Lekande unghäst...problem...

Skulle du inte kunna låta din häst gå enbart med det dominanta stoet en tid så att han får lära sig lite av henne hur man beter sig? Den bästa lösningen i det här fallet måste ju vara att han får lära sig "veta hut" :) av någon av hans egen sort. Tror att det kan vara svårt som människa att göra det särskilt nu när han trots allt har blivit 4 år. Hade han varit 1 hade det kanske varit lättare. Kanske låter hårt att han inte ska få busa när det är det han vill, men det låter inte riktigt som att de andra hästarna tycker att det är lika kul som han. Jag skulle i alla fall prova att ha honom med stoet. I alla fall en tid. I och för sig blir han kanske desto jobbigare mot dig.... :confused:
Förstår att det inte är lätt. Har han gått på bete när han var yngre? Om inte, kanske det är därför han inte riktigt förstår vad han får och inte får göra.

Han har gått på lösdrift hela livet tills han var 2,5 år och med 3 andra hingstar....
Stoet ska tyvärr säljas och är iväg på foder.

Det ska nog lösa sig på ett eller annat vänster....

Så du tycker vi ska vara tysta då om vi inte har rådet just du vill höra? eller? ta åt dig av vad du tycker e bra resten kan du ju strunta i. Det e ju så att andra kan bli hjälpta av vad som skrivs här som har liknande problem.

jag har inte sett allt än, men när en häst biter en människa så har jag sett ungefär tre saker hända:antingen gör människan ingenting, eller så blir människan arg och för undan hästens huvud bestämt, eller så biter hon tillbaka. Vad gör du själv om en häst biter dig?du reagerar väl på ngt sätt?Hur exakt?

Det enda jag ville ha lite tips o ideér - övningstips.... jag kan inte skriva ner allt som jag o hästen gör eller alla problem som vi har gått igenom eller hur jag hanterar min häst i alla lägen - det var liksom inte det MIN fråga handlade om......Men det de flesta verkar vilja är att tjafsa..... alla har vi olika sätt att hantera/sköta våra hästar på och man ska alltid vara öppen för andras åsikter - inte bara hoppa på....det finns alltid en orsak bakom det mesta och alla hästar går inte att hantera likdant....
Har nu förstått att jag vände mig till fel forum för att få hjälp....

Förstår vad du menar.......en enda fråga bemöts ofta med en massa negativa antaganden istället för med konkreta tips och till slut har tråden spårat ur,ursprungsfrågan är glömd och trådarna handlar mer om olika åsikter beträffande diverse hanteringsformer än om att hjälpa varandra med tips.

Många tips från olika håll och av folk som har erfarenhet av samma problem borde efterlysas. Därefter kan ju trådskaparen välja vilka tips han/hon tror på och vill testa :idea:

Hej i mitt stall har vi en blivadnde 4 åring som bara går med äldre hästar typ runt 10. Ingen av dom är så "lekiga". Men han får igång dom en stund. Men när som tröttnar får han nåra sparkar och sen lägger han av. Jag tror att går din häst med äldre hästar kommer inte såren att bli lika "farliga" eftersom att dom har bättre kontroll på sina ben än en "bäbis".

däremot dom äldre hästarna får några sår men inga direkt allvarliga. Så jag tycker inte dte är nåt konstigt om du har han med äldre hästar.

Inte heller att du visar honom att han inte får bitas. Skulle dte vart en annan häst som tröttnade på att han bet skulle han få sig en spark.

Vi måste uppfostra hästarna som deras ledare så dom har respekt för oss. Precis som vi måste ha respekt för våra "vanliga" vänner..=)

men dte är ju bara min teori

Som jag ser det så har du en lekfull fyraåring som anser att han är högre i rang än dig. jag ser problemet inte som lekfullheten utan som att han inte accepterar att du INTE vill leka.

Då har du som jag ser det egentligen ttre vägar att gå, men den tredje har du själv förklarat att det inte går (låta honom fortsätta ha buskompisar i hagen) och då är det två kvar. Se till att han lär sig acceptera din rang. Eller släppt honom med andra hästar som lär honom att man kan INTE leka såfort man vill det.

Jag brukar köra den lata vägen och släppa in dylika huliganer med en flock där det förutom lekkompis även finns en gammal surmärr. En sådan där som inte tar vad som helst och med besked talar om för ouppfostrade småttingar vad man får göra och inte får göra.

Hur är hans rang i hagen? Är det HAN som bestämmer när det ska lekas när han har kompisar och är den bossiga? Hur är det när han går med den 'tråkigare' hästen, försöker han inte ens leka med den, eller 'tråkar' han den hela tiden eller lyssnar han när den säger 'nej, jag vill inte lek?*

Det du måste göra är att få honom att inse att det finns en tid och en plats för allt - inklusive lek och att matte är att jämföra med ett riktigt grinigt sto och man INTE varken kan eller få leka med henne om hon inte vill.

Och så skulle jag OMEDELBART sluta leka med honom. Inga lekar ibland, inget springa och leka tafatt - ingenting. Med dig är det allvar och på dina villkor. Det kan vara väldigt svårt för en ung häst att förstå varför man ibland får göra en sak men andra gånger inte. De har inte riktigt kopplat det där med 'bara när matte tar initiativet'.

men min huvudfråga är hur är hans rang i hagen? Hur är han i övrigt att hantera? (Bufflig? Snäll? Lydig? Olydig? Busig? Lugn?)

De får vara hur lekfulla de vill, de ska ändå kunna hålla sig på mattan den stund/de stunder man hanterar dem.

man kan aldrig veta - även en gammal surgubbe kan få världens fart och bli superbarnslig.

Vi hade en häst i vårt stall som var en riktig enstöring, tyckte INTE om de andra hästarna och gick alltid för sig själv. Så kom det en ny unghäst till flocken och gammelgubben barnslade sig med den nya så att alla tappade hakan.

jag anser att hästsällskap är tusenfallt bättre än människor som leker med hästen. Jobba den när den skall jobbas och låt den vara häst när den går i hagen.

Jodå lill-pojken bestämmer helt o hållet i hagen ingen :Dutav de andra pojkarna sätter sig på honom.
Han busar även lite när han går med min gamle kuse (obs 28 år...) men det är nog inte riktigt tillräckligt. Men jag ska nog kanske inte leka med honom utan bli dendär "tråkiga" som försöker rida honom riktigt trött istället.
Nu på sommaren kommer det inte att bli något problem men till vintern blir det värre när det är kallt för då kommer energin rusande + att det blir mycket skritt.
Men när vintern kommer är han ju nästan 5 år och då har han nog mognat så pass att han kan hålla sig på mattan.
Han är en väluppfostrad gosse i de flesta lägen (har dock krävt mycket av mig att övertyga honom att det är jag som bestämmer) men just när han inte får leka så får han spelet när man rider ut o kan vara jobbig att ta till o från hagen då han hoppar o studsar (har fått rejäla sparkar i huvudet...) + ska bitas (nöp av mig halva bröstvårtan en gång, snabb som en vessla...). :o Det jag gör när han försöker att bitas är antingen att backa upp honom eller så kommer en hand farans av ren reflex.

Oj, det beror på mycket. Om min häst bet mig skulle jag först bli väldigt förvånad och undra vad skjutton jag hade gjort för att förtjäna det där. :confused: Sen hade jag nog svarat med en käsnla. ESP om man vill kalla det så. Efter som att jag och min häst komunicerar så väldigt mycket och jag tror att det hade varit det bästa i den situationen efter som att jag heller inte vet varför han bet mig. Hände det igen hade jag sagt ifrån med kroppsspråket och sen lagt ner allt jag gjorde och försöka känna om han på något sätt försöte säga mig något jag inte uppfattat.

Hade det varit en främmande häst så beror det också på hästen. Jag började bla. ta hand om en väldigt illa behandlad häst förut och henne skulle jag aldrig bita tillbaka på. Dock gjorde jag klart detta för henne redan från början så hon bet heller aldrig mig.

Det beror helt på vad man känner. När man står bredvid en häst så uppfattar man alltid signaler som berättar vilken "mental ställning" hästen är i. Att en häst biter är enligt mig alltid ett täcken på att något inte är så bra som det kunde vara. En häst som behöver bita en människa som endast står i boxen utan någon aggresiv tanke, för att visa överkastelse, är ingen trygg häst.

Det finns hundra olika saker man kan göra, och allt beror på hästens mentala och dess personlighet, samt anledningen. Skulle dock aldrig slå eller skrika åt hästen. Möjligtvis backa den för att visa att jag inte "backar" för den eller är rädd. För det är jag inte. Helst skulle jag vilja ta ut den i grimma och prata med den några minuter för att vi båda skulle bli trygga med vilken plats vi har i våran relation. Ofta är det allt som behövs.

Han biter på ren lek och ingenting annat.....är 100% säker på detta av flera anledningar.....

Det låter som min häst du beskriver, förutom det där med att gå på bakbenen då.... Jag har tyvärr inget supertips men med min häst funkar det om han har en hagkompis och rids ordentligt. Nu har jag den turen att han har en jämngammal kamrat som om möjligt är ännu lekfullare! :p Han har gått med olika kamrater och vid ett tillfälle en lite större flock. Då såg han ut som en ärrad stridshingst, nya revor varje dag. Dock bara ytligt och inget allvarligt. Så lugn och nöjd har han sällan varit....
Min är sex år och fortfarande mycket "vildare" på vintern så räkna inte med lugn och ro på vintern riktigt än... Det har blivit bättre med tiden så jag har gott hopp. Det är trevligt att höra att man inte är ensam! Lycka till :bump:

Okej, det är ju bra. Hur man ska gå tillväga beror ju då på hästens personlighet och sätt att se på saker.
Aggresivitet ingår dock aldrig, varesej hästen gör det på lek, av osäkerhet eller något annat. Självklart ska man heller aldrig slå. Av många anledningar.

Använd ditt kroppspråk för att visa hästen om det går för långt, och att det finns en gräns. Se till att du hela tiden kan kontrollera den om det skulle behövas. Jag använder mig alltid av känslor när jag vistas med hästar och speciellt i lek, då det igår ut på att vara spontan och följa sina känslor. Man kan, endast genom att veta själv vart gränsen går, få hästen att hålla sig bakom den.

Om en häst bet mig i en lek, skulle ju även då hästens syn på saker vara avgörande för min reaktion. Men det som jag nig vanligtvis skulle göra(och nu antar jag hästen tänka som de flesta hästar jag träffat), är nog att genast stanna på ett bestämt sätt och visa med hela tanken att jag detta var något jag uppfattade som obehagligt och tog bort leklusten. Beroende på hästens reaktion på det, skulle jag fortsätta leken och hände det igen så skulle jag göra samma sak igen, dock med mer ogillande. Hästens reaktion avgör ju också hur jag skulle gå tillväga om det upprepades ännu en gång.

Det här låter säkert jättesplittrat, men det är djur vi håller på med, levande varelser med en helt egen tanke och personliget. Du vet aldrig hur din häst ser det du gör, och därför måste man hela tiden titta på allt hästen gör och tänker. Hela tiden granska hästens språk och reaktioner och agera efter det. Med tiden lär man sig sin häst mer och mer.

Min häst har ovanan att hugga omkring sig, just pga att jag inte har sagt ifrån från allra första början!
Visst man måste ju hitta problemet men det gör ju skitont när dom håller på så och till slut blir dom ju bara farliga.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 547
Senast: alicegard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 360
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 764
Senast: AbCdE
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 022
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar