Ska berätta om min unghäst, som vi nu haft i 10mån. Kastrerades för ca 5mån. Han är uppvuxen med "NH", och jag har fortsatt så gott jag kan i den banan. Han är iof snäll och lätthanterlig i största allmänhet,
MEN han är 2år.
För några veckor sedan var min 9åriga dotter med när jag tränade - hon är nästintill livrädd för hästar, trots att hon gärna vill försöka vara med. Så ingen vidare förtroendeingivande person för hästen.
Vi började med övningen att skicka hästen mellan oss. Jag skickade honom till henne och han stannade 50 cm framför henne, även om hon vände och sprang
. Sedan fick hon leda honom, stanna och svänga. Han följde henne som en hund, gick aldrig på eller förbi henne, utan uppförde sig precis som med mig - dvs så som han är lärd.
Jag kan tänka mig att det har betydelse att han är NH-hanterad redan som föl. En vuxen häst som introduceras i dessa banor, är kanske inte lika "programmerad" till att ALLTID lita på sin ledare. Men vår häst vet inget annat än att människan som hanterar honom just här och nu, är den ledare han ska följa. Han går tex aldrig förbi/på min gubbe heller, fast gubben inte har en aning om att det finns något som heter NH
- han tycker bara det är praktiskt med en sådan häst!