lekar/hjärngympa

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
hämtade en 14v valp igår och hon är helt underbar, dock är hon svår att stimulera. Har gjort ganska mycket olika saker, försökt med olika tips som godis i petflaska, toarulle med godis i mm men de löser hon på tre röda och sen har hon tråkigt igen.

har redan varit ute med henne tre gånger idag och de märks på henne att hon har massa energi och frågan är hur man får henne riktigt trött (i huvudet)?

tacksam för svar

Sv: lekar/hjärngympa

hon är för liten för att stimuleras tills hon blir trött. lägg istället mer tid på passivitetsträning. hon ska vila för att du säger att hon ska vila, inte för att hon råkar vara tillräckligt trött.

en del hundar är "omöjliga" att träna trötta. labradorer t ex kan vila en halvtimme, sedan är det fullt ös medvetslös igen. man måste lära sådana hundar att ta det lugnt, det är inget de kommer på själva.

Jag tycker kanske att man inte ska hållla på super mycket med en 14 v valp. Bara en promenad osv e ju massa nya saker för den att uppleva! Och vanlig grundlydnad inne och ute. Lär den att vara passiv och slappna av:)

okey. då får vi göra detta. för hon är överallt och ingenstans. Är en lite dobermanntik också så det är ju en aktiv ras. nu ligger hon på golvet och försöker massakera sin leksak.

då har du ett hästjobb framför dig ;). dobermanns är inte precis kända för att mogna tidigt, men det är charmiga hundar.

flera frågor:
hur länge håller sig en 14v? är de lika viktigt med dem att gå ut efter lek,sov,mat? för hon kissar ändå inte, de gör hon när hon visar att hon vill ut. typ en gång på 3.

flera frågor:
hur länge håller sig en 14v? är de lika viktigt med dem att gå ut efter lek,sov,mat? för hon kissar ändå inte, de gör hon när hon visar att hon vill ut. typ en gång på 3.

Jag skulle gått ut efter sömn, mat och lek så att valpen alltid "lyckas" i början. Inte för att valpen i sig vet det från början, men den fattar snabbt så fort den får beröm. Det är jättebra att ha en sån liten som säger till, det gjorde min hane också, men sen gick det i vågor och då var det skönt att man hade det som rutin. Sen ska man väl inte överdriva, haha, min första tik väckte jag en gång i timmen för att gå ut tills jag fick höra från andra att jag var dum i huvudet, men det var ju vad jag hade hört då, att man ska gå ut ofta. :rofl:

Träning så här i början skulle jag anse vara mest miljöträning samt låta henne "bo in sig" ordentligt. Få henne att förstå hennes namn och lite businkallningsövningar de gånger ni är ut. Att du ropar lite, gör dig rolig osv. så att hon vet att du är den bästa att komma till då hon får kel och godis. Efter ett ga kommer hon koppla sitt namn också och då kan man öva inkallning lite lätt på det också.
Om hon inte kommer är det bara att gå och hämta henne... inget skäll, bara skoj och mys.

Matte och husse ska vara de bästa och det kan vara nog så svårt när man är ute och det händer mycket och bajs och sånt smakar gott osv. ;)

tack för ett bra svar :) ne skäll får hon inget, bara tillsägningar när hon tycker gardinen smakar bra eller vill ha blomjord på hela golvet.

ska åka upp till skogen och busa senare i eftermiddag. Nu sover hon så gott och matte får pusta ut :D

Grattis till den lilla bebisen! :bump: Jag får nog hålla med de andra som skrivit svar här.:bow: Hon är ju inte gammal och dessutom så har du inte haft henne länge direkt.. Det blir snarare jobbigt att lära henne att varva ner. Min byracka var en riktig ligist när han var valp. Bet sönder allt som gick, skällde och bet på oss så han skulle få den uppmärksammhet han krävde, rev ner blommor mm i fönster och på bord. Uj Uj va han var besvärlig. Men kul var det å samma gång. Det är svårt att inte ägna sig åt den söta valpen typ hela tiden.. men det är bara nyttigt för den lilla att få vara ifred och varva ner. man kan lätt överaktivera och det blir till slut att hunden kräver mer och mer för att bli trött.
Jag var dum nog och skaffade en ligist till efter ett par månader,:love: inget jag rekomenderar..:crazy: skiljer bara 3 månader mellan dem.. men de roade och tröttade ut varandra..dubbel trubbel.. inte för att det var den perfekta lösningen direkt.:angel:

hihi tack:) nu sover hon igen. bara man visar att : nu räcker de och uppmuntrar henne att lägga sig i soffan med mig (gos,mys,fysisk)så slappnar hon av och somnar.dock har hon inte bajsat sen igår...de oroar mig lite...

kort på den underbara :love:
18571541.jpg

Hmmm toalettbesöken är lite sisådär med, det är jättebra att hålla koll, men så länge du vet att hon inte ätit något olämpligt, så länge hon är pigg och gals och så länge hon äter och dricker ska det inte vara någon fara. Ser du henne göra en ansats till att bajsa men inte kan då kan du ju ringa en vet. så kan de säkert ge dig tips.

Vill inte skrämmas, men när vår var liten så kunde han en dag inte bajs, fast han försökte så mycket att han skulle blivit blå om han var människa. :D Vi åkte in med honom, han de röntgade honom för att se om det hade fastnat nåt eller om tarmen vridit sig. Han fick stanna kvar över natten. Men de hittade ingenting, vi anpassade maten efter vet. rekommendationer och sen dess har det varit bra. Förrutom att han allmänt alltid e lite risig i magen, så där som killar kan vara, haha. :crazy:

Väldiiiiigt söt!

hon har aldrig haft problem innan...och hon försöker inte ens. dock kanske de går bättre senare sen när de blir lugnare ute. så hon kan slappna av. Kissar gör hon.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 923
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 806
Senast: Wille
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 827
Senast: Amaranthe
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 095
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka