Efter trådar om spontanbesök och delning av lottvinster är jag redo för ännu en exkursion in i den svenska/-ish folksjälen. Jag är genuint nyfiken på era svar eftersom jag gärna vill att gäster i mitt hem ska känna sig välkomna och väl omhändertagna. Jag känner mig nöjd när jag tangerar överflöd, på ett dionysiskt sätt snarare än ett "värdinnan-får-nervsammanbrott-bakom-kylskåpsdörren"-sätt. Men jag har en potentiell blind spot: I min familj dricker man framför allt te, jag har aldrig blivit kaffedrickare, och vi har ganska sällan haft kaffe hemma, och i så fall pulverkaffe.
Så min fråga är hur ni skulle uppleva att bli bjudna på fika eller middag, men inte bli erbjudna möjligheten att dricka en kopp kaffe. Skulle ni känna att något saknades? Är det en självklarhet, eller kan en fikan/middagen vara lika bra utan? Och om kaffe krävs, vilken standard måste det då hålla?
OBS! Förutsättningen är att gästen faktiskt är välkommen och att man inte försöker skicka subtila signaler om att hen aldrig ska komma tillbaka genom att servera inget/äckligt kaffe