Ledarskapsövningar

N

Nicke

Egentligen tycker jag att utvecklingen på ledarslapsfronten vad gäller hästar har gått rätt långsamt.

Det var inte länge sen folk slog sina hästar i ilska att djuret inte betedde sig som de ville, eller bara av ren ilska, när det gått galet.
Fortfarande kan man se folk rycka i munnen på hästar, eller använda onödig skarp utrustning, som skadar hästen.

Om man ser på det hela lite mer objektivt, borde det inte vara konstigare att genomgå ledarskapsutbildning tillsammas med sin häst, än att hundägare som skaffar hund börjar med att gå valpkurs, och sedan bygger vidare med ytterligare hundkurser med den vuxna hunden.

Hästen är ett stort och starkt djur, och man har mycket att vinna om man från början lär sig dess språk, för att sedan kunna använda det vid ridningen/ körning osv.

Engagera Westernfolk lite mer. Ordna kurser ute i klubbarna.
Och framför allt - Låt barnen gå detta, så att de från början lär sig rätt kommunikation för att undgå skador och också kunna större glädje av sin häst.

Ridläger borde vara en perfekt skola för sådana kursinslag, där det finns lite mer tid, och framför allt flera dagar i rad, så man hinner fråga och pröva sina nyvunna kunskaper.

Jag råder alla föräldrar, vars barn skaffat ponny/häst att gå en sådan kurs, eller ring själv upp någon duktig westerutövare för privatlektion hemma på gården.
Både för våra barns säkerhet, och för ökad glädje över att ha en fungerande häst!

Vad tycker övriga i denna fråga?

Sv: Ledarskapsövningar

Jag håller med till 100 %. Ledarskapsträning borde vara ett måste innan man ens får sitta upp på en häst.

När jag började rida på ridskola var jag 7 år gammal och där fick man, mer eller mindre, lära sig att om hästen "bråkar" så var det bara att skrika till eller slå så skulle allt bli bättre. Hur ska man veta bättre än att tro på vad de äldre i stallet säger när man är 7 år. Självklart trodde jag att det var en bra metod...ojojoj...

I den ovetskapen gick jag i många år. Det kändes inte rätt, men vad skulle man göra? Tills den dagen jag slog upp min första bok om NH och fick upp ögonen för en helt ny värld.

Jag har arbetat på ridskola och försökt influera till ett med NH-baserat synsätt, men enligt de andra som jobbade där som påstod att de hade prövat, men att föräldrarna till de ridande ungarna hade vägrat för de ansåg att "betalar vi en massa pengar för att vårt barn ska få rida, så ska de int hålla på med annat trams, de ska rida."

Nu vet jag inte om det här är sant eller om det var en undanflykt från ledningens sida, men det är verkligen beklagligt. Det handlar ju om säkerhet och att få en häst som litar på en och vill "vara med" istället för att ha ett ständigt konfliktförhållande där häst och ryttare måste testa varandra hela tiden.

Där skulle man kunna testa att kontra med att jämföra med hundar av större modell, eftersom många har hundar hemma, så kanske föräldrarna förstår bättre.

Att om ett barn ska kunna tumla runt och leka med en hund, måste ledarskapet vara befäst, så inte barnet råkar illa ut.
(tyvärr har jag sett flera exempel på avlivande av nyinskaffad familjehund, för att den blev "elak" mot barnen. Det kanske inte hade hänt, om ALLA i familjen hade fått lära sig att ha ledarskapet över hunden.)
Djur kan bli farliga utan befäst ledarskap.

Det handlar också om att lära sig olika kropps-språk.
Hunden "pratar" typ Tyska,
medan hästen "pratar" Franska

Men alla är vi flockdjur, både människa, hund och häst, så principen är densamma.

NU som först har man program på TV om hur man

*uppfostrar barn på ett bra sätt utan våld (supernanny)

* hundprogram där man lär sig hantera hunden på ett bra sätt

* dags för hästprogram,

och hur man hanterar den på bästa sätt?
(med tanke på att det är Sveriges mest nu växande sport)

(litet tips till ny program-serie för TV:s del?)

Det hoppas jag verkligen att SVT nappar på! :-)

Nej, det är bortom mitt förstånd hur föräldrar kan tycka att det är "oviktigt" att barnen lär sig hur man hanterar en häst på rätt sätt...helt sjukt...

Vad anser ni andra om ledarskapsövningar på ridskolor?

Fanns inte på min tid. Det fick man fixa på sidan om. När jag sa att en ridskolehäst skulle följa mig som en hund trodde dom att jag skojade.
Måsta jag säga att dom såg ut som fågelholkar när hästen går med mig precis om jag förutspått.
Men det är kanske bättre nu.

*KL*
delvis håller jag med, delvis inte....

har alltid fått lära mig vikten av att hantera en häst rätt, dvs. man kan inte lära hästen tänka människa utan människan måste lära sig tänka häst. det är något som jag som mamma, varit noga med att förmedla till mina barn...(och även till mina elever..)något som även min mamma va noga med att lära oss när vi va barn.

det som idag kallas NH, kallades förr för sunt handhavande av häst.(istort sett samma sak som NH, resultatet blir samma-en häst som litar på sin "ledare")

jag är själv skolad av gamla kavallerister, de flesta bortgångna sedan länge-INGEN av dom förespråkade våld.(därimot att en välriden/fostrad häst ska kunna ridas utan vare sig tyglar eller sadel, och ju mer utrustning ju sämre ryttare)
därimot påtalades att man ALDRIG får glömma att hästen är ett flyktdjur....och hur viktigt det är att vara konsikvent, bestämd och rättvis...

men visst är det viktigt att lägga in teoretiska grunder i häst/ridutbildningen. dock vet jag att det är många ridskolor och tränare som gör just det.(upplever dock att det va vanligare förr.typ för 30 år sedan)

min upplevelse av hästvärden idag (även om det verkar vara något bättre nu, än för några år sedan) är att alla har så bråttom, att mycket av "känslan" går förlorad på vägen. det får inte ta tid, inte ens om människan och/eller hästen behöver det.

jag tror faktiskt inte att föräldrar i allmänhet tycker att det är "oviktigt" att barnen lär sig hantera häst på ett bra och säkert vis, därimot så tror jag många föräldrar är omedvetna om riskerna. okunniga och "litar" på sina barn när dessa säger att dom kan.
alla föräldrar har ju inte hållt på med hästar...

som min gamla tränare alltid sa- när man tror att man kan, då kan man som minst. det är först när man förstår att man inte kan, som man börjar utvecklas:D

Jag är också ridundervisad av en gammal kavallerist för snart 40 år sedan.
Det förekom aldrig något tal om hästhantering överhuvudtaget.
Man guppade runt på armèhästar stora som höghus och lärde sig SITTA. I alla gångarter. Och det var väl bra. I och för sig.

Lektion efter lektion. Rader med hästar och ungar. Löpande bandverksamhet.

Men hästen var redan sadlad, framledd och klar. Man visste knappt om hästar levde av varmkorv eller pizza kanske?

Fick nästan en chock när vi barn upptäckte att hö förekom på menyn.

Vi såg aldrig hästarna utomhus, för de bodde i ett stall mitt i stan.

Men det hade inte varit fel med lite praktiska NH-övningar från marken. För där befann man sig bara när man betalade ridläraren sin 10:a.

Det var fantastiskt att bli vuxen, och skaffa egna hästar och upptäcka allt man också kan göra med hästar utan att sitta på dom!

Och hur man kan ta med sig mark-kommunikationen upp på ryggen!

så har inte jag upplevt det alls :crazy:

ioch för sig har jag haft egen häst/hästar sedan jag va jätteliten (mamma jobbade med hästar) och jag har haft förmånen att rida privat lektioner(dock aldrig för mamma :angel: ). men det har alltid förekommit hästhantering på "schemat", även på ridhuset.

har även själv jobbat som beridare och även instruktör, och tycker att det varit otrolikt viktigt att "lära barnen"(ibland även vuxna) häst vett.

dom instruktörer jag ridit för har varit mycket noga med att förmedla vikten av att "förstå hur en häst tänker"

en gammal kavellerist/tävlingsryttare som jag tränat mycket för, demonstrerade en gång hur man kan få en osäker häst(ung) att förstå att hindret den inte vågade hoppa över/gå fram till va farligt.

genom att sätta sig ner på hindret med godsaker han lockade med. där satt han och pratade med hästen och käkade på ett äpple tills hästen blev så nyfiken att den kom fram till honom, han lät hästen smaka på äpplet och fortsatte prata lungt. hästen nosade på hindret och blev så småningom avslappnad (det anföll ju trots allt inte:angel: )
senare satt han upp och dom hoppade över det lilla hindret..ibland är det så lite som behövs för att hästen ska känna förtroende. visst hade det säkert gått att "tvinga" över den med en gång, men med "mjukare" metoder så blev det förmodligen en "ärligare" hopphäst.(den gick senare 1.50 hoppning)

men erfarenheter kan ju som bekant vara olika. jag har väl haft tur då :D

Aaah, vicket drömläge, en mamma som jobbade med hästar, lyckost :D

Men om man ska se till "vanligt" folk, utan mostrar o fastrar i hästbranchen, som landar på stans ridskola, önskar jag lite större tonvikt på rena praktiska NH-övningar regelbundet för barn o ungdomar.

När våra barn gick på ridskola, fanns "hästhantering från hästryggen" med på schemat liksom. Man pratade lite om hästens beteende i farten, på ridlektionen.
Men inte att barnen fick sitta av och faktiskt pröva på riktigt på sin häst, från marken. Nu lärde i och för sig jag dem det, men de andra barnen? De utan hästkunniga föräldrar?

Ibland, ser man ungar med egna ponnies, där det inte funkar så bra.
Det är så synd, när ponnies väljer sina egna vägar med barnen, kastar sig ner i diken o käkar gräs, kanske busar o bockar. Ungar trillar av, många gånger i onödan, och tappar lusten för ridning.

Och inte ens de mest välrenommerade ridskolorna och instruktörer som jag träffat, kan så mycket egentligen om NH.
Det förekommer fortfarande för mycket hugg o slag pga dålig kommunikation med hästen och inte tillräckligt ledarskap, tycker jag.
Eller?

jo, fast på sina ställen har det alltid använts tråkiga metoder.:crazy:
jag tycker tom. att det ökat, säkert mycket för att i dag ska hästen vara grundriden när vi i min "ungdom" började sitta in dom.:eek:

jag kan inte heller jättemycket om NH, men det jag läst(och sett) är ju i stortsett samma som "sunt handhavande av häst" jag reagerar dock väldigt negativt, då många påstår att detta skulle vara nytt...

en av mina bästa vänner har tränat mycket western och NH(i 15 år), och det har varit med hennes träning som med den klassiska-det finns bra mjuka tränare, sen finns motsatsen....även innom NH. (har även varit med ibland och kikat-vissa NH-tränare är jag INTE imponerad av, snacka råa metoder. en del rent livsfarliga.)

jag tycker om modellen på ridskolan här, där va 3 lektion är "teorilektion". :D

hillevie skrev:
jo, fast på sina ställen har det alltid använts tråkiga metoder.:crazy:
jag tycker tom. att det ökat, säkert mycket för att i dag ska hästen vara grundriden när vi i min "ungdom" började sitta in dom.:eek:

jag kan inte heller jättemycket om NH, men det jag läst(och sett) är ju i stortsett samma som "sunt handhavande av häst" jag reagerar dock väldigt negativt, då många påstår att detta skulle vara nytt...

en av mina bästa vänner har tränat mycket western och NH(i 15 år), och det har varit med hennes träning som med den klassiska-det finns bra mjuka tränare, sen finns motsatsen....även innom NH. (har även varit med ibland och kikat-vissa NH-tränare är jag INTE imponerad av, snacka råa metoder. en del rent livsfarliga.)

jag tycker om modellen på ridskolan här, där va 3 lektion är "teorilektion". :D

Det gäller som alltid, att leta rätt på en tränare som man litar på. Och tom där sätta stopp, om man tycker att något går över styr i dennes hantering.

Ska någon annan göra något med mina hästar, är jag alltid med.
Man vet aldrig, inte ens med den bäste, vad som sker mellan den och hästen.
Lämnar inte heller hästarna ensamma med hovslagaren.

Trots allt, är det ju man själv som känner sina hästar bäst, och har det slutliga ansvaret över vad som sker med dom.
Därför lämnar jag aldrig bort en en häst på träning, utan tränaren får i såfall komma hit.
(under förevändning att jag vill vara med och lära mig samtidigt..och det är ju i och för sig sant)

Jag har också åsikter om vissa NH-tränare, och även vissa dominans-övningar inom Trick-training, som jag ställer mig tveksam till.
I vissa övningar utmanar man ju faktiskt hästen. Och har man otur, kan det gå illa.

Men vad jag egentligen är ute efter, är inte avancerade cirkus-övningar, utan grundprinciper för hur man uppfostrar och tar ledarskapet över en häst på ett vettigt sätt, för att minska risker, och förenkla all vidare kommunikation.

Vore jag mindre hästkunnig förälder till ett barn eller ungdom som just köpt sin första häst, skulle jag som nr. 1 på dagordningen låta ungen o hästen gå en sådan kurs tillsammans, och samtidigt vara åskådare själv.

Det låter ju jättebra, att var tredje lektion hos er är teorilektion. :)

då har vi nog ungefär samma uppfattning igentligen :bow: :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 122
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 358
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 551
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama