Sv: Ledar hjälp tacksamt?
ett riktigt svar tack
Nordisen jag red innan var EXTREMT lyhörd på alla människor, han var tränad NH i 4 år innan av föregående ägare (nu snackar jag inte om nuvarande härst alltså...) men han såg stamp som korigering = oj jädrans nu kom jag för nära eller dyl. men allt efter som att sommaren gick kom han in på mitt revir allt mer och mer, men jag hade ju inte en aning då jag ALDRIG brytt mig innan eller änns reflekterat över
- vart är hästen i förhållande till mig?
- vad säger jag till hästen nu med mitt kroppspråk?
utan det var springa in till hästen i hagen, sprang dne ifrån jagade jag
(observera att nej jag är ingen nybörjare
så inga komentarer om det, jag var bara ömmh ovetande jag tänkte aldrig så långt..)
Och jag kollade aldrig på andra hästar mot varanndra hur de betede sig, villket jag kan göra nu. sitter ofta och bara kollar på hur hästar hälsar på varanndra, hur de visar ledarskap i hagen osv. osv. villket fått mig att tänka lite iallfall och jag har fått upp ögonen. dock bor jag ju såååå fruktansvärt avsides så jag kan ju glömma NH tränare :smirk:
0liver: Jag tvivlar på att det funkar att bara göra en övning för att klättra i rang och förkäna respekt. det köper jag inte.
Desutomde VÄGRAR jag att köpa massa utrustning för att göra hästen mer lyhörd och känna allt jag ber den, hästen ska redan vara tillräkligt lyhörd för att se mig. (folk ska inte käna pengar på människans lathet.)
Vill inte nudda han då hästar i sig inte slår så fort de vill att en häst i lägre rang ska flytta på sig, utan de visar ju med kroppspråket att "hörrö akta på dig"
Meronia: Ärligt
jag har ALDRIG låttit han gå förbi heller, oavsett vad jag leder för häst få dem inte gå förbi mig om jag ber dem stanna. Då blir det upprepade halter.
Sedan att bara backa backa backa så kommer han backa ännu mer, det jag tror är att man backar en 3-4 steg sedan fram 3-4 steg osså ny halt.
Jag har inga barn
men skillnaden mellan häst och barn/människor överlag är att människor och människor har samma mimik i kroppen och förstår språket medans hästar och människor har HELT andra kroppspråk och tor knappast hästen börjar fundera över hur vårat kroppspråk är utan det är vi som är intresserade.