ledarskapsrannsakning

Sv: ledarskapsrannsakning

Fy.. kan inte vara kul att ha hund med den inställningen. :confused:

Nja, det beror ju på vad man har för hund. Råkar du på en envis jäkel som bara ska bestämma så kan det vara nödvändigt.

Jag kan förstå varför personen resonerar på det viset, även om det känns onyanserat och överdrivet. Lek är till viss del övning inför kraftmätningar och lek med vuxen hund kan väldigt lätt gå över i någon sorts rang-pryl. Hundar som rusar ut och in genom dörrar lite som de vill har kanske inte tagit över ledarskapet, men de har heller inte respekt för sin förare. Hunden ska kunna gå sist om man som förare vill det.

Ja, det kan det säkert vara. Det lät så pessimistiskt så det var det första som slog mig.. Men vet man hur ens hund fungerar och hur man ska vara en bra ledare behöver man kanske inte fundera så mycket på att hunden försöker ta över hela tiden? Bara en tanke, har ingen erfarenhet av luringar. :D

Jadzia skrev:
Jag har hund i sängen, i soffan...ja i princip överallt. Jag flyttar hellre inte alltid på min hund utan ibland kliver jag över henne.

Hon får dessutom försvara sina saker och får beröm för det, får vinna alla kamplekar och tillåts att bita i matte då vi leker.

Det där med att vänta på varsågod vid mat eller gå ut och in sist är jag inte heller direkt hård på.

Men....jag har också en hund som knappast har problem med dominans. Det är snarare tvärt om.

Så har vi också gjort med våran hund! Hon är absolut inte dominant någonstans. Hon vinner alltid alla dragkamper och så vidare!

*KL*

Om man ska gå efter de 'traditionella' värderingarna gör jag ALLT fel.. De ligger i soffor och sängar och så vidare. De kan dessutom 'knuffas' i sängen för att få mer plats, och ibland får de det och ibland inte.

Men enligT MIG så gör jag inga fel. För hundarna är i soffor och sängar osv JUST FÖR att de inte har några som helst problem med mitt ledarskap. de vet att jag är flockledare, och dessutom vet de att när jag blandar mig i så kan de kasta sin inbördes rang i sopkorgen, för då är det jag som bestämmer rakt av. (Samma gäller förresten hästarna, är jag inte i hagen kan ranghöga valacken mota undan ranglåga stoet från maten bäst han vill. Är jag i hagen och säger de ska äta fint ur samma hög då gör de det..)

Om jag hade en hund som hade problem med ledarskapet så skulle den inte få vara i t ex sängen om den inte klarade av det. Inklusive klarade av att bli puttad och buffad på, och nedknuffad när jag kände för det.

Mina kan kravla upp och mosa in mig som ett frimärke i ett hörn av sängen för att själva ligga skönt. Och det stör mig inte alls sålänge de omedelbart och utan knot lämnar sängen när jag ber/säger till om det. Men det är i traditionella ögon totalt inkonsekvent att de ena stunden får ligga i sängenf ör att nästa bli nedskickade, att de ena stunden får buffas i sängen för att nästa stund bli nedknuffade för jag vills ova och har ledsnat på att ligga som en märla.

Och det viktigaste för mig är inte att det är som alla andra tycker, det viktigaste för mig är att ha hundar som vet sin plats i flocken och som aldrig någonsin skulle utmana den. Dvs som vet att det är min mat, mina grisöron, mina sängar och mina soffor :devil:

Jag brukar förresten kravla ner i korgen hos dem med, och jag kan krama dem uppifrån när de ligger och sover i korgen. Har jag kunnat med ALLA mina hundar (även om inte ALLA kunnat göra så mot mina hundar..).

Jag måste säga att jag är less på precis allt som har med "ledarskap" att göra. Alla böcker som säger att man ska göra si o hundtränare som säger att man ska göra så.

Så jag leker konstant med mina hundar, låter dom ligga i sängen o soffan. ofta har jag 2 rottisar i knät när man sitter vid datorn. min ena hund som kan hoppa över 2 meter rakt upp i luften får alltid göra det när hon är glad även om hon landar på mig. när de leker o "råkar" hamna i sängen hos mig o husse så brukar vi vara med i leken o alla tuggar på varandra o rullar runt o har jättekul.

Men samtidigt har vi kanonfina hundar. anser inte att man har några direkta problem med dom. båda är trygga o lätta att handskas med numera. båda väntar på varsågod o lyssnar på nej. De skulle aldrig utmana oss. aldrig vakta leksaker o mat. Vi kan göra precis allt med dom, peta i munnen, klippa klor etc etc

däremot vill den ena tjejen fortfarande gärna äta vissa män....

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 592
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 307
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka