ledarskaps övningar för en 2,5 åring

Rotterö

Trådstartare
Han är en snäll häst. Men han gillar inte mig.
Jan aksepterar alla andra.
När jag kommer in i boxen slickar han öronen och går runt i boxen. Eller ställer sig o äter i tom matskål mm.
Stegrar när vi går ut.
BARAmed mig
Lite tipps tack

Sv: ledarskaps övningar för en 2,5 åring

Jag fick tipset av en anna här på buke..
om du har möjlighet till ridbana eller annat mindre inhägnat område..
släpp honom lös i det området och låt honom kika runt helst själv du kan till och med "jaga" (smacka o sånt) honom lite så han springer.. som att longera fast utan lina..
sen när han saktar av och lugnar sig kallar du på honom, när du ser att han kommer så vänder du dig om och börjar gå sakta och han kommer garanterat följa efter dig..

jag är väldigt dålig på såna här saker då jag själv har problem med min 5 åring.. men det ärvärt att prova i alla fall..
ska sj'lv ut och göra det imorgon..
men ett tips, träna mycket NH, lek och bara va mycket tillsammans så får ni ett naturligt och ömsesidigt förhållande

Hoppas det går bra med din häst! :)

Sv: ledarskaps övningar för en 2,5 åring

Hur är han annars i boxen med andra?

vissa hästar ÄR ju bara väldigt territoriska i boxen. där får man hitta balans gången mellan att inte låta dem bära sig åt, och samtidigt respektera. om du binder upp honom i boxen , rättar han sig då? Mycket går att få rätsida på ang boxbeteendet beroende på din häst individ (behöver isåfall mer info om hur exakt och om det är i största allmänhet han är sur i boxen osv)

ang att leda. där får du ta itu med saken om det bara är dig han testar. ha kedja när du leder honom och markera tydligt. där hjälper även ledarskaps övningar som nån annan tipsade om, jobba i padock, få kontakt med hästen, träna stanna, position vart du vill att han skall vara, svänga där du går på "yttersidan" dvs han ska svänga IFRÅN dig när du vill svänga, du är i "ytterfil" så att säga. tvärstanna när du tvärstannar. backa när du säger.

pma om du behöver så ska jag försöka hjälpa om jag kan.

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 254
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 515
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30