Ledningsproblem?

Lavinia

Trådstartare
HeJ!
Har börjat inse att min pärla inte alltid uppför sej som en sådan!

När jag leder är det inga problem, men nu har jag fått höra från stallägaren att min häst är lite "ångvältig".

Till saken hör att min tjej har ett extremt bra självförtroende och inte anser att fölk som inte visar sej värdiga, ja, dom följer hon inte!

Hur lär man en häst "ledbarhet" när man själv inte har några som helst problem att leda den??

/ Lavinia, som vidhåller att pålla är en ängel, om man själv har lite pondus!
 
Sv: Ledningsproblem?

Hästar skiljer på folk och folk, så du och stallägaren har helt olika relationer till din häst.

Du får helt enkelt visa stallägaren hur du gjort för att få din häst att inte "ångvälta" på dig.
Du kan ju inte ändra på hästens beteende själv eftersom det inte finns något att korrigera när du leder den.
 
Sv: Ledningsproblem?

Det är som andra sagt stallägaren som måste lära sig. Många starka hästar skiljer väldigt väl på människor som de behöver bry sig om och inte. Kan ju vara svårt om du måste säga det till stallägaren bara, det beror på vad ni har för relation. Kan ju vara lite känsligt:angel: .
Hoppas du har en hästkunnig stallägare som förstår det själv, fast då hade hon nog å andra sidan inte haft problem....:crazy: Du får vara lite diplomatisk och tala om hur du gör, och kanske smöra med att det var "såååå svårt först, men bara man gör så här....":idea:
 
Sv: Ledningsproblem?

Hej!

Tack för svar!

Har precis flyttat till nya stallet, så lite känsligt att lära stallägaren är det nog. Lyckligtvis är det mest jag som tar ut o in pållan eftersom dom går på bete och när hagen byts ska dom bara rakt över en väg..

Får helt enkelt hoppas att lilla fröken sköter sej i höstnär ut o insläppen börjar, annars får jag väl ge mej på stalägaren då..

Stallägaren är nog van vid sina lite "lättare" raser och jag gissar att man inte vill börja med att bråka med nya inackorderingens häst.. Har fått lite kommentarer om att min pålla är lite "bossig" i hagen, men det visste jag ju redan om :-)

Jaja, hoppas iaf att det löser sej i höst, jag kan ju inte trolla bort min hästs självförtroende, tyvärr..

/ Lavinia, som leder häst som hund och inte alls förstår problemet folk har med henne..
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 508
Senast: Imna
·
Hästhantering En liten utsvävning kring det här med ledarskap, dominans och nh-övningar, känns som om det har med trådens ämne att göra men att det...
Svar
17
· Visningar
1 755
Senast: älgen
·
S
  • Låst
Hästmänniskan För snart en vecka sedan ringde en tjej till mig och frågade om hon kunde få hyra in sina två unghästar hos mig. Hon berättade att hon...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 799
Senast: mysko
·
Träning Jaha, nu har vi börjat få problem igen. Hovslagaren är efter den senaste halvt misslyckade skoningen inte längre så sugen på att verka...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 548
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp