Lektioner för nybörjare, tips?!

M

muppen_me

Hej!
har precis börjat ha lektioner för en tjej på 10 år som knappt kan rida. Hon kan knappt rida lätt så vi måste ha lätta övningar.

Problemet är att jag har så dåliga ideer och kommer inte ihåg vad jag gillade att göra eller vad som var bra övningar när jag var 10 år. Hon rider inte sin egen häst utan hästen jag sköter om. Kanske inte den perfekta nybörjar ponnyn men han sköter sig bra :)

Har ni några tips? :D

Sv: Lektioner för nybörjare, tips?!

Varför ska hon trava när hon inte kan rida? Sätt grunderna i skritten först, ridvägar, sits, tyngdpunkter för bättre sits och balans, balansövningar och så vidare?
Teori är ju också viktigt, det är ju inte bara "att göra" utan också viktigt att veta varför man gör det.

Så klart på barnets nivå.

Senast ändrad:

Enligt min erfarenhet behöver barnen få trava för att hålla motivationen uppe, får de bara skritta så tycker de snart inte det är roligt att rida längre.

Bara en liten input, tyvärr har jag inga tips till dig ts.

Varför ska hon trava när hon inte kan rida? Sätt grunderna i skritten först, ridvägar, sits, tyngdpunkter för bättre sits och balans, balansövningar och så vidare?
Teori är ju också viktigt, det är ju inte bara "att göra" utan också viktigt att veta varför man gör det.

Så klart på barnets nivå.

Lite otydligt kanske, hon klarar av att trava men hittar inte takten i att rida lätt, istället för att rida stå sitt, stå sitt, så rider hon "sitt,sitt,stå, sitt,sitt,stå.
Så det vore bra att få öva bort.

Och sen som ovan sa, det blir tråkigt att skritta i längden men visst det behövs ju :)

Sitsträning och balansövningar kan man aldrig få för mycket av. Longera medan ryttaren gör olika övningar. Då slipper ryttaren ha koll på tyglarna och enbart kan koncentrera sig på sits och balans. Ex rida utan stigbyglar, hålla armarna i olika lägen, damsits. Där jag tidigare red hämtade instruktörerna inspiration och övningar från Sally Swift.

Något som hjälpte mig massor när jag skulle lära mig att rida lätt i rätt takt, var att ridläraren räknade med. hela tiden.
alltså när jag skulle sitta var det ett, stå var två. (rimmar ju lite så det är lätt att komma ihåg) alltså ett två, ett två, ett två.
Det släppte fort för mig då, sen hjälpte det massor när ridläraren förklarade att det är en fyrtaktig gångart och så fick jag själv sitta och räkna ett två tre fyra, ett två tre fyra. För att införstå mig med vad fyrtakt var.
Lite luddigt men kanske kan vara ett tips?

Jag har hållit lektioner för flickor i ungefär 10-årsåldern nu i 2 år, två nu det senaste året som båda är under 10 år och en som är snart 13 år (som jag hållt lektioner åt i 2år). Först vill jag säga att de kan va väldit jobbit ibland - men ge aldrig upp, man får tillbaka allt när man ser hu mycket de utvecklas :D

Lättning i trav kan vara (har varit för alla jag hållit lektioner för) ganska jobbigt i början, själv hade jag också problem med det, men det kommer nog med övning. Om du vill göra det lättare kan du, som andra här sagt, räkna med - säg upp när hon skall upp, o ner när hon skall sitta ner.

Själv har vi med ungarna tränat att stanna och komma i väg genom en lek: "spegel" (läraren står i ena ändan av ridplanen med ryggen mot eleven, eleven skall gå framåt medan läraren har ryggen mot eleven, och när läraren vänder sig om måste eleven stanna. Om läraren ser hästen röra sig måste de tillbaka till början). Detta har, särskillt de yngre, tyckt att varit jätteroligt. :D Själv har jag bara gjort det i skritt än så länge, men så klart kan man ta med trav också när eleven klarar av det.

Såklart är ridvägar och balansövningar (ex. jorden runt) viktiga, men det (enligt mig) viktigaste e att du förklarar VARFÖR en del saker e viktiga, varför man ska göra på ett visst sätt. Förutom att rida kan man också träna litet markarbete - vilket ju är en ganska viktig del i hästskötandet. :idea:

Sånt här ha vi hållit på med, o listan sku kunna göras mycket längre, men där har du några idéer :laugh: Om du inte ren har tänkt på de mesta därifrån såklart ;)
O kom ihåg - alla e ju olika, så testa dig fram till vad just hon tycker att e roligt! Ridning får aldrig bli tråkigt, och särskillt yngre behöver få ha lite roligt (= leka) och inte bara skrittöva och jobba (eller något som kräver mycket koncentration). Annars mister de lätt koncentrationen (vissa gör det lättare än andra).

Senast ändrad:

Tack för alla tips! Hon snappade lätt upp det där med 1,2,1,2 och rida lätt. Så hoppas det fortsätter lika bra nästa gång.
Det där med "spegel" leken verkade kul, men hon rider ju ensam och då blir det ju inte samma roliga lek kanske, eller?

Vi har kört lite koner och bommar. Men måste ha roliga övningar där hon tränar sin sits och balans lite utan att hon tänker på det, några förslag? :)
För som ni säger måste det ju vara roligt också och det har ju yngre barn oftast vid lekar, bom/kon övningar :)

Såklart e det roligare om man är flera o leker, men mina elever har nog tyckt om det fast de varit ensamma :) Det som jag har gjort ibland e att fråga någon annan som e på plan o rider samtidigt (om det e någon man e någotlunda bra kompis med) om de vill komma med en liten stund :laugh:

Hur man skall få dem att sitta "rätt" och samtidigt göra det roligt har jag också litet problem med, för det är ju mest att rätta till en massa (hälen ner, titta framåt). Det har jag försökt göra genom att säga det med roliga exempel och skämt (som de också skall förstå - litet svårt när de ännu är så unga). Ibland funkar det, men ibland inte... Så om du kommer på något roligt får du gärna tipsa mig :D

Balansen går ganska bra att öva med diverse balansövningar - jorden runt (det brukar en del tycka är jätteroligt), röra fötterna med händerna etc. Sen kan man ju alltid rida barbacka, det är mycket bra för balansen (sedan måste man ju hålla tempot enligt elevens nivå). Också att longera utan stigbyglar/rida utan stigbyglar är bra.

Senast ändrad:

Ett trevligt upplägg på lektion är att göra hinderbanor. Det är nyttigt att få en visuell upplevelse av ridningen också :) Hinderbanan kan vara slalom runt koner (eller hinderstöd, eller pallar, eller vad man nu har hemma), lätt sits på ena kortsidan, travövergång i ett hörn, göra halt mitt över en bom, volt runt ett hinderstöd... Enkla grejer som är lätta att förstå och som handlar om att lära sig styra och ha balans. I början av lektionen tränar man på alla "hinder" ett och ett tills de sitter, och mot slutet av lektionen så får eleven rida hela banan.

Känsla och förståelse. Lär tjejen att kommunicera med hästen. En trend jag ser på ridskolebarnen är att dom gasar och bromsar samtidigt När hon gör styrövningar i skritt och trav så se till att tjejen alltid tittar åt det hållet hon skall. Att kroppen talar samma språk som handen. Lär henne att det bättre att göra en övning bra en gång än 10 gånger dåligt. Att ibland kör man i diket... Att hon sitter rakt över hästen. Det viktigaste att skapa självförtroende och sluta lektionen när det går som bäst. Att både häst och ryttare är nöjda efter lektionen och längtar till nästa tillfälle.

Det där med balans och korrekt sits är alltid supersvårt att träna och samtidigt göra det roligt. För mig lossnade det inte ordentligt förrän ridläraren sa åt mig att göra precis allting tvärtom vad jag hade fått lära mig (säcka ihop totalt, upp med hälarna, fram med axlarna och titta rakt ner) och sen trava i 5 minuter :D
Detta är ju förstås ingen bra ide om man inte har en snäll superbussig häst.
Men jag minns att jag skrattade nästan ihjäl mig under de 5 minutrarna (jag kände mig jättekonstig som satt där som en hösäck), sen märkte jag ju snabbt att herregud :eek: jag har ju noll balans om jag sitter på det här viset!
Sen var det 5 minuter trav där jag skulle göra allting exakt rätt, och där kom jag på att Aha! nu känns det mycket bättre och mer balanserat:idea:

Sen tror jag att jag hade tyckt det där med spegelleken hade varit jätteroligt :bump:

Leta upp den gamla tråden "mormor lär sig rida" eller någonting i den stilen. Det är en helt underbar tråd full av härliga bilder och toppenbra tips.

KL

Ett tips för att få eleven att sitta rakt och inte säcka ihop i sadeln är att hon ska föreställa sig att det står ett troll eller liknade på ponnyns rumpa och drar henne i håret uppåt. Det funkade för mig att tänka på när jag vart säckig :D

Uppskattade övningar på barnkalasen på ridskolan brukar vara gymkhana liknande övningar. hjälper kanske inte med lättridning med bra för styrning o.s.v.. Jag har förenklat en övning i huvudet.. :D Ryttaren rider slalom mellan hinderstöd och nuddar vid varje hinderstöd.. :)

KL

För balansen och sitsen så brukar jag låta dem leka tennsoldater och trasdockor. - om man har snälla hästar.

Det går ut på att man i trav omväxlande sitter som om man är en tennsoldat, super spänd, spikrak försöker hålla benen raka och ihop såväl det nu går på en häst, och sen leker man trasdocka, säckar ihop och slappnar av i alla leder.

Om de har dålig balans så får de bara prova korta stunder - annars ramlar de lätt av. Men det brukar lära dem att om man spänner sig förlorar man balansen, samma sak om man inte har styrsel alls. En annan balansövning är att sitta ned på sittbenen och lyfta upp benen så att bara rumpan har kontakt med sadeln. Oftast orkar man bara en kort stund. =)

I övrigt när man håller lektion för nybörjare så är det lätt att man gör för mycket. Man glömmer lätt att de har fullt upp med att bara sitta kvar och man själv stressar för att hitta på saker för man vet att man själv hade varit uttråkad annars.

En bra lektion kan gå ut på att se hur känslig hästen kan bli. Det tycker de flesta är roligt eftersom de får kvitto på att de kan påverka hästen samtidigt som det övar upp deras förståelse och noggrannhet med hjälperna. Först jobbar man med halt-skritt -halt- skritt. Ber eleven trycka lätt med skänkeln, om det inte händer något så ber man eleven upprepa lite tydligare osv.. Och samma sak med halten. Om de är nybörjare får man oftast guida dem för varje skänkelhjälp/tygeltag inför en halt eller igångsättning till en början tills de hittar systematiken. När det fungerar i skritt går man över till trav-skritt och sen i framtiden trav-halt eller halt-trav.

Annars så är olika banor, trava cavaletti osv sådant som är enkelt att bygga på och utveckla med tiden. =)

Det går ut på att man i trav omväxlande sitter som om man är en tennsoldat, super spänd, spikrak försöker hålla benen raka och ihop såväl det nu går på en häst, och sen leker man trasdocka, säckar ihop och slappnar av i alla leder.

Den gjorde jag när jag var liten, både kul och lärorik!

Tack för alla bra tips! kanon :) Fortsätt skriv om ni kommer på fler!

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama