Leriga hagar

T

todde

Nu börjar det bli för mycket under alla de åtta år vi haft häst så är detta året det värsta. Så blött det är i hagar ! Muggen trivs som bara den.... Har nu börjat med att släppa ut hästarnar lite senare...när ska det ta slut allt regnande. Är det fler än jag som misströstar

Sv: Leriga hagar

Ja usch förstår dig. Har leriga hagar vi också. En hage är så illadärän på ett ställe att hästarn får gå med lera upp till knäna. Men vad ska man göra? man vill ju inte gärna släppa dom i sommarhagen så den blir förstörd. usch ja det är hemskt. men men.
Så är det väl. Skönt att vi går mot ljusare och torrare tid nu =)

Jag tror att alla misströstar mer eller mindre. Det får vara ett slut på detta nu:mad:
Jag kan snart inte släppa ut mina pållar längre, dom halkar och har sig vid minsta steg dom tar....
Hoppas inte dom bryter benen:( Men jag tänker inte ha dom innne, då äter dom säkert upp boxen efter 2 dagar. Däremot så blir det lite kortare dagar ute.

Jo tack..
Lera har vi gott om.. T.o.m i den hagen vi har dem i nu (som jag trodde var oplöjbar:crazy: ) har regnet lyckats få upptrampat.
Den enda ljusningen är väl att vi nu slipper försöka plöja där, det är bara att harva & så nytt :idea:

Själv har jag blank-is i stora delar av mina hagar och jag sitter förundrat och kikar på hästarna och på hur säkra de är på foten. Min minsta pålle travar gladeligen på isen. De andra tar det lugnare. Alla hästarna går barfota (och är verkade så att deras hovar är i naturliga balans och i och med detta att "sugkoppsfunktionen" fungerar.)

Ja usch förstår dig. Har leriga hagar vi också. En hage är så illadärän på ett ställe att hästarn får gå med lera upp till knäna. Men vad ska man göra? man vill ju inte gärna släppa dom i sommarhagen så den blir förstörd. usch ja det är hemskt. men men.
Så är det väl. Skönt att vi går mot ljusare och torrare tid nu =)

Vad skall man göra då? Vi har fått offra en höåker till våra så dom skall slippa leran. Då har vi väldigt lite lera ändå. Sedan så får det ju inte vara hur mycket lera som helst heller av djurskydds synpunkt.

*räcker upp en hand*

JAG är så oändligt trött på leran. Ändå har jag möjlighet till stora arealer mark så jag slipper lervällingen iaf. Leran slipper man ju inte, den bildas ju bara man går där en gång.
Funderar på att hägna in ett nytt gärde till helgen. Liksom stolpa en hage i januari :eek: , när tjälen ska ligga tjock i marken. Nääähä, jag hoppas jag slipper uppleva det en gång till.

Sugkoppsfunktionen :rofl:

Dina hästar och så Spindelmannen...

Fungerar även sugkoppsfunktion när marken inte är helt plan?

*KL*

Jag med! Är så himla trött på den här jäkla leran!! Har stora hagar men det hjälper ju inte när hästarna envisas med att stå på samma ställen och trampa upp så mkt som möjligt. Har mugg/rasp på nästan alla hästarna. Lyckades bli av med den efter att hästarna fick stå inne i en dryg månad, var sedan tvungen att släppa ut dom för att de inte skulle bli helknasiga. Och jaa....hur lång tid tog det innan raspen var tillbaka tror ni?
För att inte tala om hur j*vla jobbigt det är att bära ut ca 80 kg hösilage ca 100 meter ut i hagarna 2 gånger om dagen med lera upp till knäna....
I sommar (om den nånsin kommer) tänker jag banne mej se till att gräva bort skiten och grusa ordentligt! Alt flytta till sydligare breddgrader...

Håller med dig här! Jag har "offrat" en sommarhage som hingsten får gå i, som tur är har jag en hage "över" som stona kan gå i.
Hittade skorv typ rasp på hingstens ena framben idag. Måste ju bero på den enorma luftfuktigheten då han inte har lera som täcker hovarna i sin hage och skorven sitter dessutom högt upp.
Nej nu får kung Bore komma någon gång!

*kl*

Är oxå utled på detta vädret! Och idag regnade det ju igen!:eek:
Deras vanliga vinterhage är rätt stor (ca3-4ha) men till och med där blev det jättelerigt speciellt på dom ställen där dom går mycket som där dom går igenom gärdsgårdarna, viloplatser utanför stallet, stigarna mm. Dom försökte ju gå på nya ställen men bara dom gick där två ggr så var där ju lervälling igen!
Sen går dom ju på lösdrift med så det blir väl extramycket upptrampat...:crazy:
När det var som värst hade jag dom inne på nätterna för hovarna blev helt uppmjukade så när dom sen trampade på en ack så liten sten så blev dom ju halta....:crazy: :cry: Har haft hästar på lösdrift i 6 år och har aldrig behövt ta in dom (förutom mitt på dan p sommaren, när insekterna e som värst)!:eek:

Nu har jag flyttat dom till en rätt så hård stubbåker iaf på ca 9ha, får väl se hur länge det funkar, men det har redan blivit upptrampat runt ätboxen, för jag vill helst slippa släppa dom i sommarhagarna (och dessa skulle dessutom bli upptrampade ännu snabbare...).

Nä, nästa år hittar ni mej och hästarna i frankrike eller spanien eller nåt!:p

Hej!

Ja, lera är inte kul. Mina hästars vinterhage är dock relativt okej fortfarande. Troligtvis beroende på att vi haft upphållsväder blandat med en och annan minusgrad lite då och då. Naturligtvis har vi lera men inte ovanför hovarna, ingen mugg heller och skorna sitter kvar i mer än 3 veckor! Bara en sådan sak ;)

Hagen som de gick i i höstas (innan vinterhagen, efter sommarhagen) den regnade bort helt. Den blev inte lerig men till slut så simmade både jag och hästarna i vatten upp över knäna. Det var inget kul alls. Så vinterhagen är trots allt i bättre skick, även med leran.

Och personligen kan jag nog leva utan snön med tillhörande is, i vart fall denna vinter.

Lera är nog ett problem för dom flesta i år som inte har snö och fruset nu.

Själv har jag löst det så att jag har delat upp hagen i flera delar där vissa är för plusgrader och andra när det fryser på så att hästarna slipper gå i knugglor. Sen utfodrar jag i en höhäck i ett vindskjul där det är grusat både i och utanför skjulet. Har även grusat övriga partier där det lätt blir lerigt, tex vid vattenkaret, och mellan olika ställen där dom ofta rör sej. Dom är ute dygnet runt men stalldörren står öppen så dom kan gå in där och lägga sej i sina boxar när dom vill. Alltså har dom ett antal torra partier att välja mellan och lera går dom i på vissa ställen. Och här är det kanske 10-15 cm djup lera där det är värst. Står inte vatten någonstans.

Ska väl säga också att hagarna är byggda på leråker som brukades för bara några år sen. Så med detta system och med tanke på underlaget har det hållt sej riktigt bra i allt regn!

Ju längre den här "vintern" lider, desto mer inser jag att jag har en värsting-vinterhage! Det finns inte tillstymmelse till lera, inte ens runt insläpp och foderhäck. Jag tror det beror på att det till stor del är sandjord, och dels att den sluttar lite på strategiska ställen. Hursomhelst är jag tacksam för det, när jag läser andras inlägg...

Håller med. JAg HATAR den här j....a leran. :( Det enda positiva med den milda vintern är att man slipper sitta i ridhuset varje dag. Vår nya utebana är kanon, och ridvägarna är mjuka och fina. Dock längar jag efter snö, men det känns som om det inte kommer någon denna vinter.

Är oxå trött på denna blötta och leriga "vinter". :(
Pållens vinterhage är stor, stora delar av den är torr och mkt gräs kvar, men ändå ska pållen och hans kompis stå i den värsta gyttjiga delen nere vid grinden... Knappt man kan gå in och hämta dem.
När det fryser på lite, blir det bara en skorpa av lera som de ändå sjunker igenom.:(
Inga tappskor eller mugg har han haft ännu, men ett fult broddtramp i kronranden hb (en hel brodd gick in :eek: ) som inte vill läka.

Instämmer.
Är glad att mina hästar har velat stå inne mkt mer o på så sätt klarat det från att bli lerigare än nödvändigt.
De har t o m lyckats att trampa upp dräneringen o även filtduken under.

Gud vad avundsjuk jag är på dig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har ångest var eviga dag som jag tvingar ut mina stackars djur i min leriga hemska hage. Dom dagar det regnar som värst får dom stå inne.
Men ta i trä: ingen mugg!!

Det är ju ingen idé att släppa ut dom i en hage som inte är sönder-trampad, då gör dom ett race och efter en vecka ser den lika hemsk ut.

Tills nästa vinter ska grusade/dränerade vinter hagar finnas.

Trodde väll aldrig att jag skulle uttrycka denna begäran men: JAG VILL HA KYLA OCH SNÖ!!!!!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 214
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
621
Senast: Hello
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII