Leopardgeckon och dess mat

R

Raderad medlem 6459

Hej hej!

Min första tråd här inne på Andra Djur :) Av olika mer eller mindre märkliga anledningar så funderar jag på att köpa en leopardgecko. Jag har försökt läsa så mycket jag kan på internet och känner att jag nog har lite koll i alla fall men det finns ändå en hel del frågetecken kvar. Framförallt funderar jag över maten till parveln - är det främst syrsor den ska äta (som baskost liksom) eller alternerar man ganska jämt mellan syrsor och mjölmask eller vad man nu ger? Jag har förstått det som att syrsor är basen i alla fall.

Och det är just syrsorna som känns som min huvudvärk. Kan man ge geckon frysta syrsor eller äter de inte sådana? Är det sämre att ge frysta? Jag har inga moraliska betänkligheter med att mata den med levande djur men det verkar dels vara lite meck med syrsorna och dels har jag förstått att de kan sjunga (spela eller vad man nu säger) ganska högt och det kommer icke att fungera hemma hos mig.

Överlag, är det svårt att få till det med temperatur och så i terrariet? Känns som en hel vetenskap men det kanske finns enkla knep för att få till det rätt?

Vore tacksam för vad ni än vill dela med er av :)

Sv: Leopardgeckon och dess mat

mjölmask är nog fattig kost för en gecko. Det är väl mest fett tror jag, kackerlackor funkar, dubia tex varken klättrar eller låter. Dock är dom väl fortfarande svåra att få tag på för en "vanlig hobbyherpare" Om man har nära till djuraffären kan det va lönt att gå dit bara för att köpa några syrsor när ödlan ska äta. Gräshoppor funkar kanske med.. för gick sådant att beställa men jag har dålig koll på det nu.

Värmen är inte svår men det är ju bra om man kan ha flera flyttbara värmekällor (matta/lampor/spottar) och köra igång terrariet innan så man kan få koll på det. Kolla även luftfuktigheten i ditt terrarie. Många tror att ökenlevande ödlor inte behöver extra tillförsel av luftfuktighet alls. Men det kan mycket väl behövas åtminstone då och då.

Åh nån som svarade i min tråd :D Vad kul!

Jag ska kika på närmaste djuraffärn - kanske har de syrsor och då är ju problemet löst (affärn ligger fem minuter hemifrån så då kan jag köpa när jag behöver). Hade inte tanke på att jag kunde göra så ju :)

Tack för ditt svar!

de flesta djuraffärer har syrsor, dock kanske så får man kanske fråga efter det. Inget man skyltar med :angel: i "min" relativt lilla djuraffär fanns det syrsor, mjölmask och zophobas (stavning?) åtminstone. En gecko käkar ju inte många syrsor men folk med större ödlor lägger en hel del pengar på att köpa dom små kräken :p

Jag hanterar med glädje döda möss varje dag än syrsor *ryser*
//Johanna-ormmänniska ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 431
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 375
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som...
2
Svar
31
· Visningar
4 758
Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 183
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama