ledbroskförändringar i ett bakknä

Sv: ledbroskförändringar i ett bakknä

Det var ju ganska länge sen jag skrev den här tråden nu men tänkte ändå skriva en liten uppdatering om hur det gått för mig och min häst.

Efter besöket med ultraljudet hade vi åb efter 6 veckor då jag fick börja galoppera henne lite smått samt klättra och bygga upp. Efter det var hon ohalt flera åb senare så i maj 2008 bestämde vet. att jag inte behövde fler återbesök om jag inte skulle känna något konstigt. Jag har kört en otroligt lugn igångsättning med nästan enbart uteridningar. Har dock ridit lite lätt dressyr som fr instruktör för att få hjälp med att hålla koll på eventuell hälta.
Allt har gått bra och jag brjade sätta igång henne mer allvarligt nu vid årsskiftet, fortfarande med regelbunden instruktörsträning. Har även börjat hoppa lite, mest låg studs för att få igång bakdelen. Vi har inga backar att klättra i då jag numer står i stall vid stranden så kom gärna med tips på bakbensuppbyggning!

Hon tar dock ett kortare steg med vänster bak, vilket var det som var sämst, men enligt veterinären är det ingen hälta utan mer en fråga om att hon är svag och behöver byggas upp och bli mer liksidig. Jag har dock svårt att från marken avgöra ibland om det är hälta eller inte då hon sparar sig vänster bak i trav. Men min instruktör håller fast vid att hon inte är halt heller så jag får lita på dom.

Känner trots att det hittills gått bra inte att hon är någon vidare framtid i hoppningen. Jag vågar liksom inte hoppas på det. Men jag kör på så långt det går sen får jag ta ett beslut om/när hältan dyker upp igen.

Oj ..såg inte att tråden var gammal :o
Håller med om att det är mycket viktigt att hästen arbetar liksidigt och kan bygga upp långsamt.
Om jag var du skulle jag ta hjälp av en duktig dressyr(mupp)ryttare :D som kan lösgöra och arbeta med rakriktningen och på det sättet få upp en liksidig muskelatur.
Jag var oxå nojjig, mitt rättesnöre ang om han hade ont, var halt var bjudningen. Bjuder hästen av sig själv när den e lösgord ordentligt så kör på !

Ge inte upp bara men du verkar ha en sund inställning, hoppningen skiljer sig jö i belastning för knäna. Kanske ska du bli en dressyrmupp istället :idea: ;)

Senast ändrad:

Någon renodlad dressyrare blir det nog aldrig av mig ;) Men jag är helt klart mer noggran med dressyrbiten mot vad jag var förut, innan hältan.

Min instruktör jobbar mycket med rakriktning och lösgjordhet på mig och min häst, vi får verkligen kämpa :D Min häst vill gärna skjuta ut bogen i höger varv nämligen men efter att ha jobbat mycket med utåtställningar för att få koll på yttersidan har det börjat gå mycket bättre :) Förut, innan upptäckten av hältan, gick hon emot MYCKET o ALLTID. Nu går hon bara emot skänkeln när hon inte är tillräckligt uppvärmd samt ibland när man jobbat lite lättare på henne under ridpasset och sedan vill höja kraven igen.

Kommer stegra träning ganska ordentligt nu efter så lång rehabilitering så vi får se om det bär vägen för oss :)

Intressant ! Jag skulle mkt gärna släppa min häst i lösdrift, har en hemma el i stor kuperad hage men fick rådet fr vet. att helst inte släppa honom i stor hage förrän han var igångsatt i alla gångarterna. Vet. menade på att det är lätt att de gör sig illa när de busar pga att de är omusklade och tar då upp stötar m lederna ist för muskler. Han går nu ihop m en annan häst i en större men platt hage och jag håller tummarna för att det inte ska hända något.
Kl
Jag har gjort operation, artoskopi där det togs bort en dels brosk pga långvarig gonit som vetrinärer inte sett men jag kännt.
Prognosen var 50-50.
Min pålle accepterade boxvilan och liten sjukhage efteråt och var lugn att hanskas med men däremot rädd för allt, osäker öht och var "död" i blicken.
Då bestämde jag mig att detta inte var ett hästliv, skulle han kunna återgå till en rehabilitering så fick det ta tid som förr med naturlig vila.

Hittade en shirehäst som sällskap på en lösdrift och pleggade honom när jag släppte ut, blundade faktist då min pålle även fast han var duktigt pleggad drog repor i en sån glädje över att slippa sitt fängelse.
Gick senare med högdräktiga ston där han fick en naturlig uppgift, att se till flocken.
I slutet av vilan så gick han med hingstar i skilda åldrar, fick själv leka sig till en del muskler.

När jag väl tog hem honom efter ca 8 månader så fick han gå på lösdrift med unghingstar och hade en ca 4 månaders uppbyggnad med mycket klättring och ridning rakt fram i skogen.
Stallade in på hösten och sommaren efter (ca 2 år efter artoskopin) så tävlade jag igen med mycket bra resultat, tom vinster = reg LA:4 på någet över 70% och LA:6 på dryga 70% i bra konkurrens.

Idag så finns inga spår av atrosen, mycket rakriktad och taktmässig men en mycket liten fördröjning vid böjprov högt första steget.
Ett råd till er med bakknäproblematik, låt vilan va lång och rehaben efter längre med endast ridning i skog och mark som uppbyggnad och mycket utevistelse med leksällskap om ni vill ha en hållbar rehab.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 643
Senast: Piaff
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 613
Senast: hastis1234
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 411
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA