Leka ridlärare, vilka övningar?

Kiwifrukt

Trådstartare
Min lillesyrra ska få sin första ridlektion av mig på lördag. Hon rider på ridskola sen 3 år tillbaka, men har varit för liten för att rida min häst innan. Men nu har hon börjat lite smått ute i skogen och nu är det dags för första lektionen.

Är det någon som har tips på övningar som passar henne? Hon är 11 år, har 3 års ridskolevana som sagt, klarar skritt, trav och galopp och har ridit hästen innan. Ponnyn är maxad C-ponny, 21 år och klarar det mesta (väldigt välutbildad, men kan bli lite stark om hon märker att ryttaren är lite svag...) Det enda jag inte vill att de ska göra (än) är att hoppa, men kom gärna med tips!

Sv: Leka ridlärare, vilka övningar?

kör mkt svänga, halter och lydnad först och främst eftersom den ''lilla ryttare'' inte ridit din pålle förut! längre fram kan ni ju börja med markarbete/cavaletti och sådant skoj =D och kanske t.o.m några barbacka turer ='D alltid lika mysigt... lycka till ;)

Sv: Leka ridlärare, vilka övningar?

Det roligaste jag vet är att göra kluriga banor (tänk trail) där man också anger gångart. Lite rekvisita brukar hjälpa till att göra hästen uppmärksam också så att den väntar in snarare än "blir stark".

Det var min dröm att ha en storasyster med häst när jag var i den åldern! En av mina kompisar hade det och fick rida MASSOR (trodde man i ala fall!).

Varning bara att inte vara för "kritisk". Hon ser upp till dig vet du!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka