Ledinflammationer och böjprov!!

Har läst de sidorna tidigare och tyckt att det låter intressant men jag har aldrig orkat fördjupa mig i ämnet tillräckligt för att ha en klar åsikt om det han skriver. Helt klart är det ju iaf så att veterinärvården troligtvis kommer att förändras på många sätt inom de närmaste åren. Man kommer ju mer och mer fram till att det behövs en helhetssyn på hela hästen när det gäller saker som hältor och rörelsestörningar. Kanske kommer det leda till att man mer och mer börjar ifrågasätta användandet av böjprov resp bedövning i syfte att ge diagnosen ledinflammation. Vi får väl vänta och se vad som händer helt enkelt...

Jag tycker att detta är klart intressant, men.. Jag är också skeptiskt till när företag sågar en beprövad veterinär metod och föreslår diagnostik med utrustning de själva säljer. Dock tycker jag att det låter överlag bra och det är helt klart tänkvärt. Har själv länge varit skeptiskt inställd till ledsprutningar som ibland sker i nästintill förebyggande syfte.

Det enda jag väl egentligen är kvalificerad till att bedöma faktamässigt är stycket om excitatoriska aminosyror och smärta och där känns det som om de skriver om saker de inte riktigt förstår. Jag tycker att det är svårt att bilda mig en uppfattning om vad de menar då de ha rskrivit alldeles för lite.

På det stora hela är det dock klart tänkvärt och intressant!

Jag är inte alls insatt i ämnet men jag tycker att om man har problem så ska man inte stänga dörren för olika synpunkter. Men som nån nämde man blir ju skeptisk när dom förkastar beprövade medel för att sälja sina saker men jag ska nog lägga lite tid på att fördjupa mig lite. Jag har nämligen en häst hemma som brottas med inflamatoner..

Se det som reklam el propaganda. Som i all propaganda verkar det vara en blandning av dikt o sanning.
De flesta av hans länkar fungerar inte o resten ger inget i sakfrågan(jag har visserligen bara kollat ung 2/3).
PL

Jag har en bekant som med framgång använder värmekamera på sin quartervalack. Väldigt intressant är det!

Stämmer det som stod med Ph-värden och sånt och hur bedövningsmedlen fungerar då?

Att pH påverkar upptag i vävnden är sant att sen sjuk led skulle få ett så lågt pH att medlet inte fungerar tror jag är hans eget påhitt, stämmer inte med ett halvt århundrades samlad veterinär erfarenhet.
Ang vämekamera. Denoix, en av världens främsta hästdiagnostker sa på en föreläsnong jag var på att värmekameran var ett väldit bra hjälpmedel i undervisningen men att den egentligen inte tillförde diagnostiken någonting.
PL

Ang vämekamera. Denoix, en av världens främsta hästdiagnostker sa på en föreläsnong jag var på att värmekameran var ett väldit bra hjälpmedel i undervisningen men att den egentligen inte tillförde diagnostiken någonting.

Och det är sant, men det är ju inte ovanligt att vetrinärer kör fast i ett problem som i slutändan inte alls är där man trodde att det skulle vara. Värme kameran är också till stor hjälp vid tex sökning av knepiga symtomer, Ultuna har bla en sådan värmekamera för dessa tillfällen.

Istället för att börja med en scint, provar man först med värmekamera. Och man har rett upp flera knepiga situationer med just detta, även om värmekameran inte har satt en diagnos har man ändå fått uppfattningen om var problem kan sitta.

Helt sant! Däremot tror jag inte på värmekameran som huvudsakligt diagnostiskt hjälpmedel, felkällorna är för stora.
Att ställa diagnos med värmekamera o behandla genom att lysa på huden med lysdioder kan jag inte riktigt tro på.
PL

Nej någon diagnos kan man inte få, men jag har en erfarenhet av värmekamera där man sett vilken typ av överbelastning hästen utsatt sig för. Med ledning av detta, kunde man sen lokalisera problemet och åtgärda det.

Att ställa diagnos med värmekamera o behandla genom att lysa på huden med lysdioder kan jag inte riktigt tro på.
PL

Lysa på hunden med lysdioder. Är det biolighten du menar?
Min ponny hade en stor inflammation i bringan (hon var knallröd på bilderna som togs med värmekameran) som gjorde att hon inte gick rent vid ridning. Efter en behandling med biolight och nån dags skritt försvann infammationen och hon var helt fräsh och hade ingen större avvikelse på bringan efter vi kollat med värmekameran en gång till.

Några veckor innan detta fick min ponny kotledsinflammation som diagnos och åt antiinflamatoriskt medel i 2 veckor. Efter det var hon bra igen men bara efter 2 veckors skritt och jogg var hon halt igen. Då kollade vi henne med värmekamera som visade denna stora inflammation i bringan. Hennes ben var helt perfekta utan en enda avvikelse. Detta får mig att starkt betvivla böjprovet.

Problemet med böjprov, som jag ser det, ligger inte i dess oförmåga att detektera hälta utan snarare i dess oförmåga att påvisa vad som är grundorsaken till en hälta och var en hälta sitter. Jag tycker att böjprov mycket väl har en funktion att fylla, men kanske inte som enda undersökningsmetod. I ditt fall kanske hästen hade en sekundär reaktion i benen som framkom vid böjprov, men att den egentliga orsaken var bogen missades. Därmed inte sagt att böjprovet hade fel som visade smärta från kotorna, bara att det inte tog det egentliga felet..

För att sammanfatta mina röriga tankar så tycker jag att böjprov är bra, men inte utan noggrann eftertanke..

Böjprov tycker jag är väldigt luriga. För några år sedan så var vi med ena ponnyn på kvaliten. Den var kollad kvällen innan och var helt fräsch i alla benen. Sen stod den i transporten upp utan att knappt röra sig. På plats så blev han ganksa högt böjd av benböjaren alltså de drog upp benen högt och utåt så benböjaren stod som om han hade en D-ponny istället för en liten B. Naturligtvis så blev han halt och vi fick vända och åka tomhänta hem. Dagen därpå kom vår veterinör ut av andra orsaker men jag passade då på att visa ponnyn för honom. Helt ren i benen trots nytt böjprov.
Veterinären som är erkänt bra på ben muttrade över hårdhänta benböjare.......
Har hört att welshar är lite känsliga mot benböjning över lag. Welshen innan oss på kvaliten hade också böjreaktioner men fick förtsätta ändå.
jag äar efter detta ganska skeptisk mot böjprov. I vissa fall så syns det tydligt att hästen har ont men ibland så kan man undra om inte böjreaktioner på en häst som förövrigt går rent även i longering beror på andra orsaker än inflammationer osv.

Jo, det är ju väldigt viktigt med tolkningen av det. Och i vilket sammanhang det utförs. Jag fäster själv inte alltför mkt uppmärksamhet vid enbart en lite böjprovsreaktion om hästen är ren i övrigt och kan väl tycka att böjprov av friska hästar är tveksamt. Men det kan vara ett bra sätt att få en uppfattning om var och hur halt en häst är. Men att påstå att en initialt ohalt häst har ledinflammation enbart på grund av en böjprovsreaktion är jag mkt tveksam till..

Sv: Ledinflammationer och böjprov!!

Blev nyfiken på detta med ph-värden, men hur ska man annars hitta en orsak om man INTE lägger en diagnostisk bedövning. Bara köra värmekamera? Njaaaa... Jag tror inte att det är ett säkert kort. Det som står om verkningstider osv, stämmer inte.
Det stå skrivet " Ändå är det inte ovanligt att 4 bedövningar eller mer läggs vid ett och samma undersökningstillfälle." Det är ju för att man letar vidare. Om du initialt ser en hälta, så böjer man, sedan lägg carbocain. Nytt böjprov, om hästen fortfarande haltar lägger man inte carbocainet på samma ställe såklart, utan på ett annat misstänkt område. Det finns ju extremt många ställen bara i hovregionen som kan vara orsak till hälta.
"Värt att notera är även att lokalbedövningsmedel som Xylocain och Carbocain togs fram för att fungera som smärtlindring vid kirurgiska ingrepp, inte för att bedöva inflammerade leder. " Sant, men... inom humanvården används olika läkemedel till anat trots vad det framställts till. Tex... Zyban, som antidepressivt, används även vid RÖKSTOPP. Atarax, mot klåda, används vid Ångest, Magnecyl mot värk, blodförtunning. Human medicin används även till djur. Orudis kräm, magnecyl... Hund preparat används till hästar men på andra områden.

Så det är lite för mkt progagerande för sin verksamhet på denna sida, för den ger "misscredits" Till den fungerande veterinärvård som faktiskt idag i sverige är toppen. Alla hältor, ledinflammationer svarar inte inte alltid på behandling... Men att kassera den diagnostik vi har är inte jysst.

Må gott
/cj

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 929
Senast: Butros
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff