Sv: Lektioner för nybörjare, tips?!
Jag har hållit lektioner för flickor i ungefär 10-årsåldern nu i 2 år, två nu det senaste året som båda är under 10 år och en som är snart 13 år (som jag hållt lektioner åt i 2år). Först vill jag säga att de kan va väldit jobbit ibland - men ge aldrig upp, man får tillbaka allt när man ser hu mycket de utvecklas
Lättning i trav kan vara (har varit för alla jag hållit lektioner för) ganska jobbigt i början, själv hade jag också problem med det, men det kommer nog med övning. Om du vill göra det lättare kan du, som andra här sagt, räkna med - säg upp när hon skall upp, o ner när hon skall sitta ner.
Själv har vi med ungarna tränat att stanna och komma i väg genom en lek: "spegel" (läraren står i ena ändan av ridplanen med ryggen mot eleven, eleven skall gå framåt medan läraren har ryggen mot eleven, och när läraren vänder sig om måste eleven stanna. Om läraren ser hästen röra sig måste de tillbaka till början). Detta har, särskillt de yngre, tyckt att varit jätteroligt.
Själv har jag bara gjort det i skritt än så länge, men så klart kan man ta med trav också när eleven klarar av det.
Såklart är ridvägar och balansövningar (ex. jorden runt) viktiga, men det (enligt mig) viktigaste e att du förklarar VARFÖR en del saker e viktiga, varför man ska göra på ett visst sätt. Förutom att rida kan man också träna litet markarbete - vilket ju är en ganska viktig del i hästskötandet.
Sånt här ha vi hållit på med, o listan sku kunna göras mycket längre, men där har du några idéer
Om du inte ren har tänkt på de mesta därifrån såklart
O kom ihåg - alla e ju olika, så testa dig fram till vad just hon tycker att e roligt! Ridning får aldrig bli tråkigt, och särskillt yngre behöver få ha lite roligt (= leka) och inte bara skrittöva och jobba (eller något som kräver mycket koncentration). Annars mister de lätt koncentrationen (vissa gör det lättare än andra).