Ledsen "ridskolehäst" :(

Sv: Ledsen "ridskolehäst" :(

Är du säker på att det inte är så din häst blir på hösten-vintern?
De flesta hästar ändrar sig lite beroende på väder, vind och årstid.
Sedan är det ju så att hästar beter sig olika om de har en ryttare eller om de har många.
Jag hade hellre sett min häst gå med riktigt nybörjarnybörjare än med de som precis har lärt sig att galoppera för de sliter ofta mer på hästen.

Om det nu är så att eleverna sitter och bankar hästen i sidorna som du beskriver så ska du ta upp det med ridläraren för det får verkligen inte förekomma på någon nivå.

Jag fattar inte hur den ridskolan kan gå runt om hästarna går så få lektioner och ni betalar så lite, normalt så måste hästar gå betydligt mer för att gå ihop sig själva så det är nog lite välgörenhet nästan att ha hästen så billigt.
Jag vet ridskolor som har det så att privathästarna går halva tiden på ridskola och där dras bara halva stallhyran, visserligen helinackordering men hovslagare och allt annat får de stå för själva så du har verkligen en superdeal.

Jag tycker att du ska fundera på vad hästen brukar tycka är roligt, är det ut i skogen och skritta på lång tygel så ge henne det så ofta du kan, är det att ta långa galopper med lite bus så ge henne det, är det att tävla så ge henne det.
Men du måste tänka som att hon faktiskt inte har gjort annat än att gå i hagen och haft tråkigt medans du är borta, de flesta ridlektioner på låg nivå är faktiskt inte mer stimulerande än så, så att stimulansen måste du ge henne och då kan du inte begära att hon ska vara framme och på utan ansträngning.

Kanske kan du skritta fram ute i tjugo minuter innan dina träningspass? bara det brukar få de flesta ridskolehästar att tända till på ett helt annat sätt.

Du får helt enkelt ge henne mer hjärnstimulans, ge henne nya saker att bita i:)

Inte för att tråden öht har med mig att göra men.. Jag försöker iaf leta efter lösningar till min häst och låter inte pengar eller tid styra över situationen.

Unghästen har heller inte bara varit ute ett fåtal timmar/dag.

det är väl högst relevant om du dömer ngn annan, att du följer samma linje, även om tråden inte handlar om dig? Vad jag vet har du stått på samma anläggning med samma kassa utetider i åratal, så så mycket har du väl knappast gjort åt situationen eller hur? Det jag vill få fram är att du som sagt kanske ska se om ditt eget hus innan du anklagar TS för dålig hästhållning.

*kl*

Vi vet inte hur ridläraren är, och bör därför inte utgå ifrån att denna är allsmäktig och har rätt.
Nu är det TS som har ett problem och vi bör komma med uppmuntrande ideer och råd, inte destruktiv kritik. :)

Att sparka på den som ligger bygger inte upp någon.

TACK!

Om det finns folk här som inte tycker att jag kan ta hand om min häst eller borde flytta den för att det är det enda rätta kan faktiskt hålla sin åsikt för sig själv. Är inte det här ett forum där man ber om, precis som Sammet säger, råd och tips inte kritik som får en att må ännu sämre?! Jag VET att det bästa vore att flytta henne, tror ni inte att jag redan skulle gjort det om jag hade haft råd? Och hon har det jättebra där, vi stormtrivs! Det är nu i höst som hon börjat bli extremt seg och skänkeldöv.

Jag vet inte, hon kanske har ont och jag lovar att det tänker jag minsann kolla upp men om ni är här för att klaga, gör det på någon som inte redan mår dåligt över att deras häst gör det.

Jag har funderat över jättemånga olika alternativ, bla som någon sa att ha henne "halvprivat" som det heter och att hon bara går två dagar och ha en medryttare på henne då men då är problemet med att jag vet inte om det känns rätt att låta medryttaren betala en del av stallhyran?
Vi har verkligen en superdeal i vårat stall, jag fattar inte hur det går ihop men nu är läget så och jag måste bara göra det bästa av situationen.

Och jag tala om för den som sa att det är omöjligt att ha en tävlingshäst på ridskola har så fel som någon bara kan ha, min kompis som hade sin ponny (ganska seg på lektionerna) i mitt stall tävlade i Elit-laget där de kom tvåa och för övrigt tävlade hon FEI dressyr och LB hoppning.

Det kan vara årstiden, hon brukar vara lite segare nu och sen få vårkänslor! Men det är ju ett stadie man måste gå igenom och jag vill göra det bästa för henne nu. Och det bästa behöver inte betyda att sälja henne. Ni som säger att "jag vill min häst det bästa och skulle det varit så här för mig skulle jag sålt henne". Tänk en gång till. Skulle ni sålt er häst, er bästa vän, ert allt? Skulle ni inte hellre försöka hitta en lösning på problemet? Det tror jag. Skulle det finnas någon högre makt som sa "det enda du kan göra för att få Wilma att må bra är att sälja henne" skulle jag ha gjort det för hon betyder allt, verkligen allt. Men nu FINNS det andra sätt! Jag tvingar ingen att svara, ber bara om lite råd ifrån dom som vill ge!

Senast ändrad av en moderator:

Det finns alltid en lösning till allt, bara det att det iblnad är svårt att hitta dom ;)
Du har ingen kompis, mamma, pappa elelr annan släkting som är häst intresserad som kan hjälpa till?
Vad jag fatta så går hon bara nybörjar lektioner? Kan hon inte få gå mer på avacerade lektioner om du lägger fram det förslaget?
Eller hitta en medryttare i samma stad/ort?

Det är inte så att hästen kanske får lite för lite foder nu efter sommarbetet då?

Alla hästar jag träffat på blir superpigga nu när kylan kommer, och inte tvärtom. :crazy:
Vissa tänker inte på att hästarna kan behöva lite extra om de är sena i pälssättningen osv.
Säger inte att ni gör så - men vissa som har sina hästar lite sommarfeta brukar ge lite för lite foder. Kanske inte så att man själv tycker att det är för lite, eller att det är för lite för hästens storlek, men kanske hästen kräver lite mer protein lr energi.
Har ni en uträknad foderstat?

Jag vet inte, hon kanske har ont och jag lovar att det tänker jag minsann kolla upp
Att kolla hästen hos veterinär kostar flera tusen.

Tänk en gång till. Skulle ni sålt er häst, er bästa vän, ert allt? Skulle ni inte hellre försöka hitta en lösning på problemet?
Jag kanske har missat det, men ingen har väl sagt att du ska sälja?
Däremot kan och bör man låna ut hästen på foder, om man inte har tid och råd med den.
Det ÄR en lösning på problemet.

Jag lånade ut min fjording när jag inte kände att jag kunde ta hand om henne till 100%.
Ett jättesvårt beslut, men det var det bästa för henne!

Jag har funderat över jättemånga olika alternativ, bla som någon sa att ha henne "halvprivat" som det heter och att hon bara går två dagar och ha en medryttare på henne då men då är problemet med att jag vet inte om det känns rätt att låta medryttaren betala en del av stallhyran?
Med tanke på att du bara betalar 250 kr så låter det lite väl snålt att en medryttare ska betala :p
Fast nån 100ing i månaden går nog de flesta med på (Du rider 2 dagar, medis 2-3 dagar = ungefär halva kostnaden).
Men det är ju upp till dig och den ev. medryttaren.
Just den här lösningen borde ju vara ganska enkel att fixa. Med tanke på att det är en ridskolehäst finns det säkert massa tjejer/killar som kan tänka sig att ha henne som medryttarhäst :)

:bow:

kan bara hålla med.

Tänkte på det med att låta medryttaren betala, det behöver ju inte vara stallhyran som den ska betala, Slitage på utrustning, försäkring (om du har någon) så klart kan du ta en 100 men att säga att de Ska betala hälften av stallhyran tycker jag också låter lite snålt. Men går att lägga upp på andra sätt :)

Om TS INTE har sin häst uppstallad under nuvarande premisser för 250 kr/månad mot att hästen går lektioner, utan istället tar den ur verksamheten och har en medryttare, så är stallhyran självklart inte 250 kr/månad fortfarande. Det har hon varit rätt tydlig med och det är rätt logiskt : )

Jo det vet jag. Men hon skrev något om att ha den som "halvprivat" på samma ställe och då går så klart hyran upp lite men med hur mkt om den idag gick tre ggr i veckan mot om hon skulle byta till halvprivat så skulle den gå 2 ggr i veckan så så mkt dyrare kan det ju inte bli :)

Eller har jag fattat fel? :)

Jag har en halvblodshäst som går halvtid i ridskola - jag tycker att det är toppen.

Han har perfekt temperament för detta. Han gör exakt vad som krävs av honom på ridskolan varken mer eller mindre. Och han är inte annorlunda att rida när jag har honom själv.

Hur mycket går din ponny i ridskolan ? Kan du påverka vilka elever som rider den ? Byter man häst varje gång ?

Jag har själv fått bestämma vilka elever som rider på min häst, och de har terminshäst så i princip är det bara jag + 3 till som rider på honom.

Du har inte funderat på att kanske skaffa en duktig halvfodervärd till din häst ? Då kanske du skulle kunna flytta hästen och ni delar på kostnader och ändå så blir hon riden på vardagarna när du har tid ?

Vill bara säga att jag hoppas din häst och du kommer hitta nåt som passar er båda! Förstår att det är svårt både ekonomiskt och tidsmässigt, hinner knappt ha en halv häst både penga mässigt och tidsmässigt!!!!
Skicka gärna uppdatering om hur hon mår!!!

Oj så många svar! Tack så mycket!
Du som skrev att din häst också går på ridskola; det är ju lite skillnad, om din häst har ett teprament som passar bättre för verksamheten och dessutom bara rids av så pass få personer ;)

ska ta reda på hur mycket mer det är för halvprivat, självklart är det inte lika mycket, då skulle jag ju inte be om en del av stallhyran?

Rider nu bara ut i skogen och busar med henne. Konditionsträning, ryggmuskelträning och mycket dressyr går ju att rida i skogen och det är där hon trivs! Där hon får springa på som en galning emellanåt bara för att hon älskar att springa och får känna naturen, det älskart hon. hon känns bättre nu, inte lika loj. men så har vi ju bara ridit i skogen.

mer uppdatering kommer för den som är intresserad :)

tack igen!

Att kolla hästen hos veterinär kostar flera tusen.

Just den här lösningen borde ju vara ganska enkel att fixa. Med tanke på att det är en ridskolehäst finns det säkert massa tjejer/killar som kan tänka sig att ha henne som medryttarhäst :)[/
QUOTE]

Sa du inte precis att "det kostar att ha häst"? Veterinären kostar också. Menar du att jag ínte ska kolla henne hos vet för att det ä dyrt? Du kanske har fått intrycket av att jag knappt ger min häst mat för att jag inte har några pengar eller nått men asså jag är inte extremt fattig bara för att jag har pratat om att det är svårt med det ekonomiska. Om hon har ont så är det det första jag skulle göra något åt, kosta vad det kosta vill.
Nu är jag nästan säker på att hon inte har ont då hon är jättepigg i skogen och när man hoppar hemma.

Det är ju precis det som är grejen; hon är ingen ridskolehäst. hon vill egentligen inte få med en massa små barn som inte har lärt sig att rida än. Hon måste få riktig motion, det är det som är problemet.
Ibland när jag kommer till stallet är hon typ som... mig när jag har pms xD. Skittjurig och sur. men när man har ridit riktigt strålar hon och är som förbytt!

Det låter som att du är i en jobbig situation, som att du ändå vill flytta din häst men ändå ha kvar henne i samma stall.
Jag tycker som nästan alla andra här att du ska säga till ridläraren igen, att din häst är för känslig för att gå med nybörjarna. Att du inte tycker att det känns bra att dom sitter och sparkar på hon/han(?). Säg att du vill att dom mer erfarna ryttarna rider henne. Om det inte hjälper tycker jag att du ska flytta eller skaffa en erfaren och duktig medryttare som är villig att betala en summa för stallhyran!
Hoppas det löser sig på bästa sätt :)

om du känner att det är dyrt så kan du helt klart be om att persoen betalar en lite summa man får tänka på det här runt omkring också, så som slitage på saker och försäkring.

Liknande trådar

Anläggning Sålde min gård för att flytta in till stan och ha mina två tävlingshästar inackorderade och för att öka möjligheten till träning...
2
Svar
28
· Visningar
4 067
Senast: fio
·
Träning Okej, nu behöver jag hjälp med att få lite tips och råd om vilken ände jag egentligen ska börja i! Jag har letat bland trådarna här på...
Svar
13
· Visningar
1 875
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 152
Senast: Anna-KarinO
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur