Sv: ledarskapsrannsakning
*KL*
Om man ska gå efter de 'traditionella' värderingarna gör jag ALLT fel.. De ligger i soffor och sängar och så vidare. De kan dessutom 'knuffas' i sängen för att få mer plats, och ibland får de det och ibland inte.
Men enligT MIG så gör jag inga fel. För hundarna är i soffor och sängar osv JUST FÖR att de inte har några som helst problem med mitt ledarskap. de vet att jag är flockledare, och dessutom vet de att när jag blandar mig i så kan de kasta sin inbördes rang i sopkorgen, för då är det jag som bestämmer rakt av. (Samma gäller förresten hästarna, är jag inte i hagen kan ranghöga valacken mota undan ranglåga stoet från maten bäst han vill. Är jag i hagen och säger de ska äta fint ur samma hög då gör de det..)
Om jag hade en hund som hade problem med ledarskapet så skulle den inte få vara i t ex sängen om den inte klarade av det. Inklusive klarade av att bli puttad och buffad på, och nedknuffad när jag kände för det.
Mina kan kravla upp och mosa in mig som ett frimärke i ett hörn av sängen för att själva ligga skönt. Och det stör mig inte alls sålänge de omedelbart och utan knot lämnar sängen när jag ber/säger till om det. Men det är i traditionella ögon totalt inkonsekvent att de ena stunden får ligga i sängenf ör att nästa bli nedskickade, att de ena stunden får buffas i sängen för att nästa stund bli nedknuffade för jag vills ova och har ledsnat på att ligga som en märla.
Och det viktigaste för mig är inte att det är som alla andra tycker, det viktigaste för mig är att ha hundar som vet sin plats i flocken och som aldrig någonsin skulle utmana den. Dvs som vet att det är min mat, mina grisöron, mina sängar och mina soffor
Jag brukar förresten kravla ner i korgen hos dem med, och jag kan krama dem uppifrån när de ligger och sover i korgen. Har jag kunnat med ALLA mina hundar (även om inte ALLA kunnat göra så mot mina hundar..).