Leka western

F

Fridamatilda

Lite konstig rubrik kanske, men jag ska ta det från början.
Är medryttare på, och ska troligen snart köpa en travarvalack. Han är verkligen allround då vi dressyrar, hoppar, skogsmullar och kör, kort sagt går han att använda till det mesta. Den senaste tiden har jag dock funderat lite åt western, kommet ur att jag när jag skrittar av honom roar mig med att stanna helt för rösten och styra enbart med sits/skänklar. Nu skulle jag vilja utveckla detta, just för att han är så lyhörd och verkar tycka att det är roligt. Så eftersom jag inte kan något om western skulle jag vilja ha tips på några enkla övningar som tar till vara hans känslighet. Företrädelsevis i skritt, det är nog där vi måste börja. Även övningar från marken går bra.

/Frida

Sv: Leka western

Hej!
Rider själv western med en travarvallack och det funkar utmärkt. Det är kanon att han är så känslig, men du får inte glömma bort munnen på honom. Den ska vara med, men bara med en superlätt kontakt;)
Prova gärna att lära honom att enbart ett tag i tygeln inte betyder sväng. Väldigt nyttigt. Börja vid stillastående att ta hans mule mot höger och vänster fot utan att han flyttar hovarna. Detta görs sedan i skritt. Våra kära travarvänner brukar tyvärr vara lite för vana att ta tygel/tömtag för att svänga.
Alla typer att gå undan för tryck är bra och glöm då inte munnen. När du tar ett tygeltag med båda händerna ska han sänka huvudet och ge efter för tygeln.
Att rygga är bra träning, träna gärna honom att backa åt olika håll genom att ändra sitsen under backningen.
Prova rida slalom runt koner genom att bara styra med blicken, sitsen och att lägga tygeln mot halsen.
Det brukar rulla på lite ideer medan man rider så rid på och lycka till!!!:bump:

Tack för ditt svar!

Vi rider ju vanlig dressyr också, och då är såklart kontakten med munnen där, han är mjuk och följsam och jag tar öht väldigt lite i munnen då det förstör så mycket mer än hjälper. Han är som många travare väldigt energisk, men det går ju inte att bromsa sig ur en uppförsbacke så fånga upp energin får man göra på annat sätt än att bända i munnen.

Att jag stannar och startar för enbart rösten är ett medvetet drag då vi just nu jobbar mycket med halter eftersom det här med att stå still är jobbigt, vi kör dessutom så då tycker jag det är ännu viktigare att han är lyhörd för rösten. Sen måste jag ju erkänna att det är ganska kul att enbart för rösten ta ett steg-stanna-ett steg-stanna osv :D

Vi styr redan mellan koner och bommar för skänkeln och vikten, men jag ska definitivt lägga till tygeln nu, det här med att lägga tygeln mot halsen har jag inte tänkt på faktiskt. Kan jag använda samma metod för att flytta rakt åt sidan och flytta runt bakdelen? Vad finns det mer för gå-undan-för-tryck övningar?

/Frida

Tygeln är bra att ha med så fort man vill flytta hästen åt något håll. Dett gällande framdelen. När du gör en side pass eller början till spin så kan du givetvis använda tygeltrycket. Det används när man rider på en hand och är därför bra att lära hästen, kallas neck reining :idea:
Är även bra att hästen förstår om du tex galopperar på en volt och hästen vill ligga innåt. Då kan man ta hjälp av att lägga mot tygeln.

Prova rida på riktigt långa tyglar, slappna av och bara titta dit du ska. Det är mäktigt hur lite hjälper en häst behöver och är den jättekänslig kan du få den att gå dit du vill bara genom att använda blicken :D

Bygg med hjälp av bommar ett L som är nog brett för att du med marginal ska kunna rida genom, prova både framåt och bakåt.

Prova att sätta upp en haggrind mellan två hinderstöd och öva på att ta dig igenom med hästen genom att öppna och stänga efter dig.
Många trailövningar är roliga;)

HA så kul!!!!:banana: :bump: :rofl: :banana:

Provade lite idag efter skogsturen (vilken skedde i tölt -ja han kan faktiskt tölta också :rofl:) att svänga runt bakdelen och flytta rakt åt sidan, med ultralätt kontakt och halvlånga tyglar, och jag måste säga att han är så otroligt duktig och lättlärd. Han fattade nästan direkt vad jag menade, blev jätteuppmärksam och lyhörd. Han fattade också jättesnabbt när jag ville backa, vilket JAG trodde skulle vara svårt, men plötsligt sitter jag där och ryggar med halvlånga tyglar och åtminstone ett par-tre steg spikrakt bakåt! Vad roligt det är att upptäcka nya saker :bump: :bump:

/Frida och Amigo

Ps. Igår tränade vi på att stå still, det kan vara väldigt svårt ibland tycker Amigo ;) :D

DSC00118.jpg

Så kul att det går bra!:rofl:
Våra kära travare är verkligen helt underbara :love: :love: :love:
MVH Madde

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Lager
·
Ridning Vad gör man med en sådan? Har god arbetsmoral och bjudning på ridbana, där hon även är väldigt känslig och lyhörd, men vägrar gå fram...
Svar
9
· Visningar
1 592
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka