Lera och hästhovar

Lager

Trådstartare
Bara september och redan är det lerigt i stora delar av hagarna... det är så frusterande! :devil:

Ni som bor på lermark - hur gör ni?
Ska jag börja med hovtjära eller någon annat redan nu för att skydda från vätan?
Vissa säger att hovolja skyddar bättre än tjäran? Andra förslag som är bättre?

Skulle så vansinnigt gärna vilja få hårdgjort i delar av hagen, men det är inte mitt stall och inte min mark. Så jag kan bara komma med önskemål. Är det svindyrt att hårdgöra två områden på vardera cirka 10x10 meter?

Sv: Lera och hästhovar

hemma grusade vi där det var som värst (grindhål framförallt). Nu när jag är inackorderad så har jag haft "tur" med stallägare som också grusat upp vid grindar, men i nuvarande stallet har hästens hage blivit så väldigt lerig efter den senaste tidens ihållande regn så jag flyttade över honom i grusad rasthage häromdagen. Där får han gå tills det fryser.

Det är så man får göra alltså... Hade Herrn i sjukhage förra året - mitt inne i lösdriften, där han såg de andra - ändå stod han och vävde och skrek efter dem. Att ha honom i en liten rasthage skulle bara resultera i ångest och stereotypier.

Äsch, så jäkelskap med detta eviga regn...

Jag har grusat på de värst utsatta områdena. Jag kratsar och borstar ur hovarna varje dag och sprayarsen med äppelcidervinäger. En gång i veckan när det är som värst väder (innan och efter snön) sprayar jag med sole celanse istället. Om nån verkar börja få röta eller annat otrevligt använder jag arti-mud eller field paste.

Jag brukar också använda äppelcidervinäger, har hört att det är bra, men jag vet inte varför, vet du??

Spolar bort leran både på och under när man tar in, penslar med tjära eller med Carusine (hur stavar man?) några gånger i veckan när det är blött.

Våra hagar ligger tyvärr på lermark så även fast vi grusar vid ingångar så blir det stora områden med lera. Trots de så har vi inte haft några större problem med dåliga hovar i vårt stall. Vanlig god hovvård har fungerat bra. Kratsar alltid hovarna när hästen kommer in och ser till att boxen är torr så hovarna får stå tort halva dygnet. Någon gång per vecka kan jag när det är som värst ute spola rent i hovarna för att verkligen få bort all smuts och spreja eller pensla med tjära.

KL
Jag har väldigt lite erfarenhet av strålröta (och då har jag ändå haft häst sedan -92) men förra året åkte min häst på strålrötan från helvetet!!!

Jag pratade med klinikhovisen om vad han tyckte var bäst. Man behöver inte en massa jox, tyckte han, utan det räcker att tvätta med vatten och grönsåpa. Sen kan man ju ha på tjära om man så gärna vill...

Då till min fråga:
Kan jag tjära strålen på en gång efter att ha tvättat eller måste man låta den torka först? Kapslar man in fukten eller torkar det ändå med hjälp av tjäran?

Om du tjärar så stänger du in fukten, det bildar ju en "barriär" så att säga - så jag tjärar när hoven är ren och torr.

Tack så mycket för alla svar!

Jag ska ta upp frågan om att grusa vissa delar igen - kanske kan vi gå ihop i stallet och bekosta det gemensamt.

Tack också för praktiska förslag! Det får bli att köpa medel helt enkelt, och börja veckobehandla i förebyggande syfte.

Jag stod och tittade på grönsåpan idag och undrade om det skulle funka, ska testa imorrn efter att ha läst detta! :) Har inte röta men är rädd att få, har lite sämre hovkvalitet än vanligt och det är ju inte precis torrt ute...

Jag brukar också använda äppelcidervinäger, har hört att det är bra, men jag vet inte varför, vet du??

ÄCV skapar en sur miljö som svamp/bakterier inte trivs lika bra i. Fungerar utmärkt på mindre allvarliga fall av både strålröta och om man har bärrandsröta på gång.

Ang tjära så måste hoven vara absolut torr innan man penslar på tjäran, annars stänger man in fukten.

hej!

jag vill inte kapa tråden men jag funderade på om ni hade fler tips på vad man ska använda sig av för medel mot bärrandsrötan och WLD. Sen var det någon som skrev äpplecidervinäger. Köper ni den på vanliga matbutiken eller fodervinäger?

Jag har inte gjort någonting med hovarna, de brukar inte bli påverkade av leran så speciellt mycket. Visserligen så är ju våra hagar bara leriga i framkanten vid grinden så de står ju inte i det hela dagen.

Om du/ni ska grusa så måste matjorden bort först och främst. Man kan inte bara slänga grus över lera och tro det blir bra. En tid är det ok, sedan kommer leran krypandes upp...därför måste man shakta bort matjorden först..det är ju den som blir lera.

Jag har tittat på bark efter förslag i en annan tråd, och talat med stallägaren om det. Problemet är att även barken sjunker ned och att den börjar ruttna, så det måste fyllas på med jämna mellanrum.

Förhoppningsvis kan vi lägga ut något över de värsta områdena i alla fall. Eller så fryser det snart, och problemet kan skjutas upp till våren...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka