Ledande stigbyglar?

Sv: Ledande stigbyglar?

Jag rekomenderar att du åker till en butik och klämmer på dem. Böj på ett par sprenger och känn hur lätt det går sen böjer du tex mark todd och shires och de går mycke trögare.

Jag har själv både mark todd, shires, sprenger och sprenger BB.
Mina mark todd och shires har hamnat på hyllan. Älskar mina spenger!

Det finns faktiskt kopior som är ännu lättare att böja än sprenger (fråga mig dock inte vilket märke det är så bra är inte minnet :angel: ). Har själv sådana på ett par av sadlarna som bara används på hemma plan faktiskt pga att de är för lätta i ledningen när man hoppar kan bli lite för mkt av det goda när stigbyglen ledar undan lite för lätt. Använder sprenger på de tre hoppsadlar som används mest, men de andra är helt klart inget fel på för "normal" ridning.

Har dock "bara" den vanliga sprengern, har kikat lite lystet på bb men har lite svårt att motivera inköpet, på vilket sätt anser ni som tycker de är bättre än de vanliga att de är bättre ?

"Ledade" stigbyglar ja.. jag var lite ironisk då stavfelet helt omärkbart svaldes av alla användare i tidigare inlägg.. ;)

Haha ja inte reagerade jag i alla fall..

Men hur blir eftergiften med en ledande stigbygel?
pukhasten_harry.jpg

gulliver_pukhast.jpg

Jag köpte mig ett par sprenger vanliga stigbyglar, men trivdes inte alls med dem!! Tyckte att man fick ostadig sits..
Jag som hade läst en del om dem å tänkte att det blir perfekt för mig då jag har problem med mitt vänstra knä. Men gillade dem inte!! Gav dem ändå en chans å red med dem i 2 månader, men bytta tillbacka till mina vanliga säkerhetsstigbyglar! Och har inte ångrat mig en sekund!
Nä för min del var Sprenger bara överskattat!

Ingen som känt likadant? Som inte alls gillat dem?

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 381
Senast: MalanMjöl
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 921
Senast: Seabaz
·
Hundhälsa När Sareks mage rasade helt i vintras fick jag tips av veterinären att ge allergifoder (RC Hypoallergenic) istället för magfoder...
Svar
12
· Visningar
824
Senast: Wenniz
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
427
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka