Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

hannahkarlsson

Trådstartare
Har försökt öva lite ledövningar etc med min unghingst på snart 8 månader. Inget überseriöst, mest lite i hagen där han går med sina kompisar.
Han är väldigt dominant av sej!
När jag leder honom vill han inte gå framåt när jag står vid hans sida, något tips på hur jag kan få honom att gå framåt från den här positionen utan att pressa honom för mycket?
När jag är framför honom går han, men då går han bakom mej, eller på mej!
Han ryggar när jag ber honom, och flytta bakdelen och framdelen åt sidan är inga problem, det är bara att gå framåt han har problem med.
Tips är välkomna!
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Kort sagt behöver han lära sig att gå dit du pekar, så att du kan skicka honom framför dig om du vill det.

Börja självklart med att kolla att han ger efter för tryck i nacken av grimman, att han följer den.
Fortsätt sedan med att tex lära honom att gå fram för en smackning, när han går bakom dig.
Därefter kan du börja peka vart han ska, lägg till smackningen och snart fattar han. Beröm och release så snart han antyder att göra rätt.

Jag gillar inte riktigt tanken att man direkt vill sätta stämpeln dominant på en häst som inte gör som man vill.
Han är en bebis, hans första prio lär vara att leka. Han undrar vad ni ska leka tillsammans, och när du inte gillar hans brottningsförslag så vet han väl inte vad han ska hitta på.
Han FÖRSTÅR inte, så se till att vara smart, och hitta på sätt att förklara för honom så han har en chans att lära sig :idea:

Sedan måste du tänka på, att en ung hingst har svårt att fatta att vi är bräckliga. Han kommer vilja leka med dig, så ta hjälp av en duktig tränare om du ska hålla på och lära honom saker. Så att det inte blir fel.
Väldigt bra om han har lekkompisar i hagen också, så han kan brotta av sig lite.
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

tack för svaret! Ska försöka med detta då!

Jag menar inte att han är dominant för att han inte lyssnar på mej, utan för han är dominant i hagen! Är han som bestämmer bland alla fölen..
Med mej märks det att han vill leka, han är absolut inte elak nånstans! hittar ingen duktig unghäst tränare här i närheten, i schweiz verkar dom inte tycka sånt är lika viktigt som hemma i sverige..
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Jag skulle inte försöka mig på några övningar i hagen, om det går andra unghästar där. Det kan bli farligt både för dig och hästen.
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Jag hade en väldigt dominant ettåring för ett tag sedan, B-ponny som ärvt det värsta av de tre raserna i honom: Shettis, Island och Russ :devil:

Jag lärde honom först att man håller sig bakom och absolut aldrig går på mig. Han var så råbarkad att ett spö blev bästa hjälpmedlet de första två gångerna vi var på promenad. Sedan behövdes det aldrig mer. Han fattade att stannar jag så ska han också stanna bakom mig då.

Och så småningom lärde jag honom naturligtvis också röstkommandon, olika smackningar för olika ändamål.
Framåt-smackningen blev användbar när jag skulle lära honom att gå fram när jag gick bredvid.

Först gick vi, jag framför, sedan kom jag närmare och närmare, smackade för att han inte skulle sakta in utan hålla tempot även när jag gick bredvid. Och senare kunde jag ju även påbörja att gå bakom, förberedande för tömkörning men jag kom aldrig längre eftersom jag sålde honom.

Men vi hann med en trail-in-hand-klass och den hade vi placerat oss i om inte jag glömt bort ett moment och därmed blev vi diskade, fan :D
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Vad gör fölets mamma när den inte vill gå?

antingen går den bara o fölet får välja på att följa eller bli lämnad eller så föses den framåt bakifrån.
Den blir aldrig dragen framåt.

Fölen går oftast vid sin mammas sida när de är otrygga o där ska vi oxå ha dem- när vi är deras trygghet.

Man gör då flera saker.
Ett litet drag i grimman samtidigt som man går o går inte det får man ta hjälp bakifrån- inte dra mer. när man berömmer att de gör rätt lär de ju sig som bekant väldigt fort.

Återigen. Av vilken anledning ska den backa eller flytta sig? Det är en korrigering. Är den uppe i knät har man varit för sen att stoppa den. då flyttar man sig o gör inte om samma misstag.
Är tydligare.
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Återigen. Av vilken anledning ska den backa eller flytta sig? Det är en korrigering. Är den uppe i knät har man varit för sen att stoppa den. då flyttar man sig o gör inte om samma misstag.
Är tydligare.

Jag tycker inte det behöver vara en korrigering att backa eller flytta sig, snarare något som ingår i vanlig uppfostran. Har du tex hästen uppbunden så måste du ju kunna flytta den i sidled när du vill borsta andra sidan, det är väl ingen korrigering?
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Nej, men hästar är inte dummare än att den då förstår syftet med det- att du vill komma in på den sidan.

backar gör man sedan för att det ibland är brukligt att den kan det- inte för att korrigera.

typ om du är inne i snårskogen o ej kan vända eller backa ur släpet.
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Jag ser heller inte att ts har skrivit att hon använder ryggning eller sidoförflyttning som korrigering, utan som info om vad hästen kan och inte kan.
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Man ska vara medveten om att det är en korrigering o A i ABC är att den går framåt- alltid.
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Varför är det en korrigering att kunna flytta på hästen? Är fram- och bakdelsvändningar under ryttare också bara korrigeringar?

Med tanke på trådens överskrift, Trail at hand, antar jag att TS menar tävlingsgrenen Trail at hand. Det är väl inte värre att träna för det än att träna för vanlig dressyr?
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Hästen är ett föl o benämns av TS som unghingst:crazy:

en unghingst är minst 2 år.

alla hästar går att flytta på o det är inget man behöver nöta på.
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Hästen är ett föl o benämns av TS som unghingst:crazy:

en unghingst är minst 2 år.

alla hästar går att flytta på o det är inget man behöver nöta på.

Fast allvarligt, i så fall skulle alla ryttare/hästtränare hålla på att nöta i onödan. Jag tycker det är viktigt att börja tidigt med så enkla saker som att kunna bli ledd och flytta på sig i sidled och även bakåt. Det är ju inte korrigering utan en instruktion till hästen som behöver lära sig vad man menar.

Sen i tävlingsgrenen Trail at hand så ingår dessa moment, att flytta i sidled, backa, osv men TS problem var ju inte detta, utan handlar mer om positionen, hästen förstår helt enkelt inte vad TS vill när den ska följa TS när den är i positionen vid sidan och inte bakom som den är van vid. Inget konstigt alls. En övningsak bara.

Till TS, skuggi har gett bra instruktioner tycker jag. Det är nog bara en övningssak, den förstår helt enkelt inte. Man får skynda långsamt och ta ett steg i taget så löser det sig snart.
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

De lär sig så fort o det är inget man behöver "träna" på.
Det kommer naturligt när man behöver flytta den eller backa.

det är en milsvid skillnad på en vuxen häst som rids o där man finslipar detaljer.

nu är det ett föl det handlar om o de ska man inte träna alls. Man hinner....

Varför är just backningen så viktig när det sällan behövs användas?
Jo för att visa vem som bestämmer o traggel med det.
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

De lär sig så fort o det är inget man behöver "träna" på.
Det kommer naturligt när man behöver flytta den eller backa.

det är en milsvid skillnad på en vuxen häst som rids o där man finslipar detaljer.

nu är det ett föl det handlar om o de ska man inte träna alls. Man hinner....

Varför är just backningen så viktig när det sällan behövs användas?
Jo för att visa vem som bestämmer o traggel med det.

Dina argument är helt genomsyrade av fördomar för det första och för det andra vem säger att man inte tränar även när det ter sig naturligt att flytta eller backa? I min värld så tränar vi alltid så fort vi är tillsammans, jag och hästarna, även när jag går ut i hagen för att hämta...inlärning pågår alltid därför pågår även träning alltid...tex är det ganska naturligt att behöva backa hästen ibland när man ska ta ut den ur hagen, om den tränger på och/eller flera hästar står och trycker samtidigt...inget överdrivet alls....

I TS fall finns det ju ett syfte, förbereda för en tävlingsgren som är för unga hästar som inte börjat ridas ännu, inget konstigt alls...och det är ju inga svåra saker utan bara vardagliga "grejer" som bör sitta ganska tidigt ändå...i alla fall om man måste hantera dom dagligen...
 
Senast ändrad:
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Du kan kalla det fördomar hur mkt du vill.

Jag straffbackar aldrig hästarna för att de inte har stannat. Jag är tydligare med att de skulle stanna... bara.

Tar på mig skulden- inte skyller på hästen.

jag lär dem att gå med o att stanna.. bara.
Flytta sig gör den när man måste förbi dem.. bara.
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Dina argument är helt genomsyrade av fördomar för det första och för det andra vem säger att man inte tränar även när det ter sig naturligt att flytta eller backa? I min värld så tränar vi alltid så fort vi är tillsammans, jag och hästarna, även när jag går ut i hagen för att hämta...inlärning pågår alltid därför pågår även träning alltid...tex är det ganska naturligt att behöva backa hästen ibland när man ska ta ut den ur hagen, om den tränger på och/eller flera hästar står och trycker samtidigt...inget överdrivet alls....

I TS fall finns det ju ett syfte, förbereda för en tävlingsgren som är för unga hästar som inte börjat ridas ännu, inget konstigt alls...och det är ju inga svåra saker utan bara vardagliga "grejer" som bör sitta ganska tidigt ändå...i alla fall om man måste hantera dom dagligen...
I TS fall är det ren okunskap där hon drar slutsatsten att fölet är dominant för att det inte begriper att det ska gå jämte.

Det bästa man kan göra är att åka till ett stuteri o fråga hur de gör o kanske dessutom få vara med.
Att man skaffar sig kunskap o erfarenheter av andra innan man börjar att missförstå de små.
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

TS får inte fram hästen. Inget konstigt för en 8-månaders - den förstår inte.
Men jag kan inte förstå varför det är fel att försöka få den att förstå.


Det är skillnad på att rygga och på att "backa upp" hästar.
Att lära hästen att ta 4-6 steg bakåt för att kunna vara med på en trail in hand-klass kan väl inte räknas som att "bestraffa ett föl"???


Jag har väldig användning för att min häst är så lätt-backad. Något man sällan gör säger du. Well, när det inte är någon stor grej så gör man det oftare och OJ vad enklare vardagen blir för att man kan flytta sin pålle åt vilket håll på vilket sätt man vill med väldigt små hjälpmedel. Detta satte jag i honom när han var tre och jag började öva direkt på min ettårshingst jag hade och kom väldigt långt i vardagshanteringen innan jag sålde den (sålde som valack för att den var hemskt "på" för att bara vara ett år).
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Jag läser ingenstans att någon förordar straffbackning utan det är du som dragit dom slutsatserna, varför? Att man börjar träna på att leda och flytta en unghäst eller ett föl för den delen kan väl bero på många saker, i mitt eget fall så var det nödvändigt då fölis annars stack på egna äventyr (det gjorde hon redan då hon var 4 veckor gammal), till mammans, mitt och alla grannars stora förtret. Så det var helt enkelt nödvändigt att väldigt tidigt börja leda henne till och från dagbetet. Då är det en fördel om den lär sig de grundläggande signalerna som hör till, gå fram, flytta åt sidan, gå runt och vänd upp samt backa. Det är ju bara en övningssak och övningen den pågick två gånger per dag. Menar du att det är alldeles för stora krav på ett föl?

TS skriver och och förtydligar dessutom att hon menade att unghingsten var dominant med dom andra fölen i hagen. TS förklarar också att hon inte menade att det hade med problemet att göra alls. Du drar förhastade slutsatser helt enkelt.
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Jag läser ingenstans att någon förordar straffbackning utan det är du som dragit dom slutsatserna, varför?

Därför att det är så Axel gör här på Buke, drar egna slutsatser grundat på egna fördomar... :grin:
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 237
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har en ohanterad 1 1/2 årigt kallblodssto med okänd ras och härstamning som är väldigt aggressiv i sitt uppförande och jag känner att nu...
2
Svar
33
· Visningar
5 807
Senast: Lager
·
Träning Sto, 7 år i riden i Holland, fått ett föl, ska vara riden tidigt förra året (mycket oklart) har haft diverse problem med låsningar och...
Svar
6
· Visningar
1 370
Senast: Marvin
·
Hästhantering Har tidigare skrivit inlägg och fått en del "matnyttigt" men tyvärr ger jag upp nu. Inom en kort tid ska mitt ena sto hem till sin förra...
Svar
13
· Visningar
4 940
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp