Ledsen, dåligt väder... eller sjuk?!

S

sanwan

Jag är lite orolig för min häst, jag tycker hon har varit så hängig på sistone. Hon är visserligen jättefin att rida, känns pigg och fräsch och verkar väldigt positiv, men så fort man sitter av så blir hon seg igen.

Hon har ej fällt av sig hela vinterpälsen än, normalt borde den ha försvunnit före månadsskiftet men det är flera andra hästar i omgivningen som fortfarande är "påpälsade" också.
Hon har inte feber, verkar inte ha ont någonstans, äter som hon ska och som sagt funkar bra i ridningen. Men hon är så himla håglös!
Hon har fått extra B-vitamin under hela pälsfällningen.

Hagkompisen är halt och går i en "ruta" i deras hage nu, så Wanessa går själv men har ju ändå kompisen med sig. Wanessa är annars inte så värst social, men det är ju en tänkbar anledning. Hon har gått "själv" sedan den 23 april.

Sedan har det varit märkligt väder, ömsom varmt och kvavt med åska och ömsom kallt och regnigt. Hon trivs inte så bra i någon av de vädertyperna, så där kan ju finnas en annan anledning.

Egentligen är det ingen stor skillnad, men hon ser så himla håglös och "slokörad" ut...

Så hjälp mig att fundera nu, snälla bukefalister! Vad ska jag göra med min pärla?

Hagkompisen är halt och går i en "ruta" i deras hage nu, så Wanessa går själv men har ju ändå kompisen med sig. Wanessa är annars inte så värst social, men det är ju en tänkbar anledning. Hon har gått "själv" sedan den 23 april.

Där tror jag att du har iaf en DEL av svaret..

Fast hon är inte så extremt sällskapssjuk utan rätt så asocial (för att vara ett flockdjur alltså), men å andra sidan har hon aldrig stått själv så länge heller så troligtvis är det nog bara saknad efter kompisen.
Jag ska försöka låta bli att jaga upp mig över det, även hästar måste ju få ha sina depp-dagar :crazy:

Nej, fast det brukar ändå vara skillnad för dem när kompisen står i liten ruta. Även om de inte brukar klia varandra eller stå tätt ihop eller ens gå speciellt nära varandra så är det av någon anledning stor skillnad på att kompisen går där i perifering än att den står still på samma fläck (i sjukhage) och den andra hästen får tralla runt själv.

Har ANTAGLIGEN med att det sker så mycket interagerande mellan hästarna som vi inte ser, de avlöser varandra med att hålla vakt/uppsikt och sådana saker, och när då en häst åker på boxvila så omöjliggörs sådana saker och hästen ändrar beteende. Bara en teori, men den enda jag kan komma på, har sett just det där att även fast kompisen står inom synhåll i sin sjukhage och de inte brukat vara så sociala så blir den andra hästen deppig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka