Sv: Leksaker
Jag försöker att ha med så många olika belöningar jag kan komma på.
Nu skulle väl kanske min hund kunna leva och vara träningssugen till max med sågspån till belöning, men anyways.
Som leksaker har vi helt vanliga bollar, stenhårda, mjuka, tuggvänliga, med mycket studs osv.
Vi använder pinnar, kottar, kampar med pinnar och han kan få lov att hämta en pinne själv och flisa sönder den som han vill osv.
Bitstockar i läder, mocka, jute osv.
Repbollar, och hans älskade mjuka pipboll med svans på som hanteras försiktigt. Han älskar att bara stå och småtugga på den.
Vi använder godis, han får sällan all mat i matskål. Torrfoder, doko, pannkaka, det som finns hemma.
Vi jagar varandra, brottas, han får lov att kampa med min tröja som jackpotbelöning eftersom att det är det häftigaste han vet. Kramas och pussas, klias på rumpan.
Ofta skickar jag iväg honom på uppletande efter ett bra fritt följ t ex.
Spårar vi har det hänt att han fått hoppa i en dypöl mitt i spåret osådära.
Försöker att använda miljön mycket; vill han lukta på en fläck får han det som belöning efter ett bra utfört moment, vill han stirra på den där hunden får han det på varsågodkommando osv.
Kort och gott; Allt som min hund ser som mycket värt försöker jag att använda som belöning, vare sig det är ett "hopp"kommando, kika efter hundkompisen, kissfläck, kamplek eller bara röj.