leriga hagar

Sv: Leriga hagar

Blääää för lera och blask :( speciellt när man har en häst som älskar att rulla sig dessutom.
Har försökt övertala stallägarna att gräva ur och grusa vinetrhagarna, men utan resultat...så hästarna går till stor del i slafs och blöta. Tack o lov ingen mugg ännu (ta i trä)

Ju längre den här "vintern" lider, desto mer inser jag att jag har en värsting-vinterhage! Det finns inte tillstymmelse till lera, inte ens runt insläpp och foderhäck. Jag tror det beror på att det till stor del är sandjord, och dels att den sluttar lite på strategiska ställen. Hursomhelst är jag tacksam för det, när jag läser andras inlägg...

Bor vi på samma planet......

Jag kan bara hålla med,så himla less på denna uschliga jobbiga lera!!!:mad: :mad: :mad:
Min fråga till alla er som hanterar sina egna hästar och ev inackorderingar:
Hur gör ni med dessa leriga hovar och ben vid intag?!:confused: Spolar ni dessa och ingår det isåfall i stallhyran!?
Själv har jag tyvärr inte tillgång till spolspilta inomhus så jag får stå utanför i regn o blåst med hästar som inte kan stå still samt att mina händer blir iskalla och onda av ledvärk...
Har gått och funderat på om det är jag som är petig som håller på o glöter med vatten jämt jämt.JOBBIGT är det iallafall....
Som sagt var JAG LÄNGTAR :bow: TILL DE DAGAR DE ÄR FRYSST I MARKEN ÅTMINSTONE!!!!!!

Jag o min pålla verkar lyckligt lottade, har sandjord i hennes hage men iofs så ska man i stället vara nervös för att hon ska få sandkolik. I vilket fall som helst så är den bara lite lerig vid grinden, har endast spolat benen två gånger denna höst/vinter :)

Du kan köpa gummihandskar som du har när du spolar din häst med kallt vatten. Köp stora så kan du ha ett par vantar under. Det blir kallt det ochså, men du slipper ha hudkontakt med det kalla vattnet.
gulan

Tipps för att slippa bli blöt om händerna när ni ska spola benen är att använda en diskborste. Blir ju lite stänk men inte iskallt men händerna i vattnet hela tiden. Prova :idea:

Det är väll den enda fördelen med det här våta/leriga vädret. Inga problem med att spola unghästarnas ben, eftersom man gör det var eviga dag!

Är det fler än jag som misströstar

JAAA! Jag håller på att gå under!! Inte bara på grund av leran, som är hemsk i sig, utan även av oro för om kylan någonsin skall återvända? Det är midvinter och iförrgår gick jag med tunn jacka mitt stormen och det kändes som att "ute blåser sommarvind"! Termometern i min bil visade på 12 grader - klockan åtta på kvällen! Bortsett från att en global uppvärmning får fruktansvärda effekter för hela jordklotet :eek: kommer mina hagar aldrig att återhämta sig igen om det fortsätter så här! Det behövs liksom en period när slitaget sätts på paus under några månader, det är illa nog att marken slits hårt varje vår och höst. Så här leriga har hagarna aldrig varit förut! Även om de fortfarande är OK till största delen skall de ju hålla ända fram till juni också, då hästarna går på bete. Hur de kommer se ut framåt mars/april vill jag inte ens tänka på just nu! Och marken som är så vacker också - riktigt fin ängsmark! :love: Det kommer bara bli ogräs kvar.. :cry: Äh, jag får nog ta och sansa mig lite. :crazy: Och hoppas detta bara beror på El Niño! :cool:

usch ja, jag är också otroligt trött på detta! Vi har aldrig någonsin haft det så här!
Alla hästarna har mugg i stallet, utom min travare vilket jag tycker är helt fantastiskt och ganska märkligt.

Kl...

Mina hästar får gå i minihagar nu som nästan är stenlagda. De får inte gå ut i den leran som finns i deras vanliga hagar. Då får de hellre stå inne faktiskt.

hos oss är det bara lera vid grinden, resten av hagen e fin!!
visst, hon blir lerig när hon rullar sig men inte så mycket mer än så!!

2/3 delar av hagen skall vara torr.

Jag skrev "i en hage är det på ett ställe så illa därän". Kan konstatera att 2/3 delar av hagen är torr. Men hästarna väljer att gå där det är som lerigast knasigt nog.

Förstår väl själv att det inte är bra för hästarna eller schysst att låta dom gå i en lerig hage. Men som sagt mer än 2/3 delar av hagen är torr. Ska jag byta hage för att de själva är så dumma å väljer att stå mitt i leran.

Men ska bli skönt nu om det kommer lite snö och blir kallt. Då slipper dom ju leran helt och hållet så länge de håller sig vid minusgraderna.

Senast ändrad av en moderator:

bläää

ja man kan ju lugnt säga att man ruttnar på det här..
min sessa har haft kolik i omgångar för att hon bara går ut i ett hörn av sin leriga hage o sen står där hela dan o surar..
hon hatar att bli lerig o särskilt om hon måste gå i det...

att hagen ska vara 2/3 torr vågar man inte ens drömma om...

antingen får det bli vinter nu!!!!!!!!!!!!!!!!
eller vår...:love:

*KL*
Vi har flyttat runt våra så många gånger nu att det inte längre finns något att flytta dem till.
Det är 100% rinnande lera i hagen nu, men det är på en kulle så det är inte så djupt.
Vi spolar benen med ljummet vatten från trädgårdsslangen när vi tar in dom, och torkar sedan med hårtork.

Vi har som tur är ganska stora arealer men ja , det är blött. Den hagen som skulle vara vinterhage i år fungerade bra tills övergången till hagen översvämmades en gång för mycket och det bildades stora hål i den... bara att byta hage. Men en sak förundrar mig, vi har haft otroliga muggproblem de sista vintrarna men i år har INTE EN ENDA HÄST minsta mugg??!! Beror det på att vi bytt vinterhage och i så fall på bakterier i jorden?

Jag förstår precis hur du käner dig, men konstigt nog så har våra inte drabbats av mugg över huvud taget, vilket förvånar mig mycket. Har en skimmel som i vanliga fall har MYCKET lätt för att drabbas av mugg..

Värre är det med utevistelsen och hagarna. Hela hagarna är total-förstörda, men hästarna få ju gå ute minst 4-5 timmar per dag ändå, men de tycker det är skönt att komma in sen, det märks.
Det går ju helelr inte att ge höet i hagen, det blir förstört på noll-tid så hästarna får äta lla sina mål mat inne, tyvärr.

Nej, nog med gnäll :p . Vi går mot ljusare tider, någon gång måste det ju sluta regna, eller?

Mina hästar får gå i minihagar nu som nästan är stenlagda. De får inte gå ut i den leran som finns i deras vanliga hagar. Då får de hellre stå inne faktiskt.
Oooooo......akta dig! Att säga sådär blir som att kasta in en brinnande fackla..........ja där den brinner som allra värst.jag har fått veta här på buke att hästar ändå vill ut i hagar som beskrivits i den här tråden för de vill leva så naturligt som möjligt. Jag har fått om och om igen förklarat för mig -ska man ha häst och hagarna ser ut som många här säger att deras hagar ser ut ska man antingen köpa grus och grusa, eller inte ha häst alls!!
Kanske dags för många här att fundera på och sälja?
gulan

Var ute i går och grävde små kanaler i hagen, för att få lite vatten att rinna bort. När jag började gräva märkte man att det är helt botten löst.:crazy: Snälla låt det bli kallt och snö !

Trodde väll aldrig att jag skulle uttrycka denna begäran men: JAG VILL HA KYLA OCH SNÖ!!!!!!!
Ja men precis.

De lovade snö inatt, men det kom 30 mm regn istället.
Kan vi hjälpas åt att bygga ett vindskydd från Atlanten o stoppa regnet vid Norge. De gillar ju vatten:p

nä, ska flytta till norrbotten istället:idea:

Marken är så mättad med vatten så har man inte naturlig eller ruskigt bra dränering i hagarna så är det blött precis över allt.
Det går inte ens att gå på gräsmattan utan gummistövlar, det är mellan 85-90% luftfuktighet varenda dag här som jag bor.

Men det måste ju ta slut snart....... eller någon gång...........

Dom säger att frimärken är en trevlig hobby, kanske byta till det........

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 214
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
621
Senast: Hello
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18