R

Rossta

Jag har en liten fundering ang ledarskap. Om man tänker sig att jag köper en häst som är tränad i NH och är van att ha en stark/tydlig ledare att följa. Kommer den här hästen följa alla som hanterar den? Om man nu tänker att jag inte är så stark/tydlig i mitt ledarskap. Kan det då bli så att hästen känner att jag är svagare/minder tydlig och tar över och börjar leda mig? Skulle vara kul att höra era funderingar kring detta.

Sv: Ledarskap

Självklart ändrar sig hästen efter den som hanterar den. Är det en försiktig och kanske lite rädd person så brukar de flesta hästar ta för sig mer själva.

Har det exemplet i många av de stall man stått i genom åren. Hästen funkar skitbra för mig att leda ut och in men ägaren åker i grimskaftet efter en häst som gör lite som den vill. De har helt olika sidor efter hur mycket ledarskap man utstrålar.

Jag låter NH-filosofin prägla allt min umgänge med mina hästar och jag upplever att vi har en bra relation. Har nu skaffat en medryttare som jag är himla nöjd med och det är intressant att se hur hästen reagerar på henne! Jag märker att han, även om ganska artigt, ifrågasätter henne på ett sätt som han inte gör med mig. Visar medryttaren bara hur hon vill ha det så är han snabb på att rätta sig i ledet;)

Jag tycker att uttrycket NH-tränad är ganska ointressant då ledarskap inte är något statiskt som man kan föra över från en människa till en annan.

Skulle det finnas anledning att tro att man som lite försiktig och svag i sitt ledarskap skulle få mer problem med en häst som haft en stark ledare med NH kunskaper, än en häst som är "uppfostrad" med den inställning som man kan möta hos "äldre" hästägare med den "gamla" uppfostringsmetoden -gör inte hästen som du vill, är den bara dum och behöver kuvasmetoden.(det blev en himla lång mening) :smirk:

Ska berätta om min unghäst, som vi nu haft i 10mån. Kastrerades för ca 5mån. Han är uppvuxen med "NH", och jag har fortsatt så gott jag kan i den banan. Han är iof snäll och lätthanterlig i största allmänhet, MEN han är 2år.
För några veckor sedan var min 9åriga dotter med när jag tränade - hon är nästintill livrädd för hästar, trots att hon gärna vill försöka vara med. Så ingen vidare förtroendeingivande person för hästen.
Vi började med övningen att skicka hästen mellan oss. Jag skickade honom till henne och han stannade 50 cm framför henne, även om hon vände och sprang :crazy:. Sedan fick hon leda honom, stanna och svänga. Han följde henne som en hund, gick aldrig på eller förbi henne, utan uppförde sig precis som med mig - dvs så som han är lärd.

Jag kan tänka mig att det har betydelse att han är NH-hanterad redan som föl. En vuxen häst som introduceras i dessa banor, är kanske inte lika "programmerad" till att ALLTID lita på sin ledare. Men vår häst vet inget annat än att människan som hanterar honom just här och nu, är den ledare han ska följa. Han går tex aldrig förbi/på min gubbe heller, fast gubben inte har en aning om att det finns något som heter NH :rofl:- han tycker bara det är praktiskt med en sådan häst!

Skulle det finnas anledning att tro att man som lite försiktig och svag i sitt ledarskap skulle få mer problem med en häst som haft en stark ledare med NH kunskaper, än en häst som är "uppfostrad" med den inställning som man kan möta hos "äldre" hästägare med den "gamla" uppfostringsmetoden -gör inte hästen som du vill, är den bara dum och behöver kuvasmetoden.(det blev en himla lång mening)
En fråga som är svår att besvara och som sannolikt har oändligt många svar. Dvs lika många som det finns hästar. :)
Generellt, så tror jag att hästen faller tillbaka till hur den var innan NH-personen kom in i bilden. Antagligen kommer den uteblivna "NH-hanteringen" att innebära att hästen till en början blir en smula frågande och osäker. Därefter beror utvecklingen på hur den nya människan är och bär sig åt.
Har hästen levt med "NH-folk" hela sitt liv, kan nog omställningen bli traumatisk för den. :crazy: Förmodligen lätt att knäcka en sådan häst.
Viktigt att en ny ägare får så mycket information och utbildning som möjligt, för hästens bästa.

Den vanliga metoden (kuva-metoden om du vill) tar ju ingen hänsyn till hästens kommunikationsförsök utan hästen lärs att foga sig, oavsett. Alltså på så sätt kanske lättare för en "försiktig och svag".

Så vill jag klargöra detta med stark/svag i NH-sammanhang. Det finns inga krav på styrka, vare sig mental eller fysisk, för att vara NH-människa eller hantera hästar enligt NH. Tvärtom! Vad som behövs är inställning, intresse och kunskap. Sedan räcker det med med kroppsspråk och små hjälpmedel. Barnvänligt mao. ;)

LIA

Skulle det finnas anledning att tro att man som lite försiktig och svag i sitt ledarskap skulle få mer problem med en häst som haft en stark ledare med NH kunskaper, än en häst som är "uppfostrad" med den inställning som man kan möta hos "äldre" hästägare med den "gamla" uppfostringsmetoden -gör inte hästen som du vill, är den bara dum och behöver kuvasmetoden.(

Jätte intressant fråga!:)

Håller med Lia i det hon skriver!:bow:

Det finns inga krav på styrka, vare sig mental eller fysisk, för att vara NH-människa eller hantera hästar enligt NH. Tvärtom! Vad som behövs är inställning, intresse och kunskap. Sedan räcker det med med kroppsspråk och små hjälpmedel. Barnvänligt mao.
:bow::bow:

Min NH-tränare har sagt att en god ledare är konsekvent men flexibel och det tycker jag är kloka ord! Oavsett om jag är stark eller svag som ledare upplevde jag att när jag började tänka i NH-banor hände det positiva saker i mitt umgänge med hästarna. (De kanske tänkte att äntligen börjar hon fatta;))

Min NH-tränare har sagt att en god ledare är konsekvent men flexibel och det tycker jag är kloka ord!
Bara att hålla med.

Oavsett om jag är stark eller svag som ledare upplevde jag att när jag började tänka i NH-banor hände det positiva saker i mitt umgänge med hästarna. (De kanske tänkte att äntligen börjar hon fatta)
Det stämmer, även om dom inte kan säga det i klartext. Det är lika kul varje gång man får med en ny (icke "NH-hanterad") häst att göra. Första tiden är den brydd och oförstående, så börjar den försöka kommunicera och efter en dag eller två fungerar det. Just känslan när man ser att polletten börjar trilla ner " snackar människan verkligen med mig???" är fantastisk.

LIA

Jag har en liten fundering ang ledarskap. Om man tänker sig att jag köper en häst som är tränad i NH och är van att ha en stark/tydlig ledare att följa. Kommer den här hästen följa alla som hanterar den? Om man nu tänker att jag inte är så stark/tydlig i mitt ledarskap. Kan det då bli så att hästen känner att jag är svagare/minder tydlig och tar över och börjar leda mig? Skulle vara kul att höra era funderingar kring detta.

en häst testar ledarskapet av oss och varandra ungefär var 20 minut. oftast så lite att vi inte ens märker det, just för att vi är så vana att bestämma. men dom tar över om dom får en chans till det. är hästen väluppfostrad lämnar den tillbaka makten fort igen, bara vi kräver det av dom.

jag är inte likadan med alla människor, varför ska då hästen vara det? vad ja vill säga är att vi uppför oss och beter oss olika, berode på vad för slags viljor och personligheter vi har runt oss. detta är djupt rotat hos alla flockdjur. en flock bhöver ha olika personligheter för att funka och detta sköts automatiskt. och en flock behöver alla! (som behöver det, fatta mig rätt :idea:)

därför tror ja att hästen inte kommer bete sig lika med olika slags människor, NH-tränad eller inte.

Jag har en mycket kvar att lära och sakta utvecklar jag min förmåga att kommunicera med de fyrbenta. Kontakten med NH är nog det bästa som har hänt mitt hästägarliv!

Med min valack är allt alltid ganska enkelt och vi förstår varandra bra. Mitt sto däremot ställer högre, hon har alltid varit "lydig" men på något sätt känns det som att det är först nu som vi börjar ha en ömsesidig kommunikation. Skillnaden är lärorik!:bow:

Tack för alla svar:) Det är alltid kul att få nya infallsvinklar. Cilla har ju rätt i att man som människa inte är samma mot dem man möter, så varför skulle hästarna vara det? Jag har inte själv så mycket erfarenhet av NH men jag tycker att det känns som en sund inställning mot hästarna. Jag har alltid försökt att få mina hästar att göra saker för mig för att de vill, inte för att jag tvingar dem. Jag letar nu efter en ny pålle att dela fritiden med, och har då fått lite funderingar ang hästhantering/ledarskap. Ja vill ju gärna ha en snäll och välhanterad häst, men vad är det som säger att en häst som anses vara snäll kommer att vara det hos mig? (Känner att jag flummar lite här nu, Kanske tänker jag aldeles för mycket)

En sund fundering du har, Rossta,. Det är jättesvårt att veta vad det verkligen betyder det som står i saluannonens och vad säljaren säger. Det säljaren tex tycker är en troligt snäll häst kanske en mindre van människa ändå får problem med. Plus att som någon skrivit, hästarna uppför sig ju inte lika mot alla.
Sedan kan det ju vara tvärtom också. en häst som uppför sig hemskt när man tittar på den, är en ängel hos just dig. När jag skulle köpa ett av mina tre nuvarande ston, stegrade hon sig först på stallplanen (med mig på), rusade runt ett varv på banan och slängde av mig. Jag köpte henne ändå och hon är underbar. Har aldrig, aldrig betett sig så igen och är gudomligt snäll i alla lägen:-)

Tack Fallon! Du har nog satt pricken över i. Det finns massor av hästannonser och det står hela uppsatser i en del, och i vissa får man gissa sig till både höjd och ålder. Vad kan tex en som skriver att hästen är snäll och välhanterad i ena meningen, mena när hon i nästa meningen skriver att den behöver en rutinerad ledare med fast hand? Jo, det är klart att man kan ringa och fråga, men då avslutar annonsören med att skriva "endast seriösa spekulanter" hur ska jag veta om jag är seriös innan jag fått mera info om hästen.:smirk:

NH eller sunt handhavande av häst (som det faktiskt heter/har hetat på svenska i bra många årtionden) är inte så stor skillnad igentligen :smirk: jag red för dadde då jag va ung och bla. sa han ofta att en häst som vill vara till lags/lyda sin ryttare/ägare den är behandlad med respekt och gör då alltid sitt bästa, det kan man aldrig tvinga fram... bara förtjäna...

DET är den äldre generatinens hästägare/ryttare med dom "gamla" metoderna :angel:;)

dom mest kuvade hästar har jag sett i så kallade NH samanhang, med midre "proffsiga" tränare (för min smak iaf).

ett bra ledarskap handlar om respekt för individen oavsett vad man väljer att kalla det. det man ger är det man får ;)

som folk skrivit tidigare ändrar sig självklart hästen efter människan som hanterar den.
Jag skulle säga att hästar inte kan vara nh-tränade, Det är bara människor som kan vara det.

Ska berätta om min unghäst, som vi nu haft i 10mån. Kastrerades för ca 5mån. Han är uppvuxen med "NH", och jag har fortsatt så gott jag kan i den banan. Han är iof snäll och lätthanterlig i största allmänhet, MEN han är 2år.
För några veckor sedan var min 9åriga dotter med när jag tränade - hon är nästintill livrädd för hästar, trots att hon gärna vill försöka vara med. Så ingen vidare förtroendeingivande person för hästen.
Vi började med övningen att skicka hästen mellan oss. Jag skickade honom till henne och han stannade 50 cm framför henne, även om hon vände och sprang :crazy:. Sedan fick hon leda honom, stanna och svänga. Han följde henne som en hund, gick aldrig på eller förbi henne, utan uppförde sig precis som med mig - dvs så som han är lärd.

Jag kan tänka mig att det har betydelse att han är NH-hanterad redan som föl. En vuxen häst som introduceras i dessa banor, är kanske inte lika "programmerad" till att ALLTID lita på sin ledare. Men vår häst vet inget annat än att människan som hanterar honom just här och nu, är den ledare han ska följa. Han går tex aldrig förbi/på min gubbe heller, fast gubben inte har en aning om att det finns något som heter NH :rofl:- han tycker bara det är praktiskt med en sådan häst!

Jag funderar över vad hästen skulle ha gjort om du inte varit närvarande?
Jag använder mig av NH, och mina hästar används ibland som lektionshästar för rena nybörjare. De uppför sig ypperligt i all hantering om jag är med, det räcker med att jag står i mitten av paddocken och inte säger någonting.
Dock lånade en bekant dem för att ridas av några elever. Det var här i paddocken, men jag var inte med. Då uppstod problem med olydiga hästar!
Jag tror inte alls att hästar kan programmeras till att funka med vilken person som helst. Det är självklart att de ifrågasätter ledarskapet om de känner att det är osäkert.
Däremot trot jag att hästar ofta behandlar barn på ett ansvarskännande och ömsint sätt. Det har jag många bevis på från min egen verksamhet!

NH eller sunt handhavande av häst (som det faktiskt heter/har hetat på svenska i bra många årtionden) är inte så stor skillnad igentligen jag red för dadde då jag va ung och bla. sa han ofta att en häst som vill vara till lags/lyda sin ryttare/ägare den är behandlad med respekt och gör då alltid sitt bästa, det kan man aldrig tvinga fram... bara förtjäna...
Tro inte att Dadde var typisk för dåtidens hästfolk. Lika lite som han är norm för dagens. :smirk:

LIA

och han är inte den enda gamla militär jag mött med den inställningen :smirk: därimot är han en hästmänniska som väldigt många känner till. illäror har alltid funnits och kommer alltid att finnas. tyvärr

oavsett vad man väljer att kalla sitt hanterande så kvarstår ju faktum, ger man inte hästen respekt/är rättvis så kan man inte heller förvänta sig en häst som gör så gott den kan för människan.

oavsett vad man väljer att kalla sitt hanterande så kvarstår ju faktum, ger man inte hästen respekt/är rättvis så kan man inte heller förvänta sig en häst som gör så gott den kan för människan.
Instämmer!

Ett annat faktum är, att åtminstone jag aldrig såg något liknande NH-filosofin ute i hästsverige, innan den kom hit med sitt "namn".
Inte bland "den äldre generatinens hästägare/ryttare med dom "gamla" metoderna" och inte bland ridskolefolk eller i tränings/tävlings-sammanhang och inte bland kompisar eller bekanta med hästhållning.
Dadde upptäckte jag faktiskt först sedan jag hittat NH.

LIA

Skulle det finnas anledning att tro att man som lite försiktig och svag i sitt ledarskap skulle få mer problem med en häst som haft en stark ledare med NH kunskaper, än en häst som är "uppfostrad" med den inställning som man kan möta hos "äldre" hästägare med den "gamla" uppfostringsmetoden -gör inte hästen som du vill, är den bara dum och behöver kuvasmetoden.(det blev en himla lång mening) :smirk:

Här tycker jag att du gör ett väldigt schablonmässigt uttalande! Sånt här tycker jag tyder på ett väldigt snävt seende. Och ett "mantra" bland NH-fantaster. Vad är det för "gammal" uppfostringsmetod du pratar om och vilken "kuvasmetod" ingår där!? Avarter har alltid funnits och kommer alltid att finnas men det betyder inte att det definerar något generellt.

Kicki :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 752
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 047
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama