Ledar hjälp tacksamt?

K

Krulidut

jag är medryttare på en hingst, jag har ifråga satt ledar skapet lite genom att jag vill att han ska stanna när jag gör det - inte gå före mig och stanna utan gärna stanna brevis mig eller bakom.
Han får inte gå i rumpan på mig och han får inte heller gå framför mig.

Men nu till problemet, han går ensam i hagen dvs. högst i rang.
Han är lungn och fin osv. inget hingstig alls.

Hur ska jag göra för att få mig själv högre än han i rang?

Sv: Ledar hjälp tacksamt?

Vet ägaren vad du håller på med och har du frågat denne om råd? Personligen skulle jag bli mycket irriterad om min medryttare laborerade på egen hand med min häst. :mad:

Naturligtvis ska man inte göra saker med hästens utan ägarens vetande, men hon kan ju alla fall kräva att hästen ska respektera henne. Om hon ska kunna kommunicera med hästen så måste hon visa hästen att den kan vara trygg hos henne och därmed visa att hon är ledare över honom.

Jag har nu en häst som gärna går lite för nära eller helst förbi.
Det jag gör är att visa honom vart mitt utrymme är.
Jag använder mig av backning.
Oavsett om han går på, förbi eller vad han gör så backar jag.
På så sätt visar jag att här är jag, här är mitt utrymme, håll dig på avstånd.
På så vis blir jag lite ledare för jag visar att jag är den som ska gå först.

Har gjort så på alla mina tre hästar och det funkar jättebra.

Hej alla, SÅ KLART att jag pratar med ägaren INNAN.

Men halter och sånt som att han inte ska gå på mig - respektera mig. tycker jag att det är grunden, sånt gör man. Jag gör sånt med alla hästar jag rör vid utan att jag tänker på det, jag stannar några gånger tills hästen lyssnar. Det är inte att jag snor hästen utan jag gör det på ex. ridskolan med för jag vill ha en lyhörd häst.

Men sedan om ni ger mig tips till övningar pratar jag ju med henne det är självklart.

Fast jag är inte så glad till att tillrätta vissa med ryggning då jag ryggar när jag rider, har gjort ryggning på marken några gånger när han bara gått förbi mig eller puffa/klia mig i ryggen (vad jag anser är det TOTALT respekt löst att klia någon i ryggen..)
Men när jag rider rygga så berömmer jag när han går fram efter ryggningen det gör jag inte vidn rygga fy. men njaae i och med att han inte är min vill jag inte förstöra han så att han tror att rygga är fy - negativt.

Varför inte prata med ägaren först om du har problem istället för att fråga andra om råd, när det är ägaren som förhoppningsvis känner hästen bäst? Jag skulle bli väldigt irriterad om man inte kommer direkt till mig när det gäller min häst.

Jag tror nog att hon har frågat ägaren om råd. Dessutom kan jag tillägga att juag själv har en hingst som ibland har mycket egen vilja och brukar vilja gå om mig. Jag stannar honom, berömmer honom, går sen framåt, stannar honom och står han stilla och stannar när jag stannar så berömmer jag honom. Om inte så fortsätter jag tills han gör som jag vill. Jag tror faktikst inte att han skulle ta ryggande från marken som något negativt. Så länge det görs på rätt sätt. Dessutom kan jag tillägga att om jag hade en medryttare på min hingst och hon hade samma problem så skulle jag vara mycket tacksam om hon gjorde så med min häst, självklart rådfråga mig om problemet. Men jag skulle inte vilja att hon inte gjorde någonting, det skulle innebära att han lärde sig att det är okej att tränga sig förbi eller gå före hela tiden. Lycka till.:)

I fösök om att inte säga vad jag tycker om ditt inlägg så säger jag såhär:

Vem har sagt att jag inte ska prata med henne?
Vem har sagt att jag inte ska be om råd när jag pratar med henne?
Varför skulle hon bli irriterad över att jag gör lite halter i hagen?
Vem har sagt att bara för att jag ber om råd via bukefalos inte skulle prata med henne innan?
Jag ber om råd DÄRFÖR att jag vill kunna lägga fram förslag EFTERSOM att jag frågar henne om det är okey om jag tränar honom lite ifrån marken.
Jag vill inte fråga OM jag inte har något att fråga om, får jag inga förslag varför skulle jag då fråga?
Får jag inga förslag ser jag ingen nytta i att fråga.
Då jag sett henne leda och hantera honom innan OCH NEJ jag såg inga halter eller så.
DÄRFÖR ber jag om råd då det finns så mycket olika människor på buke som har olika erfarenheter etc. etc.
Det är inte för att jag tvivlar på hennes kunskap men jag letar även kunskap? och frågar jag kan jag ha nytta av det i framtiden.

SÅ NU BER JAG, seriösa svar OCH INGET OM ATT JAG SKA PRATA MED ÄGAREN FÖR DET SKA JAG.

Tyvärr vet jag inte om jag kunde tolka det helt klart vad du skrev för det var lite förvirrande...

Men..att rygga på marken och att rygga vid ridning är inte riktigt samma sak.
På marken visar du ju hästen var han ska placera sig och hålla sig. Nu talar vi inte om ryggning 100 meter utan ett par steg. Jag har aldrig upplevt det som något negativt.
Hur ska du annars kunna visa hästen var den ska hålla sig?

Du kan ju inte kliva fram ett par steg i stället för då rättar ju du dig efter hästen och då är det inte konstigt om han får övertaget.

Att rygga från ryggen under ridning är ju ett moment i ridningen. Där står du ju inte på marken, han har inget att gå på/förbi då.

Varför i himlens namn kan man inte få ta in andras kunskaper? :confused: Bukefalos vimlar ju av erfarna hästmänniskor med massor av vetskap, det ska man väl inte kasta bort? Kanske hästägaren inte är lika kunnig heller för all del, men även om hon är det ( och även skötaren) så är det väl aldrig fel att höra vad andra tycker och hur de löst liknande problem? Förstår inte denna prestige ibland..... :confused:

Halter och backa-backa-backa tills han fattar, det är enda sättet, tro mej. Har skött en häst som kan gå ÖVER folk om han får chansen, det är bara att vara benhård och konsekvent. Du löser det, med eller utan hästägaren. INGEN människa ska riskera att bli skadad av en häst! :eek:

okey, nej det var bara en tanke :angel: efter som att han inte är min måste jag tänka allt två gånger :D
nej men på förra hästen jag red stampade jag i marken, dåp korigerade han sig. men han kunde ju förvisså inte en äns rygga från marken :D

Det som händer när du stampar i backen är väl att hästen reagerar genom att antingen flytta sig åt sidan eller bakåt?
Men om du stampar så förstår inte hästen varför du stampar, du har inte visat den vart den ska ta vägen då.

Om du backar hästen så visar du hästen var den ska gå, då förstår den att det är bakom/brevid dig den ska hålla sig. Ett stamp blir oftast bara ett stamp, hästen rycker till lite, möjligtvis flyttar på sig men den flyttar sig nog mer av ljudet och den plötsliga rörelsen än att den förstår varför och vart den ska ta vägen.

Fast han förstod :angel: ett stamp var dvs. korigering.
i och med att han VÄRKLIGEN inte kunde rygga så fick jag hitta på nått annat som ha regerade på så som jag ville..

Men jag ska alltså rygga när han gör fel (jaa, jag ska prata med ägaren :D )

Jag tycker du ska prova det i alla fall. Han kommer säkert inte förstå allra första gången men det brukar fastna relativt snabbt på dom.

jag har ju testat några gånger innan lite för att se hans reaktion då korigering med ryggning och ja han var smart han fattade direkt, men inte asepterade han det då inte :D där var öronen styckna och han blev seg. vad ska jag göra i de läggena när han surar ihop och blir seg (arab hingst med massa krut egentligen.)

Det är väl så att han testar ledarskapet.
Hans instinkt är ju att vara den som leder och om det blir ifrågasatt så är det klart att hästen testar eller säger emot, och han gör det väl kanske genom att lägga öronen bakåt och sura lite.
Men fortsätt så kommer han nog komma över det ;)

okey :) blir peppad nu :D måste prata med ägaren nu om hon är frisk :( dumma nacken hon har :/

jo fast det är ju så svårt när han blir segis :D
när han blev seg då så gjorde jag lite följa john osv. sprang lite men då men inte springa mer :D han var inte riktigt klar för det :angel:

det jag har provat de två tillfällena jag testat lite är gå undan förtryck på bakdelen (gungade grimskaftet utan att nudda.)
svisha grimskaftet mellan bakbenen samtidigt som jag går på stället mot honom
när han går förnära mig vänder jag mig om hastigt (vill inte ha honom i rumpan, för om jag ska bli ledare så går inte de under mig i rumpan..)
svänga lite

när han gjorde rätt berömde jag :) så klart XD

Senast ändrad av en moderator:

Hej Krulidut. Med tanke på ditt namn kan man tro att du duttar med hästen men efter att ha läst dina inlägg så förstår jag att du faktiskt har pondus (i alla fall mot människor). Det är den pondusen som du måste ta fram. Om du ska bli ledaren för hästen måste det vara genuint förankrat och först då kommer hästen att respektera dig. Allt det här visste du redan men du kommer ingenstans om du inte tar in detta helt.
Så vad gör man rent tekniskt: Metoden är som med allting annat vad gäller att utbilda hästar nämligen att skapa två platser: en obekväm och en bekväm. I ledövningar är givetvis ca50 cm ut från din axel den behagliga och bekväma platsen. Allt annat skall vara obekvämt. Att göra det behagligt för hästen är lika med att låta den vara helt ifred; inget dalt, inget godis, möjligen en positiv förstärkning med ord eller hand. Att göra det obekvämt är det kluriga därför att du måste anpassa obehaget till varje situation. Skalan på obehag sträcker sig från en skakning i grimskaftet till ett knä i bogen eller till och med ett rapp med grimskaftet.
För att hästen skall förstå vad du vill så måste du emellertid lära hästen tre saker: gå fram, stanna och rygga på ditt kommando. Ställ dig framför hästen med ett grimskaft som är ca 3 meter; tag på dig handskar. Den snällaste hjälpen är nu ditt kroppsspåk dvs ett steg bakåt betyder kom till mig och ett steg framåt betyder flytta på dig.
Gå fram: Gör dig liten och tag hem på repet ,backa lite. Så fort hästen bara tänker framåt släpper du på linan. Händer ingenting gör du det lite mer obehagligt för hästen att stå kvar men kom ihåg att hela tiden ge eftergift så fort du känner en tanke, rörelse framåt från hästen. Beröm med hand och röst när hästen är hos dig (=bekväma platsen).
Ryggning: (samma princip som ovanfast tvärt om) Gör dig stor och dominant (tänk dig att hästen är en äcklig insekt som du vill ha bort); tag ett steg framåt och om inget händer vinkar du med grimskaftet. Är hästen ”på dig så dunka den på bogen med knytnäven och händer inget ändå så ge den ett knä eller ett rapp. Har du en häst som kan sparkas så gör du övningen med distans och använder enbart grimskaftet (skaka, rappa). Det viktiga är att ökningen av obehag sker snabbt och om möjligt intuitivt men inte i ilska. I början behöver eftergiften inte vara sekundsnabb men så fort hästen ryggar lite på små tecken så återgår du till normal eftergift dvs inom en sekund.
Stanna: Precis som med ”gå fram” och ”rygga” så är första steget din egen kropp. Led hästen genom att gå baklänges; stanna och sträck upp dig. Stannar inte hästen så påbörja en ryggning enligt ovan men avbryt så snart hästen står still.
Först när hästen kan gå fram, rygga och stanna kan du börja leda den. Ända skillnaden är att du nu går bredvid och hästen skall vara vid din axel. Är den framför så skakar du på grimskaftet och är den bakom så kan du nå den genom att slå dig själv (lätt) på ryggen med repet eller bakom din egen rygg klippa till på hästen och (ändra eventuellt riktning). Stannar du och inte hästen, så skakar du linan och kanske kör en hel ryggningsövning enligt ovan (utan ilska och med eftergifter).
Kom ihåg att inte bry dig om hästen när den går rätt. Titta bara dit du ska som den ledare du är. Kom också ihåg att du har två hästar i en; träna bägge sidor !
Det blev mycket det här men jag tyckte att det fanns en önskan från dig att få ett riktigt svar och inte massa dravel om vad ägaren tycker. Visa eventuellt det här för din ägare så kan ni (bör ni) göra övningarna båda två. Kan man inte leda en häst skall man vara väldigt försiktig med att rida den.
Lycka till !

Ps Om du stampar i marken så har det bara betydelse för hästen om han ser dig som sin ledare.Ds

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 398
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 114
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30