Lerig hage, lerigt hö

Sv: Lerig hage, lerigt hö

när ingen mat får ligga på marken.
Men det är ju inte den delen i formuleringen som jag stör mig på.

Utan det där med "dagligen".

Det kvittar ju om du kör ut en bal 1 gång i veckan eller om du lägger ut maten 1 gång per dag,
Men det gör det ju inte om man skall ge hästen mat "dagligen" som det står i föreskrifterna.
En gång i veckan är inte dagligen.
Det är 1 gång i veckan.

kl

Vill bara tipsa om hur jag har löst problemet.

De hästar som går själva har jag skruvat ihop två stora plastbackar ovan på varandra, och sedan sågat ut ett ovalt hål i botten på den övre (putsade till kanterna med sandpapper). Perfekt, höet stannar kvar där i och de får äta från rätt höjd. Inget spill!

Har du någon bild?

KL

Men hur är det nu på vintern? min går ute från tidig morgon till kväll. Morgon mål får han i "bur" (lastpall och galler). Middag och kvällsmaten har jag satt på marken i små högar lite här och var i hagen. Det kan ju inte finnas risk för sandkolik nu då det kommer snö. Inte blir det heller nertrampat eller nerbajsat - han är väldigt rädd om sin mat, inte ett stå går till spillo. Jag har märkt att han äter helst av marken, vi har också ett badkar att mata i men då gör han så att han slänger ut maten så att det iaf hamnar på marken..

Nattmaten äter han inne i box från golvet. Vill ha så många mål som möjligt på marken/golvet så att det blir naturligt för hästen att äta.

Liknande trådar

Hästvård Lösdriften är väldigt lerig nu när snön smält men bara vid ingången till ligghallen och vid matplatsen. De sjunker ner rejält med benen...
Svar
10
· Visningar
2 406
Senast: Lager
·
Anläggning Jag måste bara få vräka ut mig min irritation idag, och fråga om råd. Hästen går i grushage med en kompis, hagen lutar lite lätt nedåt...
2
Svar
20
· Visningar
3 157
Senast: Bison
·
Anläggning Jag måste grusa en del av hagen. Av två orsaker, mycket lera och min ena häst har fått fång så under de jobbiga perioderna vill jag...
Svar
3
· Visningar
1 476
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 698
Senast: Miamamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix