Ledsen häst?

eneleh

Trådstartare
Behöver lite tips och råd om min häst... Hoppas jag kan få det här. Har två islandsvalacker varav den ena jag nu har lämnat ut till en fodervärd. Dom var väldigt goda vänner och problemet är nu att den jag har kvar verkar ha blivit så ledsen sedan den andra flyttade... Han är inte alls lika pigg att rida och verkar allmänt nedstämd. Går med andra islänningar och några andra hästar, så han är ju inte ensam, men han är låg i rang och kände sig antagligen tryggare när min andra var där ochså. Någon som varit med om något liknande? Kan hästar bli ledsna när deras kompisar flyttar på samma sätt som vi människor? Vad ska man göra??

Sv: Ledsen häst?

jag har varit med om det... men vad gör man??? ja du.... skaffar tillbax den andra hästen???

nä men de kommer över det efter en tid precis som med oss människor! men det kan ju vara så att han har fått ont nånstans och att det kom samtidigt bara är en tillfällighet? om det inte går över så skulle iaf jag åka till vetten för att kolla! det finns så mkt som man inte ser själv!

Har inte varit med om det själv men vet andra som varit med om det:crazy: Försök att få hästen & glömma bort detta med att du sköter om den ofta istället, rider ut mycket & hittar på roliga saker med handå brukar den tillslut glömma, ibland kan det var svårt för hästar att glömma sin vän men de brukar glömma det efter ett tag men försök ge hanycke kärlek & håll på med han ofta så att han håller sig lugn & får mycke annat att tänka på & känner att han har någon annan som bryr om han, du får se om det blir lite lättare och att han ser lite gladare ut men blir han bara ännnu ledsnare för allt du försökt med så får du faktist ta hem den andra & förklara hur det är annars kan du ju fråga om de har plats för en häst till:angel::angel::angel:
Men jag tror att han kommer bli gladare, det kan vara såhär ibörjan när de inte varit ifrån varandra så ofta:p
Lycka till & jag hoppas allt ordnar sig:D:D:D

Det är inte kul:cry:
Jag hade en D ponny förut som var bästis med min shettis. Dom gick knappt att dela på och lekte hela dagarna i hagen, kunde inte äta frukost fören dom hade lekt av sig först. Men det blev tyvär så att D ponnyn som var 30 år då blev sjuk och vi blev tvungna att ta bort honom. Jag var inte hemma när det hände (pluggade på annan ort) och när jag sen kom hem den helgen vägrade shettisen att komma fram till mig, vi som annars står varandra väldigt nära eftersom vi växt upp ihop. Han var jätte deppig i flera månader och jag tror att han fortfarande till viss del saknar honom, han har inte haft en riktigt bra hästkompis efter det och det är 8 år sen nu.
Men jag tror att det här är ett extremfall, normal brukar det släppa efter några veckor.
Hoppas det ordnar sig. Kram

Är rädd för att det hänt samma sak med min häst... :( Har flyttat honom nydligen från ett stall där han hade flera bra kompisar varav n av dom var hans "bästa kompis". Nu har han kommit till en hage där han blir tvungen att gå långt bort från flocken då dom inte vill ha med honom. Vet inte om detta är ngt som går över med tiden? Hur lång tid tar det för en häst att komma in i flocken? Som sagt så är han fortfarande ny i hagen, men han verkar lite nedstämd efter flytten och detta är ngt jag hoppas går över!

Det här tycker jag är det värsta med all inakordering.. Man har stallat hästen i stall där den fått vänner i hagen, och så flyttar vännen. Och man kan ju inte styra vad andra gör med sina hästar..

Varit med om det flera gånger..

Men hästen har kommit över det, men det kan ta lite tid.. Rangordningen i en flock tar också ibland lite tid innan den stabiliseras efter en flytt eller ett tillskott..

Det har nu gått nästan en månad, men jag har inte märkt någon skillnad... Börjar fundera på om det är något annat som kan var fel, men har ingen aning om vad... Någon som vet ungefär hur lång tid det brukar ta tills dom vänjer sig?

Behöver lite tips och råd om min häst... Hoppas jag kan få det här. Har två islandsvalacker varav den ena jag nu har lämnat ut till en fodervärd. Dom var väldigt goda vänner och problemet är nu att den jag har kvar verkar ha blivit så ledsen sedan den andra flyttade... Han är inte alls lika pigg att rida och verkar allmänt nedstämd. Går med andra islänningar och några andra hästar, så han är ju inte ensam, men han är låg i rang och kände sig antagligen tryggare när min andra var där ochså. Någon som varit med om något liknande? Kan hästar bli ledsna när deras kompisar flyttar på samma sätt som vi människor? Vad ska man göra??

Jag hade två Shettisar som var väldigt fästa vid varandra.
Jag sålde den ena för att köpa en annan Häst då.
Och han var väldigt väldigt nedstämd efter den andra shettisen åkt.
Nu går han mest för sig själv även det är andra Hästar i hagen.
Men vi försöker ta ut han o9fta o pyssla o kela med han..

Det har nu gått nästan en månad, men jag har inte märkt någon skillnad... Börjar fundera på om det är något annat som kan var fel, men har ingen aning om vad... Någon som vet ungefär hur lång tid det brukar ta tills dom vänjer sig?

Vet inte om jag är ute o seglar nu, men jag tror att alla "natur hästar" är väldigt måna om sin flock (dvs. sin överlevnad). Vad man kan göra: vet inte? Men naturligt är ju att flockmedlemmar blir gammla och dör, fast då blir det ju en psykologisk förberedelse i och med att de ser de gammla och deras rörelser o psyke o så. En förebyggande sak som man kan göra är att vara extra noga med att hästen får i sig alla vitaminer o mineraler så att den inte utvecklar några (brist) sjukdommar i sin depression (sjukdommar biter i allmänhet lättare på en svag individ, håll med om det). Annars hade jag bara brytt mig om hästen och varit med den så mycket det bara går. Trösta den. Men som sagt vet inte vad man ska göra...

Hoppas det löser sig *kram*

Hej, ja har me varit me om de. O ja visst kan hästar bli ledsna o sakna sin kompis. Mitt varmblod gick ihop med en nordsvesk en gång o dessa två var såååå kära i varandra:) Sen flyttade ja till ett annat stall o nordsvensken kom ibland o tränade på vår ridbana. O ni ska tro vad dom gnäggade o skrek efter varandra. Hon som red nordsvensken kunde inte få den till o koncentrera sig, bara kollade in min o bara strulade:) Dom va faktiskt som ett gift gammalt par:D. Riktigt gulligt var de men synd om dom:( Hoppas de går bra för din häst...kram

Senast ändrad av en moderator:

En av mina erfarenheter vid ihopsläppningar är att det tog ca3 mån innan flocken blev stabil.. Det kan ta tid för hästar att ordna upp i flocken och sina "relationer.. Och tog det tre månader för denna flock vid ett tillskott så kan det säkert ta lika lång tid för att finna sig i att en flockmedlem är borta..

om det har gått över en månad och hästen fortfarande är hängig så tror jag snarare att det är något fel på den! hästen står väl inte ensam i hagen så den lär ju ha andra kompisar.

ta ut en veterinär och berätta om situationen. ett blodprov kanske inte vore helt fel att ta för att kolla om den bär på någon infektion. hästar är inte som människor och sörjer i all evighet.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 762
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar