Sv: Ledarskap

NH eller sunt handhavande av häst (som det faktiskt heter/har hetat på svenska i bra många årtionden) är inte så stor skillnad igentligen :smirk: jag red för dadde då jag va ung och bla. sa han ofta att en häst som vill vara till lags/lyda sin ryttare/ägare den är behandlad med respekt och gör då alltid sitt bästa, det kan man aldrig tvinga fram... bara förtjäna...

DET är den äldre generatinens hästägare/ryttare med dom "gamla" metoderna :angel:;)

dom mest kuvade hästar har jag sett i så kallade NH samanhang, med midre "proffsiga" tränare (för min smak iaf).

ett bra ledarskap handlar om respekt för individen oavsett vad man väljer att kalla det. det man ger är det man får ;)

:bow::bow::bow::bow: Här kommer jag! :D

Kicki :)

Instämmer!

Ett annat faktum är, att åtminstone jag aldrig såg något liknande NH-filosofin ute i hästsverige, innan den kom hit med sitt "namn".
Inte bland "den äldre generatinens hästägare/ryttare med dom "gamla" metoderna" och inte bland ridskolefolk eller i tränings/tävlings-sammanhang och inte bland kompisar eller bekanta med hästhållning.
Dadde upptäckte jag faktiskt först sedan jag hittat NH.

LIA

Dadde var inte den ende som hade denna filosofi. Tycker att det är konstigt att där du varit hästverksam varit på detta vis.

ja du, då har vi helt enkelt olika erfarenheter av "det gamla";) personligen väljer jag att kalla det för vad det i sverige hetat i generationer, sunt handhavande av häst ;)

:bow::bow::bow: hej på dig :) ja vi har ju iallafall så nära samma erfarenhet av "det gamla" man kan komma ;)
och det trots ett långt geografiskt avstånd

och han är inte den enda gamla militär jag mött med den inställningen :smirk: därimot är han en hästmänniska som väldigt många känner till. illäror har alltid funnits och kommer alltid att finnas. tyvärr

oavsett vad man väljer att kalla sitt hanterande så kvarstår ju faktum, ger man inte hästen respekt/är rättvis så kan man inte heller förvänta sig en häst som gör så gott den kan för människan.

:bow::bow: Har ju liknande erfarenheter som du har inom detta område! Men som sagt då hade det ju inte fått ett namn, en frontfigur och lagts in i ett helhetskit! ;) Då var det ingen som tänkte på att slå mynt av detta samt att likt mycket annat så var ju inte genomslagskraften lika påtaglig som den är nu iom. vår mediala kraft.

Blir lite trött på tugget om hur det var för "gammalt", oftast så är dom som gör dessa uttalanden alldeles för unga för att ha upplevt det själva. Och ser "allt" som sker nu som något helt nyskapande!

Senast ändrad av en moderator:

:bow::bow::bow: hej på dig :) ja vi har ju iallafall så nära samma erfarenhet av "det gamla" man kan komma ;)
och det trots ett långt geografiskt avstånd

:) Ja det har vi verkligen! :bow: Vi hade kunnat varit uppvuxna i samma stall. ;)

Kicki

jag har en del gamla läro böcker från -50 och -60 talet där det beskrivs en hel del om hur man bör hantera sin häst för att få en glad och lydig pålle, det omnäms som sunt handhavande av häst :). i stora drag så skiljer det inte mkt. från det "nya" NH- hanterandet :angel::D

jag kan inte annat än att som vanligt hålla med dig :bow::bow:;)

:) :bow: Det är ju lite lustigt detta med att folk "uppfinner hjulet 2 gånger" som jag ser det! :angel: Man "piffar" bara upp det lite och vips så har man hittat något revolutionerande! :rofl: Trist att det finns så lite referenser och förankring i hur det verkligen ser/sett ut.

:rofl::rofl: jo, så är det helt klart :bow:

mycket "nytt" är ju egentligen bara en genväg för att kunna "gömma skit i silkespapper" (daddes uttryck) ;)

bråttom, bråttom att nå snabba och stora resultat, tid får det absolut inte ta, vill/orkar inte pållen så dominerar man tydligen den istället för att få sin vilja fram fort :crazy:.

mkt. av det en del kallar "gammalt" är ju som jag ser det, igentligen (till stor del) tålamod, förmågan att bedömma individen och dess förutsättningar och att plocka fram "det bästa" ur varje individ och att inte göra det innan hästen är "redo" för uppgiften.

hmm, nästa gång vi åker uppåt så ska jag medela dig ;) blir ju riktigt "sugen" på att "prata häst" med dig IRL ;):D

ja du, då har vi helt enkelt olika erfarenheter av "det gamla" personligen väljer jag att kalla det för vad det i sverige hetat i generationer, sunt handhavande av häst
Vi har väl det.
Du får gärna jämställa NH med "sunt handhavande av häst". För det är det ju, plus en hel del mer.

LIA

:bow::rofl: Ja det uttrycket är verkligen passande! Och håller förövrigt med dig! :D

Ja, kommer ni hit upp så vill jag gärna att ni kommer förbi! Skulle vara jättekul!! :) :) Så mycket hästsnack vi skulle få avhandla. Ni får nog stanna här en vecka sisådär så att vi hinner med! ;)

vilket även sunt handhavande av häst är som du säkert vet då. det innefattar hanterandet från så väl mark som från rygg ;) viktigast av allt är att kunna läsa hästen rätt och att förstå dennes sätt att reagera, att respektera/vara rättvis, att förekomma istället för att förekommas. därimot aldrig att dominera vilket ofta omtalas i NH samanhang. jag vill ha en häst som är lydig därför att den vill vara det, inte för att den inte vågar vara olydig.

jag jämställer inte NH med sunt handhavande av häst, snarare tvärtom (vilket kom först, hönan eller ägget). men jag ser NH som i stora drag likvärdigt (med dom bättre instruktörerna och mjukare metoderna) ;)

jag bryr mig inte vad folk kallar det, men stör mig på att gedigna gamla svenska kunskaper ska "dömmas ut" så som det görs många ggr. och då av folk som inte riktigt vet vad dom dömmer ut.

Senast ändrad av en moderator:

tack :bow::bow::)

ha ha, låter som om "gubben" får bli hemma då :rofl::rofl: han bor förövrigt i hälsingland så vi är uppåt ganska ofta (typ varje mån. :angel: ibland flera ggr) ;) man är ju iallafall halvvägs redan där :angel:

jag bryr mig inte vad folk kallar det, men stör mig på att gedigna gamla svenska kunskaper ska "dömmas ut" så som det görs många ggr. och då av folk som inte riktigt vet vad dom dömmer ut.
Vet inte vad det skulle vara för "gedigna gamla svenska kunskaper" man dömer ut. Har du exempel?
Jag å min sida stör mig på folk som dömer ut Natural Horsemanship, utan att veta vad dom dömer ut.

LIA

"snor tråd"

Håller med många på denna tråd. Ni som fortfarande inte fattat, läs följande:

NH är inte särskilt annorlunda från vad jag fick lära mej av salig Kapten Per Kock på 70-talet. Som jag ser det är NH bara en ny "etikett" på gamla kunskaper. Mer säljbart om man kallar det något annat än gammal hederlig hästkunskap.

HALLÅ!!!! Vakna! Använt ert sunda förnuft och magkänsla. Ni håller ju på med hästar och, vad jag förstår, tycker att ni kan "allt". Men använd då skallen! Hur svårt kan det vara om man nu varit med hästar i hela sitt liv? Ni är väl varken blinda eller döva? Och ni har väl de grundläggande kunskaperna om hästens beteende? Om inte - köp en bok! Fråga någon som kan!

Men för i helsike! Lyssna på dom som har erfarenhet, älska din häst och sträva alltid efter att nå nya mål, vad de än må vara.

Undrar vad du vill ha sagt?
Ska man eller ska man inte lära sig om hästar, utifall man vill ha sådana såsom hästägare?
Eller räcker det med att använda skallen?
Man ska lyssna på dom som har erfarenhet? Vilka dom? Vilka erfarenheter?

Jag har inte en susning om vad Kapten Per Kock lärde ut, och han var kanske en människa som levde enligt NH-filosofin. Grattis dig i så fall.

LIA

Ber om ursäkt om jag utryckt mej otydligt. Om det är fler här på denna tråd som är frågande så utvecklar jag gärna mina åsikter. Men i morgon. God natt alla hästälskare!

vilket även sunt handhavande av häst är som du säkert vet då. det innefattar hanterandet från så väl mark som från rygg ;) viktigast av allt är att kunna läsa hästen rätt och att förstå dennes sätt att reagera, att respektera/vara rättvis, att förekomma istället för att förekommas. därimot aldrig att dominera vilket ofta omtalas i NH samanhang. jag vill ha en häst som är lydig därför att den vill vara det, inte för att den inte vågar vara olydig.

jag jämställer inte NH med sunt handhavande av häst, snarare tvärtom (vilket kom först, hönan eller ägget). men jag ser NH som i stora drag likvärdigt (med dom bättre instruktörerna och mjukare metoderna) ;)

:bow::bow::bow::bow: Ja annat kan man inte göra! :)

Ja då är ni ju nästan "nässgårds"! :D Bara att köra en "liten bit" till. ;) Din gubbe och min gubbe får väl hitta på något som roar dom....något "hästfritt" alternativ kanske! :D

ha ha, ja ska det roa min "gubbe" så bör det helst ha med motorer och den typen av "hästkrafter" att göra :rofl::rofl:

hans "stora" häst intresse hade han bara under vårt första år tillsammans :angel: fast då både hanterade han hästarna och skottade skit :angel: följde tom. med på kvaliten en gång för att "det va så intressant" :angel:;) det va då det :crazy:;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 752
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 047
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama