Ledinflammationer

Jamtland

Trådstartare
Hur skulle ni ha gjort? Jag har en nordis dam som vid kontroll på klinik visade sig vara halt på båda framknäna samt båda framkotorna. Hon är behandlad med kortison i alla dom lederna plus en bak kota. Hon stod på bix i två dagar och studsade jämfota ut i hagen i morse, laddad till tänderna. Hon är ju van att vara ute på nätterna om vädret tillåter och frågan är hur jag ska göra nu?

Är det bättre att hon står inne på nätterna och verkligen "vilar" lederna och sen hoppar runt en stund på morgonen eller är det bättre att hon är ute så mycket som möjligt så hon rör sig lite grann hela tiden?

Jenny

Sv: Ledinflammationer

Det bästa är väl kanske att fråga din behandlande veterinär om råd just för Din pålle.

Själv har jag varit inne och fått en pålle behandlad ungefär på samma ställen som du. Och MIN ordination var inne i boxen idag och sen ut i hagen. I mitt fall så rejsar han ganska mkt och det är väl kanske inte det bästa. men frågan är om det är bättre att han står inne och sparkar sönder stallinredningen...
OM din pålle går lugnt i hagen så är förmodligen det bästa att låta henne vara ute och röra på sig lite sådär lagom mycket, skulle jag tro.

Jag har en som är så där, hon klarar inte av att stå inne, blir inte alls glad. Hon har när hon varit skadad haft en hage i storlek med en box, och den står hon blickstill i, hon är nöjd bara hon får vara ute, gärna med massa mat. Ingen av veterinärerna jag har haft har tyckt att det spelar någon roll om hon är inne eller ut, bara hon står lika still.

Håller med Anhe att det är viktigt att hästen inte rör sig allför häftigt efter en cortisonbehandling. Min häst fick bästa gensvaret av cortisonbehandlingen när jag gjorde en liten boxhage i hagen. Det var först då som behandlingen gav bra resultat. Har även läst att cortisonbehandling kan skada ledbrosket om hästen rör sig för mycket veckorna efter sprutningen. Så mitt råd skulle vara eftersom du verkar ha en sprallig häst att du ska göra en liten boxhage i hagen. Ge mer hö så hästen blir nöjd när den står på så liten yta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 789
Senast: pews1972
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring