peace

Trådstartare
ja vad har ni för leksaker till era hundar som ni använder som belöning? Använder ni alltid samma eller brukar ni skifta?
Har äntligen börjat få upp min hunds intresse för lek/kamp som belöning, men är rädd att han kanske "tröttnar" om jag inte varierar mig:confused:

Sv: Leksaker

Tröttnar vet jag inte, men Eva Bodfäldt pratar mycket om att variation i belöningen ger ett snabbare resultat.

Så för den skull, så. Själv har jag ganska många modeller, men på apellplanen har jag en bit riktig päls, den går han verkligen igång på. Sen föredrar jag leksaker med snöre. Så man kan köra katt och råtta modellen på leken.
Blir lätt hoppigt annars.

Jag varierar belöningen efter vad jag vill ha uträttat, ska vi ha fin linförighet belönar jag inte med kamp som får henne att gå igång som f*n exempelvis.

Men vi använder oss av:

• Godis
  • Kong i snöre
  • Kamptross ( modell mindre )

inne har hon tuggben och repknutar o lite beg gosedjur,
belöning använder vi ibland godis men för det mesta en boll.

Men hur gör man för att få hunden verkligen intresserad av leksaken när man tränar? Wilton leker med sina grejer och vi tränar med en tross och ngt gammalt mjukdjur hemma. Men på agilityplan skiter han i allt. Det är bara godis som funkar. Ska jag då köra godis eller finns det tips att få hunden intresserad?

De gången jag använder leksak som belöning så blir det en boll eller frisbee ( vet inte stavningen). Någon gång har jag haft en pip leksak men oftast dessa två eller godis och mat.

Alltså en hund som inte har föremålsintresse kan man få intresserad...

På mina tidigare hundar har jag använt en kamptrasa och liksom provocerat hunden lite, när den greppat berömmer jag och sedan triggar man igång leken.

Kampar gör jag aldrig i midjehöjd, kampar gör jag i markläge :)

Han drar och kampar hemma på tomten osv, men när vi är på kurs är han inte alls intresserad... Han bara kollar på mig när jag försöker busa igång han. Kanske tar den en gång, men tycker inte alls att det är någon belöning. Men det kanske är en träningssak att få han intresserad av leksaken "in public". Han gillar ju inte alls bollar vilket annars är bra just på agility banan... Kan man ha med en petflaska med smågrus i :o Det är hans bästa sak! Jätterolig :bump:

Du får provocera honom mer ;)

Men alla hundar är inte såå föremålsintresserade att det blir någon belöning att ex kampa med dom.

Prova och se om du får i gång honom, annars fungerar ju mat/godis väldigt bra också :)

Men hur gör man för att få hunden verkligen intresserad av leksaken när man tränar? Wilton leker med sina grejer och vi tränar med en tross och ngt gammalt mjukdjur hemma. Men på agilityplan skiter han i allt. Det är bara godis som funkar. Ska jag då köra godis eller finns det tips att få hunden intresserad?

Min hund var precis likadan!! Tyckte det var jättekul hemma men på klubben icke så intressant:crazy: Eftersom jag vill ha en hund som även är föremålsintresserad har vi jobbat med saker han tycker mest om och belönat med repboll, varit noga med att det är JAG som avslutat leken, så han varit tänd till "nästa" ggn. Det vi jobbar på nu är att få till det även ute i skog och mark!! Där är han inte intresserad ett dugg! Tänkte att det kanske varit bra med ngt skinn el. liknade i äkta vara, som han då bara fick leka med i skogen:idea:

Nä precis han ser det inte alls som belöning utan han bara tittar på mig och ignorerar den jätteroliga leksaken (det ser inte alls fånigt ut när jag lajar runt där :o).

Det funkar såklart med godis, men på agilityn vill man ju få det där framtänket spm är så lätt med en leksak - nu måste jag liksom springa med godiset för att belöningen ska vara framåt... :cool:

Jo, jag får försöka komma på något riktigt kul och gott. Kan man smeta in leksaken i leverpastej kanske... I alla fall i början... Dåblir det ju både leksak och godis i ett :confused:

Jo han lyssnar och går i gång på om man är sprallig i rösten (om det var det du menade) men leksaken kan jag behålla själv :D

Du kanske upplevs som för dominant mot hunden så att den inte riktigt vågar ta för sig och kampa? Du kanske är lite för inaktiv också och retar för "slött"?
Har du provat att låta hunden jaga leksaken om den är fastknuten i ett snöre (typ longerpisk) och låta den kampa så att avståndet mellan dig och hund blir större? Skulle det funka kan du prova att successivt "leka in" hunden så den kommer närmre och närmre , tillslut kanske den vill kampa när du har leksaken i handen?

Liknande trådar

Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den...
2
Svar
20
· Visningar
557
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 075
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 865
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
374
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka