Ledhäst vid körning, erfarenheter tack

Rialavargen

Trådstartare
Hejsan
Hur har ni påbörjat att låta er häst gå som ledhäst? Vid vilken ålder, hur gjorde ni i början?

Vi påbörjade vårt projekt i går. Hästen är fyra år, lite riden, men vi har promenerat och jag har sprungit en ganska mycket med henne, som miljöträning.
Hur som helst; igår så fick hon för första gången gå bakom vagnen i körlag med skygglappar, och grimma över det. Jag satt i bak i vagnen och höll i grimmskaftet. Skritt och lite trav. Hon va positiv och frammåt hela tiden. Ett bocksprång som jag tror beror på att hon vart trött och ville protestera. Vi lugnade henne med min röst och fortsatte trava några extra meter, därav saktade vi av.
Vad har ni för tankar om detta. Något som vi kunde göra på ett bättre sätt. Hoppas ni har erfarenheter som ni vill dela med er av.

Sv: Ledhäst vid körning, erfarenheter tack

Jag har kört en hel del med ledhäst, då två vuxna hästar. Mestadels Fia-Lina (nsv) framför vagnen, och lilla X (russ) bredvid. I början höll någon grimskaftet från kuskbocken, senare körde jag och hade henne med mig när jag var ensam. Hon placerades där jag ville ha henne, var det trångt gick hon jämte Fia-Lina (fick aldrig gå längre fram än med huvudet i höjd med däckeln) ibland fick hon gå bakom. Oftast jämte kuskbocken. Det dirigerade jag med rösten. Hon hade alltid bara grimma.
Nu var det en mycket lyhörd liten dam, men roligt var det, och bra att kunna få med en till för motion samtidigt.

Andra hästar har också gått bredvid eller bakom vagnen, alltid i grimma. Då har det varit nsv både framför vagnen och bredvid.

Kanske blev du inte så mycket klokare av detta, men lite inspirerad ;)
Lotta

Sv: Ledhäst vid körning, erfarenheter tack

Jag kör en del med ledhäst för att hinna motionera flera samtidigt. Nu kör ju jag visserligen shetlandsponny så det är inte lika stort, för mig fungerar det väldigt bra. Jag använder alltid grimma för om jag måste släppa vill jag inte att hästen ska bli ryckt i munnen.

En viktig sak att tänka på är att hålla hästen bakom vagnen, kommer den upp på sidan är det lätt att den får in en hov i hjulet om det vill sig illa.

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 280
Senast: Mezcal
·
Övr. Hund Hemkommen från premiärjaktprovet med min gamling Rix, som still is going strong.. Efter släpp, så blev det några kortare 5-6 minuters...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 603
Senast: jappisen
·
S
Träning Jag är medryttare på en häst som testar gränserna mycket. Bland annat gör han rejäla bocksprång som är totalt omöjliga att sitta kvar i...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
10 323
Senast: horsemanship
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 564
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka