Ledset föl!

Werze

Trådstartare
Vänder mig till er på avel eftersom ni verkar ha stor kunskap om dessa små! Min lilla loppa på 6 mån kom hem till mig i tisdags och fick då gå med ett snällt sto och hennes pojk på 5 mån. Det gick ganska bra, stoet körde förstås bort det nya, främmande fölet, men dag 2 gick min flicka och pojken tillsammans och betade. Nu har de släppts ihop med övriga stoflocken. Det går bra och lugnt till för det mesta, men min lilla har förstås ingen egen mamma. Till saken: hon äter lite dåligt nu, är inne nattetid och serveras både kraftfoder och hösilage (som är nytt för henne).

Ni som kan: behöver jag vara orolig, allt är ju så nytt för den lilla, så det är ju inte så konstigt, men när blir det allvarligt? Hon verkar inte apatisk eller slö, men lite ledsen. När jag kommer och hälsar på henne kommer hon gärna fram och vill gosa och hon visar intresse för de andra hästarna, men vill inte busa (trots ihärdiga försök från hingstpojken).

Sv: Ledset föl!

Min direkta undran är om du har tempat henne? Kolla först och främst så hon inte har feber och har´åkt på ngt skit nu i sammband med flytten.
Hur lång resa har hon gjort?
Hur är de övriga hästarna i flocken mot henne samt hur stor flock går hon i?
Får hon äta tillräckligt på dagtid?

Hästar är väldigt fysiska djur d v s de har ofta beröring med varnadra det är det du upplever hos henne just nu. Att hon inte vill busa är inte underligt det heller. Dels så är det ett stoföl som busar mycket mindre än hingstar och dels så är ny och lägst i rang.

När det gäller maten så är det svårt att få de flesta fölen att äta. Precis som du själv skriver så är de inte vana vid det. Så därför brukar framsynta uppfödare låta fölet lära sig äta kraftfoder ihop med stoet. Lite av "monkey see monkey do" stoet äter fölet äter. Så i ditt fall kan det ta lång tid att få henne att äta ordentligt. Allvarligt blir det först om hon börja falla ut och magra av.

Nej, hon är inte tempad.:o Hon reste från Öland, en resa på 5-6 timmar med hästbuss. Flocken är 5 ston och deras föl på stor lösdrift, men min och ledarstoet står nu inne nattetid så här i början. På dagarna har de ju betet som är bra här fortfarande (med det menar jag finns i riklig mängd, stor hage!). Hon får nattetid kraftfoder och hösilage, eftersom hon står på en helinackordering vet jag inga mängder, men jag litar på innehavaren som verkar kunnig. Egentligen borde jag väl inte alls vara orolig, men eftersom det är min första lilla så....:grin::grin:

Stona är inte elaka, men de kör undan henne om hon kommer för nära. Men hon är ganska ihärdig, trots detta!

Senast ändrad:

Hon är avvand av sin uppfödare och har ätit bra med havre och Krafft pellets hos henne. Även hö, men som sagt inte hösilage! Det är hon van vid. Så kanske det finns hopp om att det vänder snart, bara hon får sörja lite först?

Tack för era svar som var jättesnabba(hann lägga min bebis och när jag kom ner igen fanns redan 2 svar!!:laugh:)!

Jag tror inte hon sörjer men det kan lite tid för en så ung och oerfaren häst att hitta rätt i den nya flocken. När hon inte har någon vuxen häst att ty sig till så blir det lätt att en så unghäst kommer lite utanför i flocken. Så det är därför hon söker närhet hos dig för de andra stona håller sig till sina egna föl och gamla vänner. Så det kan om det vill sig illa dröja ända fram till våren när unghästarna separeras från fölstona innan fölningen innan hon blir mer accepterad i flocken.

Nej, hon är inte tempad.:o Hon reste från Öland, en resa på 5-6 timmar med hästbuss. Flocken är 5 ston och deras föl på stor lösdrift, men min och ledarstoet står nu inne nattetid så här i början. På dagarna har de ju betet som är bra här fortfarande (med det menar jag finns i riklig mängd, stor hage!). Hon får nattetid kraftfoder och hösilage, eftersom hon står på en helinackordering vet jag inga mängder, men jag litar på innehavaren som verkar kunnig. Egentligen borde jag väl inte alls vara orolig, men eftersom det är min första lilla så....:grin::grin:

Jag brukar se till att de får "samma" foder som innan avvänjningen. Dvs om de har ätit hö får de hö osv. Du får titta på henne noga så att hon inte faller ur för dig! Det kan gå väldigt fort med så små föl. Prata med stallägaren och utgå inte per automatik att h*n vet vad ett föl behöver. Vilket TS har ensilaget, och hur mycket kraftfoder får hon och vad? Ett föl behöver massor av energi och protein, och de kan inte stoppa i sig hur mycket som helst. Jag brukar utgå efter ett hö med så hög kvot som möjligt, och beräknar mängden kraftfodret efter detta. Om inte höet har tillräckligt höga värden, kan man behöva ge någon form av proteintillskott. Ensilaget spar jag gärna tills de kan äta större mängder, eftersom ju blötare det är desto mer måste de äta...

Vilken ras är det på fölet?

*kl* Tack för synpunkterna (till ALLA)! Hon är ett svenskt halvblod. Jag ska nog ta ett snack med innehavaren för att ha lite koll själv, låter som en bra idé. Om inte annat för att lära mig lite och för att stilla min oro. Tar med mig dina frågor till henne, och återkommer!

Masse: förhoppningsvis kommer det fler föl till lösdriften som är inackorderingar (mammalösa), men eftersom min är tidigt född och uppfödaren inte hade plats för henne blev det såhär! Inte det allra bästa, tycker jag själv, men ibland är man offer för omständigheter.

Senast ändrad:

Min importerade (nu) åring, kom med lastbil från holland till en stor flock med 9 ston + föl, släpptes rätt in i flocken (STOOOOOR sommarhage)... Vi gick ner med honom (då 5 månader) till utkanten av flocken, släppte honom och han sprang genast undan. Under ca 3 dagar gick han helt själv, hade även så han såg hästar i hagen bredvid, så han stod vid det staketet och flocken ca 150-200 m (fullt synliga de med) från honom.... Efter ca 1 vecka så lekte han med några av fölen och efter 2 veckor helt "upptagen" av flocken... Han stödfodrades visserligen även under hela den perioden iom att han inte hade någon "mamma" att snutta på...

Inga problem, men han magrade visserligen lite, men som sagt föl och så stor omställning, så är jag inte ett dugg förvånad...

Åhh, tack! Låter hoppfullt! Jag kommer att ha lite extra koll på henne under den här första perioden, men är som sagt ovan. Och lite ängsligt lagd:angel::angel:, har blivit det med åren och egna barn!

Jag tror att hon kommer att stormtrivas sedan, för stället hon står på är verkligen fint!

Min bebbe förlorade sin mamma när han var 1 mån. Därmed kom allt väldigt snabbt hantering, börja äta kraft foder, hö å dricka välling ur flaska till en början med. de funkade super men han blev väldigt ängslig när vi först provade med att ge vällingen i hink.. han behövde nog ha nått att suga på tänkte vi å visst var det de. han fick vällingen ur napp å nu e han lite mer än 5 månader å går med sin flock mormor, låssas mamma "systern" å lek farbror som mest används för att klia sej på =)

som sagt de e ju mkt omställning för dom små när dom åker långt å komme rin i ny flock. men se till att hon äter å dricker mkt så ska det nog gå bra ska du se.

Liknande trådar

C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början...
2
Svar
35
· Visningar
4 108
Senast: Ganesco
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 068
Senast: thea
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 840
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka