ledarskap vid boxvila

E

emmiz79

Hejsan, jag vet att det finns massor av trådar om ledarskap och jag har också läst de flesta av dem, men mitt problem är ändå lite annorlunda...

För ett tag sedan fick min häst en lättare senskada och blev beordrad boxvila men med promenader. Innan detta var ledarskapet klockrent, hon följde efter mig vart jag än gick och hade oftast inte ens grimma på, hon kunde öka och minska traven och höll sig ändå bakom mig utan problem! Backa gjorde hon bara jag sa ordet back... Nu efter skadan lyssnar hon inte alls, det spelar ingen roll om man stannar henne och backar 100 ggr när hon försöker springa förbi en, det blir inte bättre för det! Backa gör hon inte ens knappt vad jag än försöker med...

Såklart jag förstår att hon tycker det är tråkigt och har massor av energi när vi väl går promenader men frågan är hur mycket man kan tumma på ledarskapet? Det har ju blivit lite bättre med tiden nu (ca 3 veckor), om jag försöker gå i lite snabbare takt och låter henne gå med huvudet lite framför mig funkar det hyfsat men man får hela tiden påminna henne när hon börjar öka tempot ytterligare! Jag skulle gärna göra några av de ledarskapsövningar vi övade på förut som fick henne att lyssna bra men på grund av senskadan ska hon ju helst bara gå på rakt spår vilket gör det lite komplicerat ;)

Någon som har varit i en liknande situation eller som har tips på något jag kan försöka med, antingen något riktigt bra tips på hur man får hästen att backa (haha) eller någon annan övning som är bra för ledarskapet som inte inkluderar volter eller sidförflyttningar?????????

Väldigt tacksam för ideer ;)

Sv: ledarskap vid boxvila

Hej!

När jag läser ditt inlägg kommer jag att tänka på Cesar Millan. Han som talar med hundar i TVplus. Min idol faktiskt när det gäller hundar. Fast jag har ingen hund, men jag har två hästar som också är ett flockdjur och som jag utövat horsemanship i många år nu. Min vallack har jag haft sedan jag han var en liten hästbebis. Han var ett riktigt apskaft under hela sin ungdom kan jag säga för att göra en lång historia mycket kort. Det var en strid varenda dag om mitt ifrågasatta ledarskap och hans rättning i ledet och var han skulle gå och hej och hå och mycket rock´n´roll har det varit.
Idag är han 11 år och en klippa att både rida och sköta.

Vart vill jag nu komma med detta svammel?

Jo för det första för att återkoppla till Cesar (och egen erfarenhet) så är det omöjligt att få en vettig kommunikation med en hund (läs häst) som är fullproppad med ackumulerad överskottsenergi. Det är djur och de kan liksom inte samla ihop sig när det är för mycket spring i benen. Först måste de få utlopp för sin energi och sedan kan man börja snacka. De ska ha motion och utlopp för sin energi först, sen disciplin och sedan kärlek i den ordningen poängterar han gång på gång. Enligt egen erfarenhet gäller det även hästar.

För det andra för att återkoppla till min vilde Bill finns det hopp även för de mest obstinata fallen. Är man i grunden tydlig och konsekvent så kommer inte lite släpp här och där ha någon större betydelse på längre sikt.

Slutsats: Gör det som fungerar för Er just nu när hon förmodligen har benen fulla i spring. Jag kan inte se någon fara med att tumma på den exakta positionen så länge hon inte beter sig direkt illa.
När hon sedan blir frisk och får möjlighet att göra av med sin energi kan du återgå till den striktare ordningen.

Vänligen Kokopelli

Åhh tack så jättemycket för att du svarade och tack för allt du skrev ;) När du lägger fram det så där låter det väldigt rimligt, jag känner ju själv att jag inte vill hålla på att bråka med henne om småsaker. Är bara så rädd att hon ska bygga upp en nonchalant syn på mig och tro att hon får göra som hon vill, men förhoppningsvis kanske problemet löser sig av sig självt när hon väl får börja springa runt i hagen igen då (som inte beräknas ske försen efter sommaren :cry:)

Ett riktigt bra svar.:bow:

Hästar med överskottsenergi rår inte för att de är som bomber.:bump:

Man måste ju sätta gränser ändå för att skadan inte ska gå upp, men lite större förståelse är nödvändigt.

Klickerträning!!! Gympa för hjärnan och gör dej till gud (eller godisautomat;-) låna bok på bibblan, funkar UTMÄRKT i box!

När jag haft samma typ av skada som din häst drabbats av, har veterinären varit väldigt tydlig med att den inte får bocka, busa och bralla under konvalescensen, och framförallt inte tappas när man leder den så att skadan förvärras... Har alltid fått lugnande att ge dom första veckorna när skadan är färsk eller efter operationer som gör att den MÅSTE vara lugn för att inte förvärra skadan. Rådfråga din veterinär, alt skritta henne under ryttare om hon är lugnare då.

haha godisautomat lät ju som något man själv skulle vilja ha;) tack för tipset, ska kolla upp den typen av träning! Dock så börjar hon tigga rätt lätt om man ofta ger henne godis men man kanske kan göra på något annat sätt... Har du något jättebra tips på en lättförståelig bok???
Mvh Emma

Hej jo men lugn är hon ju fast lyssnar inte vidare bra när man ska ut på promenad, det är där problemet ligger, hon verkar ha accepterat att stå still och vänta tills någon aktiverar henne ;) Fast lugnande är väl inte bra att ge innan man går ut och år??? Och får tyvärr inte rida henne eftersom det blir mer belastning på benet då...
/emma

Det är bra om man har etablerat en god kontakt innan första vilan.
Sen är vissa värre än andra.
Ta bort kraftfodret.

Det är bra om man har etablerat en god kontakt innan första vilan.
Sen är vissa värre än andra.
Ta bort kraftfodret.

Jag har lärt mig att INTE i första hand ta bort allt kraftfoder. De flesta långvariga konvalecenter behöver kraftfodret om de normalt står på sådant, för att lättare bihålla hull och muskler som sen hjälper dem att lättare komma igen och bygga upp sig utan att ta skada vid igångsättning. Däremot ska man givetvis inte elda på med onödigt eller extra kraftfoder. att byta till mera lågenergi som samtidigt är lättsmält och förbränns långsamt (mer energi till hull och muskulatur) är ofta smart.

Lagom dos av lugnade innan promenad för att elliminera om dom busar iväg för att dom är pigga och stallmodiga är ingen fara. Det är större fara att gå med en konvalescent som busar och brallar dels med risk att skadan förvärras eller tom att man kan bli skadad själv. Det beror ju alldeles på temperamentet på hästan ifråga samt hur den accepterar boxvilan. Men det är inte farligt att ge innan promenad, då hade inte veterinären förespråkat att ge det. Jag brukar ta bort i princip allt krafftfoder, samt öka grovfodergivan samt ge betfor/vetekli och ev lite krafft Rehab för att dom inte ska falla ur för mkt. För mkt kraftfoder på en boxvilande häst ger ju också en ökad risk för kolik och det är ju inte roligt om dom inte får rära sig då pga skada i benen...

Nu är ju jag en "havremänniska":rofl: som inte drar ner på maten i första taget, alt. byter ut den.
Men är hästen fet- är det passande:angel:

Den ska givetvis inte falla ur, men man kan ge mer protein än energi.

Har man riktigt svårt att klara av den är det att rekommendera.- ingen svält då:mad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 757
Senast: sjoberga
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama