Ledträningar

O

Orkidébarn

Förklara grunderna och vad man ska börja med för att få hästen mer uppmärksam på dig. Lite frågor:

1. Hur får man hästen att vara lugnare när den står ensam på gången i stallet?
2. Hur får ni hästen uppmärksamma på er?
3. För att få hästen att se er som eran ledare, hur gör ni då?
4. Om man inte har en rundcorall att tillgå, hur tränar man bäst utan?
5. Om man vill att hästen följer utan vare sig grimma eller grimskaft (på lång sikt) hur går man till väga?
6. Hur får man hästen att lita 100% på en?

Viktigast: När man fått hem en ny häst man inte känner? Vad ska man göra för att få den trygg?

Sv: Ledträningar

Förklara grunderna och vad man ska börja med för att få hästen mer uppmärksam på dig. Lite frågor:

1. Hur får man hästen att vara lugnare när den står ensam på gången i stallet?
2. Hur får ni hästen uppmärksamma på er?
3. För att få hästen att se er som eran ledare, hur gör ni då?
4. Om man inte har en rundcorall att tillgå, hur tränar man bäst utan?
5. Om man vill att hästen följer utan vare sig grimma eller grimskaft (på lång sikt) hur går man till väga?
6. Hur får man hästen att lita 100% på en?

Viktigast: När man fått hem en ny häst man inte känner? Vad ska man göra för att få den trygg?

1. Genom att vara lugn själv. Lär hästen att stallgången är en säker och trygg plats att vara på, att den kan vara trygg i ditt sällskap. Om hästen ska vara trygg och lugn i stallgången måste dne först kunna lita på dig.
2. Genom att inte tråka ut den eller repitera övningar tusentals gånger. Hitta på nya saker som hästen tycker är roligt. Om den blir alltför ouppmärksam så ställ dig vid sidan om hästen med näsan mot baken, sätt handen i midjan, och gå mot baken. hästen måste då följa dig eftersom du håller grimskaftet i handen. Andra sätt är att knäppa med fingrarna, vissla till, hoppa lite eller göra en nu övning.
3. Jag visar hästen att jag är en trygg ledare som den kan lita på i alla lägen, att jag vet vad jag håller på med och aldrig tvivlar. Jag orkar inte dra upp en massa ledövningar här för dte finns tusentals på NH forumet och du söker..
4. Du gör precis det du skrev, utan. En hage, padock eller en vanlig gårdsplan går bra. Målet är väl att kunna hantera hästen vart du än befinner dig?
5. Det gör hästen när den ser dig som en trygg, säker ledare.
6. Visar att man är en bra ledare som dne kan lita på.

När man får hem en ny häst så ska man låta dne bekanta sig med det nya stället och mest med dig. Gå in på forumet och sök på olika övningar så får du upp massooor bra nyttiga övningar, tips mm.

LYCKA TILL!

Svårt att förklara, tycker jag...man ska nog inte träna sånt själv om man inte vet hur man ska bära sig åt...utan ta hjälp av en tex NH-tränare, alla hästar är olika... Vissa problem kan vara löst på en vecka men andra kan tar flera månader....

När jag får hem en ny häst kan det ta olika lång tid för den att klematisera sig, när den väl ha gjort det börja jag mer på allvar med träningen...;)

Tack för dina svar!

Jag ska ta hjälp av en NH tränare men det är ändå bra att samla erfarenheter av vad andra tycker.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 695
Senast: Askur2017
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
555
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar