Lek i hagen

C

CalleNy

Har en häst som leker väldigt mkt ihagen...
Han o en annan valack kan stå hur länge som helst o resa sig mot varandra o nafsa varandra i halsen , hänga i läppen osv osv...

Tycker ibland de leker lite för bra, de har mkt bitmärke , och blir ibland orolig att de ska skada sig:cry:

Undrar därför i fall det är normalt att de dag efter dag håller på så ?
De ser inte aggresiva ut på ngt vis, utan har öronen framåt.
Ska tillägga att de har rätt så stor yta att röra sig på...

Sv: Lek i hagen

Hästar är individer och en del leker och andra inte. Det är absolut inget du behöver vara orolig för, tvärt om! Det är sunt att hästar är fysiska vid lek, och stärker både självkänsla och fysik.

Hästar är flockdjur och leker naturligt med varandra. De är gjorda att klara av såna påfrestningar och gör mycket sällan illa varandra. Och gör de det, så är det mycket sällan allvarligt. Precis som när människor leker så kan man missa eller ramla, men det är inget som i regel gör ngn skada. Tvärt om.

Hästar leker ju oftast mer som yngre och det är även för att dela upp rang och testa varandras ställning i flocken. I naturen så är ju hingstflockarna väldigt våldsamma ibland men återigen så är det inte för att skada varandra.

Hur gamla är hästarna?

Låt hästarna få ha sina beteenden. Sålänge de inte blir aggressiva eller riskerar att skada varandra riktigt illa. Våra hästar leker också våldsamt ibland. Mycket sällan kommer de in med skråmor.

Jag har också två hästar som leker mycket, jagar varann, stegrar mot varann och biter och har sig :) Jag tycker det är kul och se att de leker, särskilt eftersom det är rätt stor åldersskillnad, valacken är 14 år och hingsten 1 år :) Roligt att valacken fortfarande är "barnslig" och tycker om att leka och så är det bra för den lille att röra på sig och ha en kompis att busa med :)

Jätteroligt att den äldre valacken underhåller lillen som ju har ett stort behov av lek för att hitta sin egen rang och beteende. :) Säkert har det att göra med uppfostran också i ert fall.

Skönt att höra att det är flera som har hästar som leker så!!!
Min häst är 12 år och valacken han leker med är 16 år...

Det är mycket min häst som startar själva leken oftast är den andra med på det, men ibland markerar han att nu vill jag inte...

Blev orolig igår, för då lyckades min häst halka i leran under leken - gick omkull och dök rakt i gyttjan - fick under ngn sekund den andra hästen lite över sig eftersom den också tappade balansen... Min klarade sig undan med lite skrubbsår på benen:crazy:

Vad härligt att din lekfulla häst har någon att leka med :bow: inte alla som har.
Det är fullt normalt, även om det kanske inte är jättevanligt när de blir lite äldre. De brukar se lite skamfilade ut, men oftast blir det bara mindre sår ju.
Ett tag hade vi mycket problem med att de trampade varann i kronranden när de håll på sådär med varann, då satte jag faktiskt på klapperboots.

Hehe, ja ibland är fotfästet inte vad det borde. :D
Det är som sagt inte konstigt att man åker i backen ibland när man leker - oavsätt djur. Det enda man som hästägare bör tänka på är ju att man ska se över hästen en gång om året genom att ta ut kiro/ryggvet eller liknande, precis som vi egentligen borde göra med oss själva också men inte vill lägga pengar på. ;) Hästar som rids och tränas påverkas mer av snedheter och annat vilket gör att man ju måste vara extra noga med just ridhästar, att man låter ngn gå igenom dem regelbunet. Och såklart när man själv upplever att det finns en stelhet eller liknande som kommit plötsligt. Men detta måste man ju göra oavsätt om hästen åker omkull i hagen eller inte. ;) Det hör till allmäna rutiner när man rider och tränar en häst efter som att de från början inte är gjorda att bära ryttare eller träna såsom vi tränar dem.

Ok, det brukar mest vara i halsen de biter varandra...
Känns ändå lugnare nu när jag fått höra att det är ett fult normalt beteende:)

Ja jag tänkte också på att kolla igenom honom, han får massage regelbundet o hon är duktig på att känna stelheter mm. Men kiropraktor en gång per år är säkert också bra!!!

Ja, dom är roliga att titta på :D
Denäldre brukar springa efter den yngre och bita honom i rumpan och över ryggen, det tror jag har att göra lite med rangen faktiskt. Men sen vänder dom sig och stegrar och håller på :) När dom har grimmor på sig är det jääättekul att dra av varann dom så matte har nåt att göra ett tag för att leta reda på dom :devil:

Ja det är kul att iaktta dem:laugh:
Tur att inte våra har grimmor på;)

Nej, jag har lärt mig att inte ha grimmor på mina heller längre. Nu när dom har björnpäls blir fula märken av grimman dessutom :) Dom behöver ingen grimma, så det underlättar att slippa leta nu också. Men detta var i somras när jag fick hem lillen, då var det mycket flugor och hade flugband på grimmorna och det kändes bra att ha grimma på lillen dom första veckorna så det var lättare att kunna hålla i honom och gosa lite så vi lärde känna varann :)

Min kille är en riktig lekgalning! Köpte honom när han var 4 år och trodde väl att han skulle lugna ner sig när han blev äldre.. Men inte... Han har också insett att är inte kompisen leksugen så får man leka själv! :) Blev lite nervös över hans rejs i början, men har vant mig nu! Det visar ju ändå att han är pigg och glad!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 685
Senast: AbCdE
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 909
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 348
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ jag tänker mkt på dethär med förhållanden -- eller bara tillfälliga partners. pga. långvarig ’psykisk ohälsa’ -- återkommande...
Svar
18
· Visningar
1 705
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve