Ledbrosk och menisk skada-erfarenheter?

Sv: Ledbrosk och menisk skada-erfarenheter?

Min ska också göra en artroskopi på helsingborg den 5 maj i ett bakknä, som inte har några som helst synliga fel på varken röntgen eller ultraljud men som han har känningar i. Håller tummarna!

Då kanske våra möts i uppvakningsrummet=)

Jag håller tummarna för er båda. Uppdatera gärna hur det gick, om de hittade något och hur ni ska gå vidare. Lycka till!

Absolut! Jag ska åka ned och lämna min herre imorgon. Kommer kännas lustigt att inte ha honom hemma. Håll alla tummar ni har på onsdag.

Usch, min häst hade också en meniskskada som hon antagligen fick i början på nov 2008 av antingen en spark eller att hon gått omkull. Jag var inne till vet första gången några dagar efter att hon blivit halt och blev hemskickad med finadyne och så hade han hittat en blödning i hoven hö fram. Hästen behandlades och fick vila/promeneras i nästan två månader, samtidigt som hon gick i sjukhage då ordinarie hagen endast bestod av knöggel. Jag letade fram en ny stallplats med bra hage så att hon skulle kunna vara ute mer, hon är inte en häst som tycker att promenera är aktivitet...

Flyttade till nya stallet, jag började tömköra och rida lite försiktigt för att sätta igång henne. Då jag inte tyckte att hon kändes hundra, men inte riktigt kunde avgöra om hon var istadig pga överskottsenergi eller om det var något fel, bad jag en tränare kika på henne. Hon trodde att det var något som inte stämde. Bokade tid på klinik för utredning där hon böjdes och hälta (ledinflammation) kom fram vb knä och hf kota, dessutom röntgades hela ryggen, nacken och alla kotor/haser. Röntgen var ua, lite trånga tornutskott dock. Hon sprutades och sen fick vi åka hem, behandla med metacamm vila 3 veckor med promenad och tillbaka.

Hon hade återhämtat sig bra så jag skulle börja sätta igång henne rakt fram ute, fick ett program som sträckte sig över 2 månader. Satte igång henne långsamt och efter nästan 3 månader började jag rida lite på banan och tog någon lektion. Hon kändes ok ute (lite svårt att känna 100% när underlaget inte är jämnt), men det var något som inte kändes bra på banan, det kom så konstiga protester för ingenting och hon var lite kortare i steget vb när man kikade närmare.

Jag bokade tid hos en annan vet som även är kiropraktiskt utbildad då tränaren trodde att det ändå satt i ryggen. Vi åkte in på utredning och sista veckan hade hon blivit direkt oren. Vet började med att titta på de tidigare röntgenbilderna, tog nya och gjorde UL. På UL kunde det konstateras att hon hade en krosskada på menisken och patellafästet vb som uppkommit av yttre våld, antingen en spark eller att hon gått omkull i hagen. Hon hade då återigen fått tillbaka inflammationen i knät och vet var inte hoppfull.

Vet sa att det enda vi kunde prova var att spruta henne med adequanin, vila och åb. Vet trodde dock inte att det skulle hjälpa riktigt då hon redan var kortisonbehandlad och inte blev hjälpt av det, men att det fanns en chans. Eftersom det då var juli och gräs i hagen så att hon var lite mindre missnöjd med vila provade jag behandlingen. Hon blev sprutad 3 veckor i rad och vilade sedan i ytterligare 4 veckor innan åb.

När vi kom tillbaka såg hon bättre ut så att vet tyckte att jag skulle sätta igång henne igen, men bara genom tömkörning på raka spår. Sagt och gjort, långsam igångsättning igen, men efter två veckor såg jag försämring på henne igen och bokade tid. Dessutom hade hon under behandlingen satt massor av päls och kändes inte bra mentalt nu, hon hade ruttnat totalt på sin tillvaro där hon inte fick göra så mycket. När det var varmt så var hon trött pga det men nu när hösten närmade sig så blev hon stressad.

När vi återigen kom tillbaka och vet bedövade knäleden så hade jag en ny häst igen... Det var ingen tvekan om att det var samma gamla gråll som inte blev bra. Där och då blev hon utdömd. Jag valde att ta bort henne då hon inte var ett promenadhästämne, hon skulle aldrig funkat på lösdrift då hon inte ens trivdes på bete med bästa kompisen under bra förhållanden. Svårt att förklara, men om hon inte var i god kondition var hon inte lycklig så jag kände att jag inte hade något annat val än att låta henne slippa ha ont och galoppera vidare. Det var i oktober 2009 hon togs bort, 11 månader efter att hon antagligen skadade sig. Innan jag åkte in sista gången hade jag pratat med några andra veterinärer som samtliga sa att meniskskador ofta kan bli bättre, men sällan bra. Det är för mycket vikt som ska bäras bak för att de flesta ska kunna klara det.

Jag kommer aldrig hitta en häst som henne igen, de gånger hon gick riktigt bra innan skadan, då var vi verkligen ett. Hon busade med andra som hanterade henne, men vi hon var som en hund med mig. Nyfiken och ganska modig, litade verkligen på mig och vi hade gjort en sån resa tillsammans från att jag köpte henne som forcerad 5-åring som var rädd för ryttaren. Det här var ju hästen som jag skulle ha tills hon var 20-nånting, istället fick hon lämna alldeles förtidigt som 7-åring. Hon kommer mig för alltid vara saknad!

Oj, vilken novell (el kanske roman?) det blev! Men jag hoppas verkligen att det finns mer att göra för din häst och om den dessutom kan trivas med att få ett lugnare liv så känns det som att det finns bättre potential för att den ska klara det.

Usch vad trist att det inte löste sig för din.

Det lustiga är att min är hur nöjd som helst med att gå i liten hage, man ser att han trivs fast han stått i snart 3 månader efter skadan. Vi har börjat på ett hästrehab nu med sjukgymnastikövningar och han blir behandlad med både laser och TNS när vi är där. Han var väldigt stel i sin framkota som sitter diagonalt med det skadade bakknät så vi fick även övningar för det. Vid besöket gick hon igenom honom totalt och stretchade honom och han gav efter totalt och det hon då sa var att han hade knappt ont för hade han haft det hade han aldrig gett henne hela tyngden av sitt bakben utan dragit tillbaka det.

Jag hoppas verkligen att han kommer att bli bra men får ta det som det blir. Kommer han inte att bli bra så känner jag att jag tar bort honom med gott samvete eftersom jag provat att göra allt jag kan för honom. Han är som en gosig hund, följer mig vart än jag går. Det enda positiva med skadan är att jag tycker att vi känner varandra på ett annat sätt nu, ett närmare och mysigare förhållande. Men är man som han är sjukskriven så får man mycket pyssel och omsorg, det är han värd.

Jag hoppas verkligen för er som ska in nu i veckan att allt går bra och att det inte kommer några tråkiga besked, Lycka till!

Tyvärr kan de inte göras något kírurgiskt, de har gjort vad de kan enl två vetrinärer. Jag fick avslag på IRAP behandling av min vetrinär så jag har sökt en till vetrinär för ett andra utlåtande så jag hoppas att han tror på det för då åker vi ner de 25 milen till kliniken och behandlar. Jag kan tycka det är märkligt att man som hästägare får beskedet om utdömning rätt upp i ansiktet, medans andra vetrinärer ber mig hålla hoppet uppe och avvakta och se vad det kan bli av honom. Kanske beror sånt på att många (långt ifrån alla) vill få sin häst utdömd. Jag vill ju bara behålla min älskade vän.

Eller så är din veterinär bara ärlig, medan den andra vet att det KANSKE KAN gå och under den tiden som det kanske kan gå så får din häst dels lida och den veterinären får tjäna pengar :mad:

Allting kan alltid kanske gå men vad är utsikterna för att det ska kunna gå?

Min förra häst drog på sig en senskada och fick under 1,5 år hela tiden höra att hon skulle bli bättre, men hon blev aldirg bättre :(

Såhär i efterhand ångrar jag att jag inte gick på magkänslan och tog bort henne tidigare så hade hon sluppit de där superjobbiga 1,5 året som hon bara hade ont och vi försökte behandla enligt konstens alla regler på veterinärens inrådan :(

Ja jag håller som sagt tummarna för er, skönt att han är nöjd med sin tillvaro, det blir så mycket lättare då. Då är det ju bara pengarna som rullar, men hästen mår bra under tiden. Jag gjorde den andra behandlingen just för att känna att jag har gjort det som fanns att göra och för att det var sommar och varmt så att hon inte mådde allt för dåligt psykiskt. När det inte fungerade så kände jag att det inte var rätt mot henne att fortsätta försöka med andra metoder när hon mår så dåligt av att stå.

Håller självklart tummarna även för er andra som ska in i veckan också!

Min häst är lite speciell men gör allt för mig och jag avgudar honom. Jag har en massa olika möjligheter med bete, lösdrift etc genom mina föräldrar så vi får väl se vad de säger. Han har ett hjärta av guld och är en enorm kämpe. Vill verkligen inte ta bort honom men det är svårt att ta ställning innan man fått ett besked. Bara att nervöst vänta.....

Usch! Jag är också skitnervös. Ska ju lämna min med i eftermiddag/kväll.

Jag kommer ju att vara tvungen att fatta ett beslut i morgon när han ligger på operationsbordet. Just nu känns det som en klen tröst att vad som än händer är det för hästens bästa. Antingen blir han bättre i sitt knä eller också får han galoppera på de evigt gröna ängarna....

Han har fått gå i små gräshagar några timmar varje dag, blivit matad med morötter (han ska man egentligen inte handmata), promenerat och blivit lite filmad. Jag vill vara redo för att ta farväl ifall att detta inte går vägen.

Beslutet är att kan han inte bli åtminstånde promenadhäst så får han somna in. Det är inte värdigt att ha en frustrerad 2 åring i en liten sjukhage hur länge som helst och det har han gått i till och från sedan han kom hem från Helsingborg i augusti...

Lycka till ni andra som behöver det!

Jag funderade också väldigt mkt på vägen hem (4h enkel resa) men vad jag än får för samtal imorgon så vet jag inte om jag är redo att ta något sånt beslut, jag lämnade honom ju där för att hämta honom på fredag igen :crazy:. Hmm!? Hyfsat nervöst imorgon. Vilken vet ska kolla din?

Det är Flemming som ska operera. Han ringer under operationen om det inte ser bra ut och efter om det gått bra. Jag vet ju inte när han opereras bara!

Ska nog ringa till dom nu och kolla om det finns ett schema.

Han ska operera min med och jag har fått samma besked. Super nervöst, man vågar ju inte prata i telefon om de ringer.
Tänkte inte heller på att fråga om det fanns något schema.

Älsklingen:
27026281.jpg

Senast ändrad:

Min Jonte är nu i hästhimlen och leker och har roligt.

Han hade för lite ledbrosk i sin knäled och var för halt för att anses få ett fullvärdígt liv.

Det är tungt samtidigt som jag vet att han har det bra nu och jag har gjort allt jag kunnat. Jag kommer aldrig låta det dra ut så här långt tid igen med någon häst.

Lycka till med din!

JBL, tråkigt med din häst!
Hoppas det går bättre för den andra som skulle opereras idag.

Usch vad tråkigt:cry: Men fint ändå att du verkligen gjort vad du kunnat för att hjälpa honom, klandra inte dig själv för att du försökte. Hade han blivit bra hade det varit värt besväret.

Då springer din fina med min fina på de evigt gröna ängarna, men känn dig ändå glad över att du gjort vad du kunnat.

Fy vad tråkigt att höra :cry:

Min hade en skada på bakre korsbandet, så det fanns inget de direkt kunde hjälpa till med under operationen, men det ser inte helt nattsvart ut. Om inget tillstöter så ska han hämtas på fredag och stå i box 10 dar. Efter tre veckor ska han sprutas i knäet och så sakta börja "rehabas" tillbaka långsamt, långsamt.

Vet att han kanske inte kan bli nån tävlingshäst igen, men jag vill verkligen ge honom chansen. Pratade med min vet idag om resultatet och hans erfarenheter och han sa att det tar tid. Men det får ta all tid i världen bara han blir bra. Är så glad även om det hade funnits mer positiva besked att få. Längtar så till fredag :bump:

Vad roligt att höra att det gick bättre för er. Nu får vi bara hoppas att framtiden är ljus för pålle, och att han blir smärtfri.

JBL, usch vad trist med din häst, men som sagt du har gjort vad du kunnat och ibland räcker det inte till om skadan är för stor. Skickar en tröstkram!

Pomelo: Vad bra att det inte var helt nattsvart. Hur ska du rehabilitera honom? Önskar dig all lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej hörrni! Är det någon som har erfarenhet av ledbrosk-skador i bakknä? Min häst har slutligen efter 8 mån utredningar och...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Fredag
·
Hästvård Efter andra åb. med ul. så visar det sig att min häst har en liten blödning på menisken. Enligt veterinären så kan äldre hästar nästan...
Svar
1
· Visningar
2 286
Senast: Nominous
·
Hästvård Jag har nu fått lite mer info från min vetrinär ang min 5-åring som dragit på sig en skada i vä bakknä. Efter artroskopi undersökning...
Svar
3
· Visningar
2 103
Senast: Qbaby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka