lerig hage; hur ska man lösa detta?

alexvb

Trådstartare
På grund av hemsk mycket regn under de senaste månaderna har det blivit mycket lerig i hage, särskilt runt lighallen och på sträckan mellan lighal och vatten. Visst finns det fortfarande bra ställer i hagen, men inte de delar som bli använd mest.
Vilken är den bästa (och mest prisvärda) sätt att fixa detta (om det går att lösa)?
 
Sv: lerig hage; hur ska man lösa detta?

Flytta runt på vattnet och matplatsen, skyffla bort leran och grusa över när det inte finns lera kvar, och bäst av allt är nog att dränera annars kommer du ha samma problem efter bara några dagar.
 
Sv: lerig hage; hur ska man lösa detta?

Det går inte att flyrra vattnet. Det är en automatisk isolerad (och med värme) drickmug, som står i betong. Inte heller är det mögligt att skyffla bort lera. Tyvärr. För mycket/för djupt . Det går bara när jag skulle anlita någon, men jag vet inte ens om det går över huvudtaget att göra någåt åt lera omkring stallet och att laga en 'grus väg' fråm stallet till vattnet.
Maten flytter jag rund hela tiden.
 
Sv: lerig hage; hur ska man lösa detta?

Vad är det då för lösning i fråga om svar du hoppas på ?
 
Sv: lerig hage; hur ska man lösa detta?

Vänta på att det fryser.
Och i vår, anlita någon med lämpliga maskiner för att skava bort all matjord och eventuellt grusa upp.

Jag har vidtalat en kille just för det ändamålet, problemet är bara att han tar vansinnigt lång tid på sig för att göra jobbet så det lär inte bli gjort denna hösten. Jättevidrigt i hagen.
I vår ska jag ta upp diskussionen med honom igen, och om han inte sätter fart, kommer jag att anlita någon annan för att rensa upp den tyngst belastade delen av hagen. Och så får man göra om det i stort sett årligen.
 
Sv: lerig hage; hur ska man lösa detta?

Då återstår väl att stalla upp hästarna för att spara på hagen och så de får stå stadigt och torrt nattetid.
 
Sv: lerig hage; hur ska man lösa detta?

Stalla up hästar är nog ingen alternativ (de kan dock går in i en stor lighal så oft de vill och de har stora delar av hagen som är bra) Men jag tror att det är bäst att anlita någon med lämpliga maskin, för jag kommer inte att klara detta själva. Hoppas att han är mer snabbt än din kryddelydd. Jag kommer att ringa honom idag och fråga honom att komma hit och kolla och fundera tillsammans över en lösning. Han vet säkert vilken möjligheter finns.
Kollade även hollands forum och antagligen har de bra resultat med att grava diken och använder special sand/grusmix på delar som kommer att ligga höger. (som en väg till vatten och marken omkring ligghallen) Jag ska tar det up med killen som har maskiner att ordna detta. Kolla vad han tror om detta.
 
Sv: lerig hage; hur ska man lösa detta?

3 alternativ

* Stang av hagen och flytta till annan del.
*Skyffla bort leran, dranera, lagg pa grus och sand.
*Stalla in hastarna sa de i alla fall far sta torrt pa natten.
 
Sv: lerig hage; hur ska man lösa detta?

Beställ hem några lass grovt grus och några lass stenmjöl, ta ut en bonde som kan lägga ut det. Sen gäller det att beställa hem nytt regelbundet och fylla på med sjottkärra där det börjar bli blött ca en gång i månaden.
 
Sv: lerig hage; hur ska man lösa detta?

Är det så bra att börja med sånt nu?
Det är väl mycket mindre arbete och bli mycket billigare att göra ordning sånt på sommaren när leran är torr och hård.
Lägger man bara grus på leran så försvinner gruset ner väldigt snabbt, då måste man ta bort leran, lägga duk och sen grus.
Gör du det på sommaren behöver du inte ta bort en massa material.
 
Sv: lerig hage; hur ska man lösa detta?

Jag har lagt duk med bärlagergrus vid ingången till hagen (och en bit in) samt runt ligghallen. Där är det fint fortfarande trots att det regnat och varit väldigt blött hela hösten.
(Nu när det är lerigt i stora delar av hagen står mina i stallet på natten.)
 
Senast ändrad:
Sv: lerig hage; hur ska man lösa detta?

Vi har lagt vägmatta sen grovt grus o sen massa sand vid öppningen till ligghall/stall.
 
Sv: lerig hage; hur ska man lösa detta?

Flis är väldigt bra. Som andra skrivit är det dock svårt att göra något just nu när det är som blötast. Jag brukar lägga på flis när det fryser till lite för att jämna ut hålorna som blir. Det brukar bära bra sedan även när det blir blött igen.

Du skulle kunna prova att lägga ut halm runt vattenstationen. Det bär också bra och är förhållandevis lätt att få ut. Jag kan tänka mig att du behöver lägga på i omgångar beroende på hur djup geggan är.
 
Sv: lerig hage; hur ska man lösa detta?

Matta eller duk med grus övanpå låter som en möjlighet. Det finns redan lite halm omkring stallet, men jag skulle behöva mer. Har redan dfrågat ngr bondar, (det går ju bra med gammal halm) men hittade inget än. Men jag ska hålla på med att fråga en lite mer. Sen kommer en kille som gör markarbetet och har lämpliga maskiner för att kolla läget och diskutera möjligheter. Han vet säkert hur man ska/kan göra.
Tack iaf för tipsen.
 
Sv: lerig hage; hur ska man lösa detta?

Hej!

Jag hade inte lagt på halm.

Det bär jättefint just nu, men förmultnar och gör problemet värre i framtiden (plus att det är halvt omöjligt att få bort igen när det väl blivit lerigt.). Har man sen glupska hästar som går och äter den leriga och äckliga halmen.. Ja du kan nog tänka dig själv..

/Lavinia, önskar sig snart grus i julklapp.
 
Sv: lerig hage; hur ska man lösa detta?

På grund av hemsk mycket regn under de senaste månaderna har det blivit mycket lerig i hage, särskilt runt lighallen och på sträckan mellan lighal och vatten. Visst finns det fortfarande bra ställer i hagen, men inte de delar som bli använd mest.
Vilken är den bästa (och mest prisvärda) sätt att fixa detta (om det går att lösa)?
Vädret är verkligen botten. Men se det från den positiva sidan. Det är i sånt här väder som en utedrift bevisar att den håller för just....utedrift. I torra kalla årstider ser ju även den geggigaste hagen hyfsad ut. Ta bilder hur det ser ut nu och planera för nästa säsong. (Man glömmer lätt hur överjävligt det var när det blir sommar och torrt i hagen).
Jag gissar att det inte är många hagar som har godkännt av tillsynsmyndigheten i år. Därför är det bäst att ta ut dem för besiktning då det fryst och kommit snö, eller i sommar:angel:
gulan
 
Sv: lerig hage; hur ska man lösa detta?

Lägg absolut inte ut halm det binder kvar sörjan så även när vi tagit oss igenom denna förbaskade regnperiod och hagarna torkar upp så kommer du ha kvar världens sörja där du lagt ut halm.
 
Sv: lerig hage; hur ska man lösa detta?

Nu har jag diskuterad allt med en kille som har lämpliga maskinar. Han tror att det är bäst att ta lera bort och använda specialt grus, som han själv har omkring stallet (han har lösdrift med) Sen kommer vi att ligga stenar omkring vattenmug met sand emellan, så att det bli en hård underlag. Vi vänter nu på prisuppgift, men det går väll inte omedelbart (kille har mycket jobb) Men så kan vi iaf lösa problemet till nästa vinter. Som tur har vi en ganska stort hage, som är bra för ett sort del. Problemet är framtförallt omkring ligghallen och vatten. Det gäller bara att stå ut med detta just nu till des.
 
Sv: lerig hage; hur ska man lösa detta?

Låter väl bra ! Som sagt ska ni anlägga så gör det en bättre årstid så underlaget är fast och det får chans att Sätta sig när ni anlägger !
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 797
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 393
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 842
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp