Sv: Ledarskap

Jag har en liten fundering ang ledarskap. Om man tänker sig att jag köper en häst som är tränad i NH och är van att ha en stark/tydlig ledare att följa. Kommer den här hästen följa alla som hanterar den? Om man nu tänker att jag inte är så stark/tydlig i mitt ledarskap. Kan det då bli så att hästen känner att jag är svagare/minder tydlig och tar över och börjar leda mig? Skulle vara kul att höra era funderingar kring detta.

Utan livlina (har inte läst igenom tråden alltså) kastar jag mej in i tråden.

Ledarskap handlar mer om att förstå hästens språk och att leka fram saker på ett sätt som är naturligt för hästen.

I en flock kan ledaren skifta men resten av flocken byter inte språk för det ;)

Sedan kan du lära hästen trix med olika kommandon. Dom sitter oftast i tränaren och måste läras in av nästa tränare.

Dom får väl dra iväg på traktorpulling eller något liknande en dag, eller kappköra med våra traktorer! :rofl: Jo energin brukar vara hög från början. :D

Kicki :)

Här tycker jag att du gör ett väldigt schablonmässigt uttalande! Sånt här tycker jag tyder på ett väldigt snävt seende. Och ett "mantra" bland NH-fantaster. Vad är det för "gammal" uppfostringsmetod du pratar om och vilken "kuvasmetod" ingår där!? Avarter har alltid funnits och kommer alltid att finnas men det betyder inte att det definerar något generellt.

Jag har jobbat i ett tävlings stall där hästarna fick veta att om de inte gjorde som ryttaren krävde fick de känna både spö och sporrar på ett sätt som inte kan kallas för god hästuppfostran. Jag klarade inte se de hästar som jag red och tränade få spö av min arbetgivare bara för att han inte kunde ge dem lite mer tid. Jag slutade ganska snart. Den metod som han anväde kallar jag för kuvametoden. om inte hästen gör som du vill slå den med sporrar och spö tills den underkastar sig och gör vad du kräver.:eek:

Jag har jobbat i ett tävlings stall där hästarna fick veta att om de inte gjorde som ryttaren krävde fick de känna både spö och sporrar på ett sätt som inte kan kallas för god hästuppfostran. Jag klarade inte se de hästar som jag red och tränade få spö av min arbetgivare bara för att han inte kunde ge dem lite mer tid. Jag slutade ganska snart. Den metod som han anväde kallar jag för kuvametoden. om inte hästen gör som du vill slå den med sporrar och spö tills den underkastar sig och gör vad du kräver.:eek:

Men var någonstans blir detta en "gammal" uppfostringsmetod :confused: Sådant var inte norm då lika lite som det är norm nu!? Och det är just detta som jag stör mig på att det alltför ofta talas i liknande ordalag. Att hästhantering "förr" bestod av mestadels våld men nu används NH som är helt "nytt och revolutionerande"! Vilket det inte alls är enligt mig, "förr" fanns som sagt ingen frontfigur, inga "lekar", inget "koncept" och inte heller ett samlingsnamn men trots detta en god hästhantering där samförstånd stod i fokus men med mig som chef. Med andra ord, "skit in, skit ut"!

Men var någonstans blir detta en "gammal" uppfostringsmetod :confused: Sådant var inte norm då lika lite som det är norm nu!? Och det är just detta som jag stör mig på att det alltför ofta talas i liknande ordalag. Att hästhantering "förr" bestod av mestadels våld men nu används NH som är helt "nytt och revolutionerande"! Vilket det inte alls är enligt mig, "förr" fanns som sagt ingen frontfigur, inga "lekar", inget "koncept" och inte heller ett samlingsnamn men trots detta en god hästhantering där samförstånd stod i fokus men med mig som chef. Med andra ord, "skit in, skit ut"!

Det jag beskrev var "kuva metoden" Den "gammla metoden" är väl då man inte blandar in massa "trick & trix" utan med ömsesidig förståelse och respekt lär hästen att uföra det man ber om.:rofl:
Förr behövdes hästen till arbete, en väluppfostrad häst betydde många gånger väl utfört arbete. Nu förtiden är våra hästar huvudsakligen leksaker;)

Det jag beskrev var "kuva metoden" Den "gammla metoden" är väl då man inte blandar in massa "trick & trix" utan med ömsesidig förståelse och respekt lär hästen att uföra det man ber om.:rofl:
Förr behövdes hästen till arbete, en väluppfostrad häst betydde många gånger väl utfört arbete. Nu förtiden är våra hästar huvudsakligen leksaker;)

Men detta var det som du skrev: "....häst som är uppfostrad med den inställningen som man kan möta hos äldre hästägare med den "gamla" uppfostringsmetoden -gör inte hästen som du vill, är den bara dum och behöver kuvasmetoden".

Är själv 60-talist och började rida militärt i slutet på 60-talet så det måste ju räknas som "förr". Och även då användes ju hästen till "nöjen" för dit räknas ju allehanda tävlingar oavsett om det var militärt eller privat. Det var ju endast arbetshästar som gjorde "viktiga" jobb isf. Och grundinst. var även då att en väluppfostrad häst fås inte genom kuvning, men avarter har alltid funnits.

åter igen...kan bara hålla med dig ;):bow::bow::bow::bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 752
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 047
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama