Ledbandsskada-erfarenheter-behandling

raggsock

Trådstartare
Jag skulle vilja höra vad ni har för erfarenheter av ledbandsskador.
Vad man kan göra, hur bra hästen kan bli osv.
Fick diagnos på min häst om ledbandsskada i framknä och det var en dyster prognos av denne veterinär. Han sa att att hästen troligen inte kan bli återställd. Bättre kan han bli men det lär ta ca 1 år till (varit halt i trav i 6 mån)
Jag vill höra att han kan ha fel....helst. :crazy:

Sv: Ledbandsskada-erfarenheter-behandling

har väl ingen direkt erfarenhet av detta, men har hört att lite beroende på vart de får sin ligamentskada så kan de komma tillbaka till jobb, men man måste bygga upp mkt muskler som klarar att ta denna belastning i stället för ligamentet. Min kompis arab fick en skada i hasens lig och är helt fullt ridbar idag, men vet. rekomenderade att inte hoppa med hästen.

Ok. Är ligamentskada och ledbandsskada samma sak?
Jag sökte på forumet och hittade inte mycket om ledband.
Man tycker ju att en häst som är helt oren i skritt men lätt halt i trav ska kunna bli frisk, visserligen har det varit länge nu. Problemet var väl att det började bli början till pålagring i knäet nu som inte fanns för 6 mån. sedan. Det sa vet. berodde på att knäet är ostabilt.
Kan man lägga stödbandage, gör det någon nytta?

Kan försöka skriva vad jag vet: Ledband och ligament är samma sak, och man kan säga att de binder ihop skelettdelar. Prognosen beror på vilket ligament som är skadat, och hur allvarligt. Hästen har flera ligament i framknäet (heter egentligen carpus om du vill söka bland mer vetenskapliga artiklar). Yngre hästar kan ha bättre prognos än äldre. Hältorna vid sen och ligamentskador är oftast inte så stora efter det akuta skedet, tyvärr, så därför inser man inte alltid hur allvarliga de är. Normalt behandlas de konservativt, dvs man låter hästen gå i liten hage, och kontrollerad skrittmotion tills skadan är läkt, och det kan tyvärr ta säg 6-12 månader, om skadan läker ok. Om det är mycket trasigt så är väl sannolikheten att ligamentet får full styrka inte så stor, det verkar vara något sådant i ditt fall eftersom vet redan nu säger att den inte kommer att bli helt bra? Vissa skador kan man påskynda läkningen med stamcellsterapi, splitta ligament osv, men det är nog inte så vanligt att man kostar på det.

Hur kom din vet fram till att det är en ligamentskada? Syns det på ultraljud? Om det finns tveksamheter på att det verkligen är ett skadat ligament så kan du ju åka till en annan klinik för en "second opinion", och hoppas på att de hittar en annan orsak som är mer snabbläkt.

Lycka till!

Tack för ditt svar.
Min häst är 17 år. Han har vilat under detta halvåret. Större del i sjukhage. Nu i större hage men själv för att hålla sig från bus. Först visste de inte vad det var för skada då röntgen och ultraljud inte visade något. Han fick skadan på klinik efter en operation(i uppvaket).
Nu drar veterinären slutsatsen eftersom det börjar bli pålagringar i knäet. Det är tecken på att något är väldigt ostabilt där och slutledningen av honom var trasigt inre ligament. Han sa att de kan man inte se på ultraljud??
Visst kan man kolla med fler veterinärer så småningom men denne är duktig på hältor.
Jag tycker ändå det är för tidigt att säga att han troligen inte blir återställd när man inte kan se hur allvarlig själva skadan är. Det kan ju vara ett väldigt uttänjt ligamen och då borde väl chansen att bli bra vara större?
Jag ger mig mig inte och hoppas på det bästa.

Vissa ligament kan man se på ultraljud, men ibland sitter de i flera lager, och då är det svårt att avgöra vilket ligament man ser, och om det är skadat eller inte. Det är väldigt svårt att tolka ultraljudsbilder, så den bästa jag känner till finns i Skara, och hästar i Göteborg remitteras dit. Så det kan vara så att det går att få mer info om knäligamenten på ultralju om man hittar rätt klinik, du kan ju diskutera det med din vet om du vill, det ersätts vad jag vet av försäkringsbolagen.

Med magnetröntgen kan man se om det finns någon skada eller inte, men det kostar en hel del (17.000 för min häst), och bekostas oftast inte av försäkringsbolagen. Jag vet inte om du vill kosta på det eller inte.
Ligamentskador brukar man rekommendera kontrollerad motion, dvs skrittpromenader uppsuttet eller vid hand, för att ligamenten vid läkningen ska få bra hållfasthet. Om hästen inte belastar så blir de nya fibrerna inte lika starka, enkelt förklarat.

Håller med att 6 månader är för kort tid att dra några slutsatser, det kan säkert ta över ett år, beroende på skadans storlek och typ.

Puttar upp tråden lite.
Min häst har gått själv i en mindre hage hittills under dessa 6 månader.
När under 6-2 månaders rehab vågar man släppa ihop honom med min andra häst? Det blir ju mer bus. Han är inte halt nu i skritt och bara lite i trav. Veterinären var lite svävande där och verkade inte våga rekommendera något. Vad är brukligt?

Min häst har ligamentskador i kotleden, och nu efter 1.5 år så är han äntligen ohalt och under igångsättning, men han har gått i liten grushage hela tiden. Min vet har inte rekommenderat stor hage, pga risken att de drar upp skadan igen. Jag vill släppa honom i större hage så småningom, men då får han ha varit i full gång ett tag innan jag vågar det. Och då blir det bara med en annan häst, om jag kan hitta ett ställe med bra hagar, och den får inte vara för stor, jag orkar inte med 1.5 år rehab igen...

Ok. Då fortsätter även vi med den mindre hagen och ensam. Det viktigaste är att han får chans att bli frisk. Kompisen finns ju på andra sidan tråden.
Skönt att din häst är ohalt. Jag tycker mig också se en viss förbättring sista månaden, även om han inte är ohalt. :-)
Håller tummarna för oss!
Har din häst kunnat vara skadad så länge utan att pålagringar bildats i leden?

Tack, javisst ska vi hålla tummarna tillsammans!
Min häst är klockren på röntgen, gudskelov. Men jag har inte hört att ligamentskador i sig skulle ge pålagringar? Däremot om hästen får långdragna ledinflammationer så finns väl en risk förmodar jag, men min häst har alltid svarat snabbt på ledsprutning vid hans kotledsinflammationer pga ligamentskadorna.

Senast ändrad:

Eftersom min häst skadade sig i uppvaket efter en operation så har det varit en kombinationsskada och detta kvarstår. Kanske därför pålagring uppstått så "tidigt".
En sak till som jag funderar på är böjprov.
Det kan väl inte vara bra att göra det med en sådan skada?
Om nu läkningsprocessen på dessa skador tar så lång tid så borde det finnas risk att böjprov vid återbesöken kan "riva upp" en del av läkningen i ligamenten.
Jag funderar på att be dem låta bli böjprov vid nästa återbesök....

Jag är också tveksam till böjprov vid konstaterade ligamentskador, men eftersom min häst inte är pipig överhuvudtaget så har det ofta varit böjprov som visar om det är problem eller inte, då han får kotledsinflammation (eller kanske snarare böjprovsreaktion) om han har ont. Vi har över 15 klinkbesök vid det här laget, det har varit detektivarbete att hitta skadan, och att förstå om den läker eller inte... Men de gånger som böjprov har gjorts så böjer vet inte så hårt, så de försöker vara "snälla" mot ligamenten, och min häst brukar vara mycket tydlig och resa sig om han har ont vid böjprovet, om han går att böja så är han ren :-)

Jag tycker du ska diskutera med vet nästa gång, det kanske in tebehövs vid den skada din häst har? Om han inte är helt ren så är det väl ingen ide att göra böjprov. Om han är helt ren så kanske man kan böja lite försiktigt, om vet anser att det verkligen behövs, annars strunta i det? Longering kan väl också användas för att provocera fram hältan gissar jag?

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 538
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 075
Senast: netschjen
·
Hästvård Min lilla olycksfågel har fått en fraktur på griffelbenet VB. Är inte halt. Finns en minimal svullnad vid själva brottet. Vid första...
Svar
0
· Visningar
654
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar