Lekande hästar...?

S

Stopek

Ja, det här passar inte riktigt hemma någonstans - i något forum.

Har sedan några månader tillbaka en sexårig och en tvåårig valack. Tidigare var den vuxna hästen i hagen varit bra mycket äldre. Jag har då aldrig sett på maken till lekande hästar. Var ute i stort sett hela dagen idag och mockade i hagen och killarna varierar sin dag med leka, äta och sedan leka, vila. Mest leka faktiskt. Har märkt att när jag kikar ut genom köksfönstret så leker de för det mesta. De stegrar, går runt i cirklar och biter efter varandra, parerar och drar en runda. Fast mestadels så dansar de runt varandra. Jag har nu märkt att på dessa två månader så har båda hästars lårmuskulatur utvecklats något helt fantastiskt.

Jag har tidigare inte haft två så lekfulla hästar. Antingen har det varit blandning av sto och valack, eller med för stor ålderskillnad. Är bara nyfiken på hur pass vanligt det är att hästar leker mest hela dagarna? Hur har ni det i era hagar?

Hälsning Maja

Sv: Lekande hästar...?

Min valack som är 9år leker hela dagarna oxså med sin kompis(valack) som är 13år. Det är välldigt underhållande att titta på när dom leker!:rofl:

Grannens ponnier leker väldigt mkt, framförallt när lillhingsten fick börja gå med dem, men även innan. Det var dock inte så roligt när man hjälpt kompisen att rycka manen på hennes ponny och dagen därpå har hans hästkompisar varit och rykt av lite till så det fattas man på en del ställen!:smirk: Sånt man får ta antar jag.

Och hur många nya täcken de har fått köpa vill jag inte tänka på, herregud jag tror de hade halva sadelkammaren med gamla täcken!:crazy:

Kommer även ihåg grannens ponnier från det att jag var liten, hon hade två russ, den ena var 6 eller 7 år och den andra var över 20 och de jagade runt varandra och busade hala dagarna. Grannen var inte ens säker på vem som bestämde av dem!!!

Jag skulle tro at det är ganska vanligt (trots att de hästar jag lyckas leta på och hållas med är utav det minder lekfulla slaget...)

//Lillan

Sunt att leka!

Skjøldur ær 11 år och han leker hela dagarna. Han går i en stor flock
med enbart valacker och av dom ær det ungefær hælften som leker
hela dagarna, den ældsta av lekgubbarna ær 20.

Ibland på sommaren så får han gå med några stora hæstar istællet
och av dom ær det ingen som vill leka. På sin højd kan han lyckas
få med någon på en stunds "munhuggning!". Ændå gillar storingarna
honom, han ær en vældigt social hæst som umgås med alla møjliga.

Då hans mamma levde fick dom gå i skilda hagar p g a hon ville ha
honom før sig sjælv, førbjød honom att leka med dom andra æn fast
han var stor.

Visst är det underbart att se hästarna leka, kan nästa tro att de tävla om vem som kan bockhoppa högst...:D ;)

I alla vallackhagar i vårt stall leks det som sjutton! Min unghäst går ihop med en 13-åring, dom står och reser sig mot varandra, drar i grimmorna och så hela dagarna. I en annan hage är det en 15-åring och en 17-åring, dom reser sig mot varandra och springer ett varv,sen reser dom sig mot varandra igen. Så håller dom på hela dagarna med undatnag för lite vilopauser och lunchen. I ytterligare en annan står två hästar som helst springer runt runt i full fart. En vallack går ensam för att hans lek är så våldsam. Han sparkar när han leker så alla han har gått ihop med har blivit skadade.

I stohagarna är det betydligt mer avslaget, jag har aldrig sett dom leka. Där vallas den ena mest runt av den andra. När dom är ensamma i hagen gnäggar dom efter sin kompis, men när båda är där bryr dom sig inte om varandra särskilt mycket.

Det är roligt att betrakta dom i hagarna, man ser så mycket roligt då! :)

Funderade just över det här med valacker och ston. Har väl tidigare haft för dominanta ston som hållt lekarna på plats. Hade även ett stoföl som jag knappt aldrig såg hitta på bus.

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Funderade just över det här med valacker och ston. Har väl tidigare haft för dominanta ston som hållt lekarna på plats. Hade även ett stoföl som jag knappt aldrig såg hitta på bus.

Hälsning Maja

Jag har faktiskt inte set ston leka lika mkt som valackerna gör... Men det sägs ju att män mognar senare:crazy: ... Skämt å sido...

//Lillan

Jag har samma erfarenheter som Galathea.
våra grabbar, oavsett individ konstellation (valack hage som varierat individer då och då) leker väldigt mycket. det är bit lekar, spring lekar, utafalls lekar, stegrings lekar. inte sällan leker de med en pinne som en plockar upp, och de andra sen erövrar, och så börjar det om. :D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 568
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: Joro253
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 101
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar