Lerig hage, lerigt hö

Fafnir

Trådstartare
Hur "farligt" är det för hästen om höet som dom äter, slängs ut på lera?
Har hört talas om typ "sand" kolik och liknde, kan detta orsaka det?
Att höet slängs ut i högar 3ggr per dag, på lerig och blöt mark.
Jag personligen tycker detta ser otrevligt ut, skulle gärna se att hästarna äter på mer torra ställen.
Ännu värre är det om hästarna får kolik/mag problem, av detta.
Detta måste väl kunna lösas väldigt enkelt isåfall.
Har sett i någon hage, där det satt halva vattentunnor på staketsstolparna där höet las i.

Någon som vet hur detta är?

Sv: Lerig hage, lerigt hö

Personligen tycker jag som du att det finns bättre alternativ. Går att lägga i traktordäck, tunnor eller badkar, bara fantasin som sätter stopp:). Inte bra att hästarna får i sig grusen som fastnar på hö om det blir geggigt sen går massa hö till spill som trampas ner i sörjan

En glupsk häst som äter även det smutsiga riskerar att få sandkolik så småningom, och det är allvarligt i mina ögon. Sanden täpper långsamt till tarmen och förr eller senare blir hästen sjuk. Dessutom blir det massa spill i hagen som man måste slänga = går åt mer hö, arbete och plats på gödselstacken.

Man kan enkelt kolla om hästen har sand i bajset, lägg ett par bollar i en plastpåsen med ljummet vatten och lös upp. Om man "gnuggar" påsen mellan fingrarna sen så känner man om det är sand i den.

Vi har gamla traktordäck i hagen och lägger hö i, funkar helt okej men finns säkert smidigare/snyggare/mer praktiska alternativ.
Jag brukar dra på stövlarna och knalla ut till en torr(are) plats och lägga hö, men om man fodrar många hästar tar det kanske lite för lång tid.

Min häst får loppfrö-kurer emellanåt under vintern, för att förebygga sandkolik.

Köp en foderring. Om du googlar "foderringen" så hittar du hemsidan. Jag har köpt 2 sådana förra året och den mängd hö jag sparar genom att fodra i dessa ringar är sanslöst! Tror jag sparade in kostnaderna för ringarna på ca 1 månad...

När man slår vallen ska man se till att inte ta för nära marken så det följer med jord av den anledningen att det då kan bildas den anaeroba bakterien Clostridium botulinum och botulism hos hästen.
Sedan kan man tänka själv vad som kan hända i värsta fall.

Man ska alltid tänka på att ge bra och HYGIENISKT grovfoder till hästen vilket jag anser att hö i lera inte är :eek:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Ja, lera orsakar sandkolik. Vi har en häst i stallet som nyligen opererades för sandkolik.

Nu är vintern här och alla lera och sand är borta. Men till våren när den kommer fram igen ska jag garanterat ha någon bättre lösning att lägga höet i. Absolut inte på backen.
Har redan en jobbig sjukdomshistoria på hästen och gör allt jag kan för att det inte ska bli mer.

Ja, lera orsakar sandkolik.

Är det verkligen så?

Jag trodde inte att det fanns ngn sand i lera. Det är väl sanden som fastnar/stannar kvar i tarmarna och som då ger kolik. Kan det verkligen hända samma sak med lerjord?

Därmed inte sagt att man ska lägga foder i lera.

Förutom sandkolik som flera nämnt och som är en risk om man har sandiga jordar (som iofs inte blir så geggiga) så kan hästen få i sig oönskade bakterier som ger diarré och liknande.

Enligt våra djurskydds inspektörer så får man inte fodra direkt på marken. Speciellt inte om den är lerig eller på något annat sätt förstör fodret.

Oj då! Det skulle bli problem för många (inklusive oss). :o
Det är ju vettigt och borde vara självklart, bra inspektörer ni har.

Man slänger inte grovfoder i leran. Detta är ju en bra grogrund för oönskade bakterier. dvs hästarna trampar ned grovfodret samt skiter i det...och sen ska dom stå och äta ur det. Nej skaffa en höhäck eller liknande och få upp det från marken.

Jodå det får man visst, men saken är väl den att: när det är riktigt geggamojja så kan ju knappast fodret bli av god kvalite.

Varje dag ska du ge din häst foder av god kvalitet och lämplig struktur.
/SJV

Men de som fodrar med fri tillgång då och ställer in mat till hästarna 2ggr/vecka bryter de mot lagen?
Eller behöver inte hästar fodras mer än en gång?
Det där måste ju vara en miss i formuleringen.

Jodå det får man visst, men saken är väl den att: när det är riktigt geggamojja så kan ju knappast fodret bli av god kvalite.

Varje dag ska du ge din häst foder av god kvalitet och lämplig struktur.
/SJV

Vill inte vara dum eller utmanade, men vilka kunskaper sitter du på som inte inspektörerna här har?
Alltid bra att veta vad du stödjer det på efter som grannen fått anmärkning just för att djuren fick foder direkt på marken. Vet man vad som gäller så kan man ju alltid ifråga sätta inspektören.

Oops det va ju inte bra:o. Ja man lär sig nåt nytt varje dag:)

Jo, men med däck till tunga fordon, lastbilar , traktorer m.m. var det ovanligare för att försvinna helt för många år sedan. Ha oljorna varnades det för redan tidigt 90 tal.
Redan när jag utbildade i "effektivt körsätt" med början 1999 hade det varit borta från tunga sidan ett bra tag. Det fanns då företrädesvis i vinterdäcken men nu tydligen i sommardäcken.
Det finns en publikation (tjock bok) för däckbranschen, som jag glömt namnet på, men kommer varje år som man kan få information om detta och när det försvann hos vilka däck.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Jag råkar vara läskunning och har således läst djurskyddslagarna. Det kan alla göra med eller utan kunskap.

Kunskap i all ära, men varför påstår alltid folk att myndighetspersoner aldrig har fel ? Ni påstår att fotfolk ska ha fel för de besitter inte samma kunskap som en mydighet..och som alla vet har ju mydighetspersoner aldrig fel va ? :grin:

Just det, därför ska man vara noga med att bara använda däck som inte är skadade. Var en händelse i England tror jag det var, där en häst hade skadat sig av korden.

Rolle
IpL

Liknande trådar

Hästvård Lösdriften är väldigt lerig nu när snön smält men bara vid ingången till ligghallen och vid matplatsen. De sjunker ner rejält med benen...
Svar
10
· Visningar
2 406
Senast: Lager
·
Anläggning Jag måste bara få vräka ut mig min irritation idag, och fråga om råd. Hästen går i grushage med en kompis, hagen lutar lite lätt nedåt...
2
Svar
20
· Visningar
3 157
Senast: Bison
·
Anläggning Jag måste grusa en del av hagen. Av två orsaker, mycket lera och min ena häst har fått fång så under de jobbiga perioderna vill jag...
Svar
3
· Visningar
1 476
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 698
Senast: Miamamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix