ledarskapsrannsakning

T.Alsterfeldt

Trådstartare
Vad gör ni för "otillåtna" saker enl alla konstens regler med ledarskap och det där,och lyckas ändå ha en trevlig hund?

Jag gör ju en hel massa,kom jag på imorse när jag hade tre hundar i sängen,en som låg o ville bli masserad,två som låg ovanpå mig o hade bitlekar...

jag är kanske inte den aktivaste och roligaste matten i o med att jag aldrig kampar(klen),aldrig springer,ofta ligger still många dagar i sängen,men lik förbaskat så ser alla ,mina djur upp till mig och jag tycker jag har väldigt lite problem öht. Får nästan dagligen beröm för hur lydiga mina hundar är,även problemhunden som nu är mer hund än problem faktiskt...

jag vet inte riktigt hurdet går till för jag tycker inte jag gör så mycket-det liksom bara fungerar ändå.

Och en fråga till:

varför MÅSTE hundarna lek avid ens fötter närde har hela huset attvara på?!?

Thina

Sv: ledarskapsrannsakning

Jag har hund i sängen, i soffan...ja i princip överallt. Jag flyttar hellre inte alltid på min hund utan ibland kliver jag över henne.

Hon får dessutom försvara sina saker och får beröm för det, får vinna alla kamplekar och tillåts att bita i matte då vi leker.

Det där med att vänta på varsågod vid mat eller gå ut och in sist är jag inte heller direkt hård på.

Men....jag har också en hund som knappast har problem med dominans. Det är snarare tvärt om.

Ojdå... Jag gör nog inte alls som man ska med min yngre. Min äldre hund kan alla trix med att inte gå ut genom dörren, inte gå i möbler och inte äta innan varsågod. Gissa vilken hund jag har ledarskapsproblem med ;) Inte är det den andra smygfisen iaf. Men för den skull så har vi ju kommunikation. När vi flytade så var det slut med sängen och soffan (hade inte ens soffa i förra lägenheten!) (Förstår inte varför sambon inte vill ha henne i sängen heller :angel:) Men hur som, det var ju bara att berätta att nu var det inte tillåtet och så var det ju inte mer med det. En del saker löser man ju efter vägen.

Så tycker jag att det är med mycket. Har man en hund som är någolunda lyhörd så behöver de inte så mycket strikta regler, de fixar det iaf. På nått sätt... Men har man en buffel och en odräglig jäkel så är det nog kanske merpå sin plats. Eller?

Jag kan mata vid bordet också. Det är inte så noga. Man kan ju säga gå och lägg dig om de dreglar eller man får gäster :D

Ester får lov att vara i soffan & fåtöljen, men inte i sängen. Fast det där med sängen är jag väldigt inkonsekvent med så regeln har väl blivit att om sovrumsdörren är öppen så är det inte helt förbjudet. Helst vill jag ju att hon inte hoppar upp om jag inte säger åt henne att göra det, men hon är lite sådär med att hålla det. Ligger det en katt eller bebis i sängen så tycker hon att det ska vara ok för henne också att vara där.
När vi ätit klart och dukar av så kan Ester få rester, i sin skål, men det är inte tillåtet att tigga. Det gör hon heller inte när det bara är vi hemma, men får vi gäster är hon helt hopplös och måste oftast förvisas från köket.
Det är heller inte förbjudet för henne att sitta under barnstolen och bli matad av lillmatte. Det är däremot inte tillåtet att knycka lillmattes mat. Jag är förvånad över hur bra hon kan vara på att inte tjuva bebiskäk, även när lillan är ute och promenerar på golvet med nåt ätbart i handen. Fast det är ju inte nån regel som hålls till 100% och ofta tigger hon och lurar lillan att ge bort sin mat mot ex. en tennisboll. För det som ligger på golvet och skräpar är lovligt byte.

Förutom att Ester är en egensinnig ögontjänare så vet hon vad som gäller och jag tycker inte att vi har några ledarskapsproblem. Husse däremot... Honom skiter hon fullständigt i och det kan väl vara ett problem ibland.

Senast ändrad:

Min hund är i sängen (tar upp 40% av all plats), ligger i soffan osv. Men han har varit väldigt jobbig och dominant. Så jag har sänkt honom väldigt mkt. Nu förtiden är han mer vek än hård. Han fick aldrig försvara sina saker (eftersom han så tog allt som sitt! min säng, min mat osv), samt vann aldrig kamplekar.

Idagens läge så vinner han alla kamplekar men får dock inte försvara något.

Sen är han tyvärr väldigt låg av cortisonet :(

Jag kan börja jaga hunden på lek om hon skäller, vilket förstås inte är så smart eftersom hon skäller för att få uppmärksamhet.

Jag börjar nästan alltid leka med henne om hon kommer med en leksak.

Hon påminner mig ofta om när det är matdags och då kommer jag på en gång :p

Fy 17!

Aha... Jag var borta från Buke i somras. Men jag minns ju all hennes klåda och er kamp... :cry:

Mina hundar behöver inte vänta till jag har gått ut för att få gå ut och dom behöver inte vänta på "varsågod" i sådana sammanhang heller. Dom får ta onödigt mycket plats både i sängen och i soffan.

Men när man kräver något av dom så gör dom ändå som man säger. Dom söker ofta ögonkontakt bara för att vara säkra på att dom "får" .

Ena hunden leker lite "hårdare" än den andra och det tillåter jag också eftersom jag vet att jag kan avsluta då det blir för mycket.

Jag tycker jag har ett väldigt bra ledarskap över mina hundar men jag behöver inte använda det alltjämt, dom lyssnar dock då jag gör det och det är enligt mig det viktigaste.

Jag är inte så eftergiven faktiskt måste jag säga, följer "reglerna" ganska väl. Jag kan leka ganska vilt (nåja) med dem och de slutar ändå genast när jag säger åt dem. De är duktiga på det viset. Man kan också ta mat och grejer från dem utan problem, skulle de visa sig uppstudsiga säger jag åt dem så mkt som behövs. Det är faktiskt jag som bestämmer och det är jobbigt att ha en hund som bossar/försöker bossa över en.
Jag kan faktiskt vara så elak att jag flyttar på en hund om den ligger där jag tänker sätta mig :devil: :p
Det jag gör "fel" är väl att jag går med på lek om en av hundarna kommer uppfodrande med en leksak i munnen. Men då ska det helst slutas när jag bestämmer.
I bland struntar jag i vissa andra saker, som att de ska sitta innanför dörren när vi har varit ute. Och att hunden ska komma till mig, inte jag till den.. :o

Pappa däremot gör ALLT de ber om.. :crazy: Om det så gäller att sitta på köksbordet (!), tigga godis, leka.. Han flyttar sig tom för dem om de vill ligga just där han råkar sitta.
Pappa är dock ingen hundmänniska, han ser dem som bebisar och förmänskligar dem lite väl mycket.

Fast det är ju hans problem, så länge det inte går ut över oss andra så :p

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte hur stora hundar ni har MEN...
Vi har precis köpt en valp som kan komma att väga upp emot 60 kg. Jag vill INTE ha en så stor hund i sängen. Därför är vi väldigt noga med att göra klart att sängen och även soffan är förbjudna områden. Han ifrågasätter inte det det minsta. Man kan ju gosa och leka på golvet.
Men då har han ju en egen mysig bädd att ligga på och där har han sovit sedan han kom till oss.
Vissa tittar snett när man säger att man inte vill ha hunden i soffan eller i sängen. Men om han aldrig fått vara i sängen så vet han inte vad han missar. Dessutom tycker jag att det är lite väl mycket att riskera en soffa (soffor är inte billiga möbler) bara för hunden skull.
Jag kan dock förstå om man har mindre hundar att man kan tänka sig att ha dem i sängen.

loke är en riktig buffel så med honom blir det ganska strikta regler. han får i princip aldrig vara i köket och får aldrig mat från bordet/köksbänken. får han lite ska han ha allt och det funkar inte. dock får han vara i både säng och soffa jag har inte alltid hjärta att flytta på honom när han ligger olämpligt.

med minina är det en helt annan sak. hon kan sitta i mitt knä och äta från min tallrik utan att börja tigga.

det handlar inte om att vara snäll mot hunden eller inte. vissa vill ha sin hund i sängen för att det är gosigt. jag har sammanlagt 70 kg hund i sängen och visst, det blir lite hårigt och mer att städa, men det är det värt. det finns inget mysigare än att "ligga i sked" med en varm och trött hund efter en lång och stressig dag.

Jag har 40 kg hund i sängen. Säger com cilla, det finns inget mysigare än att skeda med en stor gosig vovve på morgonen eller kvällen :love:

Det enda jag kan komma på att jag är strikt med det är mat vid bordet.. Loka snor allt hon hittar och hon får absolut inte tigga, hon är ju så stor att hon lätt når upp och kan ta allt ätbart :crazy:

Men de ligger i sängen, i soffan, har egna fåtöljer, jag struntar i det där med gå utanför dörren först (har dock varsågod)... Maten ställer jag ner och när den är nere så får de äta. Jag lyfter, böjer och drar i dem, öppnar käftar som jag vill och dummar mig med dem...

En sak som jag dock är sträng med, det är att nej, ÄR nej. Loka är flamsig emellanåt och river nästan huset, så då blir det platsliggning.

Jag tror lite så här, har man tillräcklig pondus så behöver man inte sånt trams. Har man sen pondusen (+ en hel del annat) så får man en bra relation och det är då man kan ha det så. Det märker jag ju när en främmande, odräglig hund kommer in i huset, den rättar sig snabbt i ledet och är rätt okej efter ett tag.

//E

Hrmm.. Uppfostran av vår hund bryter nog mot de flesta regler.
Från början, som första hund o allt, var vi stenhårda. INGEN hund i soffan eller sängen, och absolut ingen hund som skällde eller drog i kopplet m.m. Numera hittar jag hionom i sängen lite då och så, och en gång i soffan. Oftast hoppar han bara upp när man säger till honom dock.

Tigger gör han också, när man sitter och äter vid köksbordet kännerman ibland en nos och underkäke i knät som bara blir tyngre och tyngre...
Skäller gör han betydligt mer nuförtiden, innan fick man jaga upp honom ordentligt för att han skulle skälla, och han känns mkt lyckligare nu. Han går dock fortfarande fint i kopplet, och slutar leka7bita i kopplet m.m. i samma sekund jag säger till. Lydnaden är det lite si o så med, men han stannar iaf. när jag säger till (är inte så flitig på det här med träning direkt.. har väl inte hänt det senaste året iaf... :o ). Men så är han en väldigt underlägsen hund som två ggr i hela sitt liv har sagt till en annan hund, och de två var riktigt, riktigt jävliga i minst en kvart..

Ish, man känner sig i princip som en dålig hundägare efter en sådan här självrannsakan, men för mig är det inte lydnaden eller disciplinen som är det viktigaste, utan att vardagen fungerar, och naturligtvis, att jag får umgås med min superunderbara, jättesöta och personliga hund. :love:

Oj, jag gör massor med "fel". trots det får jag ofta beröm för hur lydiga mina hundar är. De vet vad som gäller och lyssnar om jag ber dem om något. Då gör de det.

Men de sover alltid i sängen, de får vara i sofforna etc, de får båda beröm om de försvarar sina leksaker när jag sagt att de ska det, ibland får de mat från bordet etc.

Trots det har jag inga problem med ledarskapet. Men jag har inte heller några skarpa hundar. De är båda väldigt underlägsna och försiktiga.

Mina får ligga i soffan/sängen och flyttar dem inte därifrån trots att det blir trångt. Har vi gäster hemma så ligger de självmant aldrig i soffan.

De får och har aldrig fått ett varsågod när matskålen ställs ner. De äter ofta före oss. De får ibland smaka från vår mat om vi sitter i vardagsrummet och äter och hundarna ligger i soffan. Trots detta tigger inte hundarna.

De får nästan alltid vinna kamplekar. De får beröm när de tar i och biter vid lek med mig.

De väljer väg när vi är ute på promenad, inte alltid, men då och då. De går först ut och in i vissa dörrar.

Ibland tigger hundarna om att få leka eller gå en promenad trots att vi kom in för inte så länge sedan, då kan de få det. :D

Men jag har god lydnad på mina hundar och de ifrågasätter inte om jag säger något.

Ledarskap handlar inte om vem som äter först, går först ut genom dörren eller om man får ligga i soffan. Ledarskap är ett samspel mellan ägare och hund.

GaurdianAngel skrev:
Ledarskap handlar inte om vem som äter först, går först ut genom dörren eller om man får ligga i soffan. Ledarskap är ett samspel mellan ägare och hund.

Klokt sagt! Har en tränare på lokala brukshundsklubben, som i mina ögon har tråkiga teorier om hur hundar ska uppfostras. Hundar får absolut inte leka, inte heller valpar, då detta är kamp om rang. Hunden får inte gå först ut genom dörren för då har den tagit över ledarrollen. Hunden får inte äta innan du har ätit för då har den tagit över ledarrollen. Allt hunden gör är en kamp för att ta över ledarskapet.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 592
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 307
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka