Lek & Plask (simskola)

Glamoroza ox

Trådstartare
I morgon börjar min lilla på "simskola" !

När är vanligast att barna börjar i simskola?

Min är 4,5 år. Är det sent att börja el. tidigt ? (om man räknar bort bebissim, som vi inte varit på)

Till att börja med är det inte så mycket simning i denna gruppen har jag förstått, utan att barna ska lära sig vara i vattnet utan att vara rädda:bow:
Som att doppa huvudet och sånt.

När, var, hur har ni satt era barn i simskola?
Eller har ni lärt dom själva?! (Vilket inte är ett alternativ för mig, visst kan jag simma, men är fruktansvärt harig när det gäller vatten & doppar helst inte huvudet & vill inte föra över mina "talanger" på dottern som är ganska "pipig" av sig)
 
Sv: Lek & Plask (simskola)

Jag började i lek & plask när jag var 2 år, började i riktig simskola två år senare. Kunde simma innan jag fyllde fem.
Kan verkligen rekommendera det. De flesta simskolelärare brukar var duktiga på att avgöra hur mycket varje barn vågar och inte pressa utan bara peppa lite extra. Förutom att det är kul blir man mycket modigare i vattnet, och när man är säker i vattnet går det mycket lättare att lära sig simma eftersom man inte får panik så fort man får huvudet under vatten.
Jag är jättetacksam att jag fick börja tidigt. När jag gick i sexan fanns det klasskompisar som inte klarade av vatten och inte kunde simma. Det kan inte vara så kul.
 
Sv: Lek & Plask (simskola)

Sedan förra året har faktiskt dottern "modat på sig", kan ha och göra med åldern :confused:
Men iallafall, förra året skrek hon som en liten gris när vi kom till en sjö, vattnet var då ca 5 cm högt/djupt.
I år så sprang hon glatt omkring & samlade maneter i vattenbrynet ca 1-2 dm djupt :banana: och då var det ingen som frågade om hon ville bada utan hon frågade själv om hon fick gå i lite.
 
Sv: Lek & Plask (simskola)

Då farföräldarna har pool hemma så har min kära syster haft sina väldoppade sedan ca 1.5 års ålder, helt orädda båda två :)
 
Sv: Lek & Plask (simskola)

Elin fyller 5 i sommar och har gått på Vattenskolan två terminer och tyckt att det var toppen även om hon inte doppar hela huvudet än, men hon doppar ansiktet så hon är på gång. Hon är inte lika rätt att hamna under vattnet heller utan tar det med ro.

Fredrik skulle jag behöva få någon hjälp med då han är helt orädd, han vill bara bada hela tiden och i år när vi premiärdoppade oss så var han under ett par gånger, första gången så halkade han och satte sig så han kom under vattnet och sen fortsatte han att göra det gång på gång tills mamma harhjärta avbröt den leken... Jag ska åka och köpa armpuffar till honom så man ialla fall har en chans att få tag på honom när han kasta sig under...
 
Sv: Lek & Plask (simskola)

Här får man börja på simskola den terminen man fyller 6 år.
Så min son som fyller 6 i augusti ska får börja i höst.
 
Sv: Lek & Plask (simskola)

Trots min rätt välutvecklade vattenrädsla (simma kan jag, men dyker inte, hoppar inte från bryggan osv....) så lärde jag själv min dotter att simma förra sommaren, då hon var 5½. Hon har dessutom nu under våren, 6½ år gammal, gått i kommunens simskola. Där skall man ha fyllt 6 år för att få vara med, och de äldsta barnen, och de som inte kan simma alls, har "förtur".
 
Sv: Lek & Plask (simskola)

Mina barn började när de var 5. Det var inte sent tycker jag för de lär sig simma så snabbt (de flesta kan ju simma hjälpligt efter 10 lektioner)...

Nu går den yngsta simskola för tredje sommaren och hon tar massor av märken (som kostar massor för mamma att köpa...).
 
Sv: Lek & Plask (simskola)

Jag har aldrig gått på simskola, lärde mig simma utan instruktioner när jag var 6 år under en spanienresa.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 278
Senast: Thaliaste
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 821
Senast: Soapbubble
·
Småbarn Dottern är fullkomligt vattentokig och i sommar har hon lärt sig att hjälpligt sprattla sig fram på djupt vatten utan flythjälpmedel och...
Svar
1
· Visningar
724
Senast: WBanna
·
Kropp & Själ Tidigt i morgon bitti går startskottet för årets upplaga av Ironman Sverige och såvitt jag förstått är det åtminstone två bukefalister...
2
Svar
23
· Visningar
1 749
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp