Leksaker för häst!

Grannox

Trådstartare
Hejsan Hoppsan!
Här skriver jag en liten tråd för att be om hjälp.
Med att hitta leksaker som min lilla unghäst kan hålla på och pyssla med medans hon står inne eller ute.

Hon är ett 4årigt arabsto, polskstammad.
Jätte snäll i all hantering, inga problem, lite unghästfasoner bara:P
Nu när hon har börjat käka på inredningen när hon står inne så har jag spreyat på antibit men känner att hon måste få ha något att pyssla med under tiden hon står inne, då hon får halm att pilla med( som hon också får) har ut det över HELA BOXEN! x)

Hennes boxgrannar tycker väl hon e lite jobbig:( också men det är ingen i stallet som kan tänka sig och byta plats så hon får stå brevid någon som gillar den uppmärksamhet hon ger, då hon e sjukt social. Utan hon får stå mellan två surisar :( vilket man också nu börjar märka av i hennes eget beteende mot de hästarna, lägger öronen bakåt och kastar med huvudet, osv. vilket hon aldrig har gjort förut!:cry:

Hon går med en hästkompis ute i hagen, hon kan röra på sig och leka men hästkompisen e väl inte någon som leker direkt, en märr helt enkelt.
De står tillsammans men de äldre stoet är väldigt hård mot henne.

Därför vill jag hitta lite leksaker som hon kan pyssla med.
hjälp mig!

Har kollat på Happy Snacker - hittar dock ingen i Sverige,om det är någon som vet någon bra sida och beställa ifrån.:confused:
Happy Horse Ball/ Jolly Ball - hittar jag ingen heller.:confused:

Om ni har något bra tips eller har lust att sälja några bra leksaker till mig så svara på tråden:D:D

Mycket Tacksam För Svar.
Kram Liv:bow:

Sv: Leksaker för häst!

ett par vedträn brukar kunna hålla en häst sysselsatt, både att bita på och att kasta runt i boxen.

min kuse har en fotboll i hagen...det kanske funkar i box oxå?
Annars som tomten skrev, vedträn, eller granris eller annan rejäl "bita på "-gren.

Men "happy snacker" lr liknande finns väl? Har för mig att både Hööks och börjes har ngt liknande? annars om du har möjlighet att gå på ngn av hästmässorna i antingen sthlm eller gbg , kolla där, brukar finnas en del leksaker för häst:)

Men en gren skulle jag iaf lägga in. Anti-bit är jag personligen lite emot då hästen kan lägga sig till med andra ovanor när den inte kan bita på väggarna längre (typ väva etc.)

KOm på en till sak, min kompis har hängt upp en gammal ryktborste i sin hästs box. Hästen älskar att putta och bita i den:D

Min har en hundboll i boxen, en sån man fyller med nånting som trillar ut när de petar på det. Hon gillar sin boll och får sina mineraler i den, pelleterade alltså.

Följer gärna tråden då jag har en tvååring på väg in i stallet. Han har aldrig stått på box i hela sitt liv så jag tror aktivering krävs :D
Förut har jag hört att folk har fyllt petflaskor med typ pellets och hängt upp och ner i boxen. men om jag har halm kanske det inte är någon idé, pelletsarna lär ju försvinna ner i halmen bara?

Tack så hemskt mycket för alla svar!
Jag ska genast ta och prova och se vad jag kan göra för att få henne mer aktiverad.

Har kollat runt lite på olika sidor och försökt hitta något för henne
Horze har ju en Happy Horse lekboll för 239:- funderar på att köpa en sådan så hon iaf har och leka med i hagen om hon får lust.
Happy Snacker finns tydligen inte på Hööks längre utan det står att den är utsåld -_- dock finns de där stenarna till dom kvar.
Min pojkvän följde med till stallet idag också, vilket var mycket uppskattat av lilla Harmonie x)
Han sprang fram o tillbaka längs staketets långsida, hon efter med glädjeskutt och rejserfart i lervällingen! Man såg verkligen hur kul hon tyckte att det var! :D

Får pröva och hänga upp en rotborste på gallret och se om hon gillar det:)
grenar och sånt har hon ju haft och pilla med, men verkar inte så intresserad, har några sånna i hagen också som hon ignorerar totalt:P
Men prövar ju som sagt allt för att hon ska få ha något att göra:)

Har även hittat Elico Equine Decahedron -A twenty-sided, equine boredom-beater. Made from military-grade materials. Fill with pony nuts or treats and let your horse play, with tasty rewards. Excellent for in side the stable or paddock. Also useful as a trickle feeder to stop a horse eating too quickly.

Available in two sizes:- Small- 8in Diameter holds up to 2kg feed or Large - 10in Diameter holds up to 3kg feed.
http://www.saddleupinternational.co.uk/stable.asp

Den kommer hon garanterat att gilla, då hon gillar att använda huvudet och är rätt "smart" xP

Fortsätt ge mig bra tips! De här är helt lovley vad mycket hjälpsamt folk det finns <3

Aspgrenar, PET-flaska med skrammel (exempelvis havre) i, pilatesboll. Ja det var de jag kan komma på nu. Aspen älskar mina hästar att tugga på. De har ringbarkat aspen i hagen så långt de når så den har varit en höjdare.

Va bara tvungen att skrivanåt så jag hittar tillbaks till denna tråd ;) Kommer följa den härligt m lite olika förslag :D

Jag glömde bort min egen uppfinning som jag tog till i våras. Punkterade en fotboll och satte ett snöre igenom och hängde i boxen. Bollen blev liksom ihopvikt så att hästen får tag att bita i den.

åh det låter ju som en bra uppfinning:)
mer mer förslag, ska pröva precis ALLT! :0
måste ju se vilket som funkar bäst trotts allt:)

Henr*kssons Ridsport har någon slags slicksten som man ska hänga upp i boxen för att aktivera hästen. Man får väl inte länka men du kan hitta den under övrig utrustning.

När min luftsnappande unghäst flyttade från lösdrift till kollektivstall med utevistelse på knappt 6h (ja, vi har flyttat därifrån) så fick hon en gren som jag band fast längst ner i gallret.
Hon stod jämt och tuggade på den och blev definitivt lugnare.

Hon fick även en fotboll, men den var inte rolig mer än de första dagarna.

Okej. Tack Sinfonie!
Jag ska pröva det, kan ju ta en gren här hemifrån och ta med när jag åker dit senare:)
Förhoppningsvis så tycker hon den e roligare än boxinredningen;)

Hej!
Själv har jag använt en gammal båtfender (putt-ifrån-korv) som jag hängt upp i gallret. Den var livsfarlig först, :angel:men sedan tyckte hon att den var rolig...
Den är bra för den tål ganska hårda tag...
I hagen har de gamla bildäck som ska hålla mineralfoderbaljorna. :idea:När dessa är slut så blir ju bildäcket roligt att gnaga på...
Hästarna brukar också få julgranen varje år, hade en shettis förut som syckades fastna med svansen i den och släpade runt på den hela dan utan att bry sig det minsta...:grin:

haha vad gulligt:D
La in två "grenar" i boxen idag, och direkt var hon framme och skulle bita i den osv
sen när jag hade mockat ur skritten så kollade hon ut, hon har ett sådant boxgaller man kan dra åt sidan så de kan sticka ut huvudet. så där stod hon tills jag kom till boxen, då bet hon på den där genen igen.=) såg väldigt nöjd ut iallafall liksom - ÄNTLIGEN något jag får bita på! x)

Men lite bollar ska jag väl ta dit o se vad hon tycker om det.
Nu ska jag sova, Utsläpp imorgonbitti och sedan ska vi träna för våran "nya" tränare:)

Natti!

får hem min 3 åring på lördag, krubbitare, så hon behöver också nå kul i boxen :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 341
Senast: Enya
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 901
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 808
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare