KL
min reflektion är att just när det inte bara är lerigt, utan dessutom samlas ordentligt med vatten, där har man nått en gräns för vad som är FÖR lerigt.
lerigt blir det i de flesta hagar om man inte har grusat, med de vintrar vi har nu. då tycker jag det viktigaste är att det är en fast botten under, dvs okej att det är lera, men det ska inte vara bottenlöst, och det ska som sagt inte vara VATTEN som flyter omkring som hästarna måste stå i - då är det för mycket!
Har varit med om din typ av hage EN gång på ett ställe, och då var det som du beskriver, hästarna ville inte gå in i hagen ens på morgonen
det var hemskt. ett tecken på att hästarna inte trivdes var också att tillochmed de mest rull-förtjusta slutade rulla sig ö.h.t. vattnet i hagen stod still och flöt inte undan, med resultat att piss och skit och annat också var stillastående. situationen blev som en gift-tunna, ja ni kan ju tänka er bakterie härdarna
där jag har min häst är det visserligen lerigt just nu, leran går upp till kronranden på hästen, dock är det ordentlig fast mark under, samt inga vattensamlingar. Jag tycker inte det är roligt med lera ö.h.t, men i jämförelse är det iallafall bättre. Jag tycker det verkar vara näst intill omöjligt att hitta stall med vettiga hagar, om man samtidigt vill stå på ngn slags "anläggning" med lite bekvämligheter. det verkar inte som det finns annat än såna här hagar så fort ställena blir lite större. Iallafall inte här. För att hitta fina vinterhagar utan lera och med stora marker, så får man knacka på hos ngn bonde som inte redan har anläggning med hästar och ställa sig långt långt ute på landet.