Lerig hage, lerigt hö

Sv: Lerig hage, lerigt hö

Jag råkar vara läskunning och har således läst djurskyddslagarna. Det kan alla göra med eller utan kunskap.

Kunskap i all ära, men varför påstår alltid folk att myndighetspersoner aldrig har fel ? Ni påstår att fotfolk ska ha fel för de besitter inte samma kunskap som en mydighet..och som alla vet har ju mydighetspersoner aldrig fel va ? :grin:

Jag har också läst lagtexten och hittar inget som stödjer det du skriver, men det ska erkännas att jag har inte läst förarbetet och propositionen så jag kan inte med säker het säga att jag eller du tolkar den rätt. Har du möjlighet att länka till dessa om du har läst dem?

Det finns en publikation (tjock bok) för däckbranschen, som jag glömt namnet på, men kommer varje år som man kan få information om detta och när det försvann hos vilka däck.

Min granne är/var återförsäljare av däck.
Jag skall fråga honom om han har den "boken".

Dock är våra begagnade traktordäck från urtiden så där finns det garanterat HA-oljor.
Jag tror t.o.m. att sambon hittade information om det på just de däcken.

De som går på lösdrift med fri tillgång fodrar vi grovfodret i en lastpall med pallkragar runt. Funkar jättebra!Fyller på lådan ett par gånger om dagen.
De andra lägger vi ransonerna i svarta plast baljor på hogt beläget ställe i hagen.Det funkar också bra och de är lättare att flytta.

Att fodra i leriga hagar kan förutom sandkolik leda till en ökad mängd mask hos hästen, vilket i sin tur leder till att man måste avmaska mer. Och att maskarna börjar bli resistenta är ju ett stort problem... Foderringen verkar bra :laugh:

*KL*

Mina hästar får ingen mat i hagen längre dom får mat morgon eftermiddag och kväll. Enkelt och väldigt effektivt.:p

Vad händer om man fodrar ur ett traktordäck då? Tar höet åt sig av olja och gift från däcket, eller är det farligt först om/när hästarna knaprar på däcket?

I stallet som min häst står i så får de hö i ett traktordäck i hagen. Ingen av hästarna äter på själva däcket, när höet är slut så går de och pillar med gräset istället.

Det är inte jag som bestämt att fodra i traktordäck, det gjorde stallägaren redan innan jag flyttade dit, men för att förhindra att höet trampas ner så funkar det kanon. Däcket skuras och hålls rent och flyttas med jämna mellanrum så det inte blir upptrampat där det ligger.

Kl

Som så många andra hagar blir min lerig på hösten och jag vill inte lägga höet i leran. Så jag köpte 90 liters murbruksbaljor, ganska vida och tänkte det blir perfekt att fodra hö i. Lätta att flytta om det blir väldigt upptrampat samt en av hästarna är lite utstött och baljorna går ju att placera ut på lite avstånd.

MEN en av hästarna har en i mitt tycke en idiotisk grej för sig. När jag släpper ut dom så ligger höet utfördelat i baljorna. Hästen går fram till första baljan och öppnar käften, tar tag i så mycket hö det bara går och slänger det så långt bort som möjligt. Ibland kastar hon det över sin egen rygg. Så tar hon en jättetugga till och slänger åt ett annat håll. Är inte baljan tom vid det här laget borrar hon ner huvudet under höet och skyfflar ut resten. Så äter hon ett par tuggor för att sedan gå vidare till nästa balja. En kvart efter utsläpp ligger allt hö på marken i alla fall :mad: Kan tillägga att baljorna sitter fast och välter inte men tomma blir de fort.

De andra hästarna äter fint och prydligt ur baljorna men det hjälper ju inte när marodör hästen kommer och tömmer baljan efter några minuter.

Någon som har en häst som beter/betett sig likadant? Någon fungerande lösning?

Någon som har en häst som beter/betett sig likadant? Någon fungerande lösning?

Ja hästen vill ha det goda som ramlar ur höet om man skakar det.
Det måste vara en dominant häst som vet att den alltid får äta.

Jag har sett jättebra lösningar här på Bukefalos i form av galler som ligger på höet men har inte provat det själv.
Numera så får min hästar hösilage och det uppför sig inte så att det är meningsfullt att skaka det.

Jo nog är hon dominant alltid dock inte flockledare det är hennes mamma. Men hon kör undan de andra hästarna. Hon är född och uppvuxen här. Galler känns lite vanskligt då det hon gärna ställer sig i baljorna också (roligast är dock att ställa ett framben i en överfull skottkärra och få den att välta). Jag har också en fölunge eller ja snart åring då, som också vevar med benen och kliver i och ur baljorna. Det var därför jag skaffade baljorna istället för lastpallar, då pallar och pallkragar känns som en större skaderisk. Vet inte om jag vågar ha galler på grund av detta. Försökte sätta ett spänt snöre över höet i baljan men det slet hon sönder först.
Nu har jag hela skullen full med hö så att gå över till hösilage nu känns lite jobbigt.

Det är intressant hur ärftligt dåligt uppförande kan vara.
Mina hästar är också sådär påfrestande med alla sina påhitt.

Galler känns lite vanskligt då det hon gärna ställer sig i baljorna också
De som jag såg hade så små maskor i gallret att jag inte skulle vara orolig för det.
Kommer det inte igenom några hästben så blir den ju bara som en skiva.

Jag är själv mycket sugen på lösningen för att kunna ha fritt foder hela dagen utan att de äter ihjäl sig.

Men de som fodrar med fri tillgång då och ställer in mat till hästarna 2ggr/vecka bryter de mot lagen?
Eller behöver inte hästar fodras mer än en gång?
Det där måste ju vara en miss i formuleringen.

Det finns en regel skriven, och som visades vid en inspektion av vårt tidigare stall (lösdrift). Hästar som går ute i lösdrift och äter i princip all mat ute, ska fodras i någon form av höhäck alltså maten får inte ligga på marken. Faktiskt inte ens när det inte är lertider.

Hästar som går ute i lösdrift och äter i princip all mat ute, ska fodras i någon form av höhäck alltså maten får inte ligga på marken.

Ja det har jag förstått och även läst någonstans.
Och det gör jag ju inte heller.

Det jag funderade över var varje dag?
Om man ställer in en storbal var 4de dag så blir det ju inte dagligen utan mera sällan.
Och enligt den formuleringen skulle det vara olagligt även om hästarna hela tiden har mat.

Det kvittar ju om du kör ut en bal 1 gång i veckan eller om du lägger ut maten 1 gång per dag, när ingen mat får ligga på marken.

Däremot gjorde jag en protest när de hävdade att vi måste tillverka foderhäckar på någon halvmeter eller högre. Plötsligt så får hästen en onaturlig ätställning, vilket faktiskt ger en påverkan. Pallkragar tror jag på eller annat som kan bibehålla den vanliga ätställningen för hästen.

Det finns en regel skriven, och som visades vid en inspektion av vårt tidigare stall (lösdrift). Hästar som går ute i lösdrift och äter i princip all mat ute, ska fodras i någon form av höhäck alltså maten får inte ligga på marken. Faktiskt inte ens när det inte är lertider.

Jo jag vill verkligen inte ha höet på marken men det vill min häst:devil:. Jag hade en hemmabyggd foderhäck förra året men då hamnade höet högre upp och ätställning blev onaturlig. Det spreds ut en del hö från den också och när den dessutom började gå sönder plockade jag ner den.

Om gör en yta av hårdpackad grus med markduk under räknas det som mark då?

Det är intressant hur ärftligt dåligt uppförande kan vara.
Mina hästar är också sådär påfrestande med alla sina påhitt.

De som jag såg hade så små maskor i gallret att jag inte skulle vara orolig för det.
Kommer det inte igenom några hästben så blir den ju bara som en skiva.

Jag är själv mycket sugen på lösningen för att kunna ha fritt foder hela dagen utan att de äter ihjäl sig.

Men en skiva av galler lär hon väl plocka bort om man bara lägger den över höet:confused:

Men en skiva av galler lär hon väl plocka bort om man bara lägger den över höet:confused:

Jag såg en fiffig lösning där gallret var fastsatt i själva lådan men ändå rörlig. På så vis att gallret åkte ner i takt med att grovfodret minskade, för att ta bort gallret krävdes att man gjorde loss en krage kring lådan.

kl

Vill bara tipsa om hur jag har löst problemet.

De hästar som går själva har jag skruvat ihop två stora plastbackar ovan på varandra, och sedan sågat ut ett ovalt hål i botten på den övre (putsade till kanterna med sandpapper). Perfekt, höet stannar kvar där i och de får äta från rätt höjd. Inget spill!

Till de som går flera stycken, har en större balja. Där tog jag en sådandär vit 1000 liters plasttunna, som har galler/bur runt sig och brukar stå fast monterat på en pall. Jag tog ut själva tunnan, sågade av toppen, (putsade till kanterna med sandpapper) och så vips har man en kanonbra jätte höbalja. (viktigt att kolla så det inte varit någon farlig kemikali i innan). Inget spill från denna heller. Plus att man får plats med med relativt stora rundbalar i den.

Liknande trådar

Hästvård Lösdriften är väldigt lerig nu när snön smält men bara vid ingången till ligghallen och vid matplatsen. De sjunker ner rejält med benen...
Svar
10
· Visningar
2 406
Senast: Lager
·
Anläggning Jag måste bara få vräka ut mig min irritation idag, och fråga om råd. Hästen går i grushage med en kompis, hagen lutar lite lätt nedåt...
2
Svar
20
· Visningar
3 157
Senast: Bison
·
Anläggning Jag måste grusa en del av hagen. Av två orsaker, mycket lera och min ena häst har fått fång så under de jobbiga perioderna vill jag...
Svar
3
· Visningar
1 476
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 698
Senast: Miamamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix