Leda unghäst

D

Duvis

En fråga till alla kloka hästmänniskor. Vi har en unghäst på 4 år som vi ridit i ca 6 mån nu. Hon var en del hanterad innan vi köpte henne. Hon är så snäll och go i allt vi gör. Förstår allt nytt och försöker alltid att göra sitt bästa. Det enda vi har problem med är när vi leder henne. Om vi går brevid henne (vid bogen) så har hon ofta bråttom, taktar iväg eller svänger in framför oss. När hon drar iväg så gör jag halt en stund och berömmer sedan när hon går lugnt. När hon "bufflar" undan oss och svänger i framför gör jag en volt åt andra hållet. Vi har hållit på så länge nu och det känns inte som om hon alls tar till sig våra korrigeringar. Vi upptäckte dock att om vi går framför henne så lugnar hon ner sig och bara lunkar efter med grimskaftet hängande i mellan oss. Hon kommer med säkerhet att lugna ned sig så småningom så jag är inte ett dugg orolig, bara nyfiken på om någon har något tips på vad beteendet beror på. :)
 
Sv: Leda unghäst

Jag tror att hästen anser sej vara högre än du i rang och vallar dej framåt (eftersom det funkar när hon går bakom men inte annars). Det du måste göra är att få henne att förstå att du står högst i rang och det är du som vallar henne. Gör ledarskapsövningar i rundkorall/på ridbanan. Ett bra sätt att träna att hon ska gå brevid är att leda henne med ett staket emellan er, eller längs en traktorväg m. gräs i mitten du vet? så hon går i ena spåret och du i det andra, hästen går inte gärna på gräset i mitten oftast.
 
Sv: Leda unghäst

Jag tror att hästen anser sej vara högre än du i rang och vallar dej framåt (eftersom det funkar när hon går bakom men inte annars).
Jag tror att det snarare är tvärt om. Om jag förstod det hela rätt så bufflar hästen sig enbart när trådskaparen leder den vid bogen. Det tror jag beror på att ledarskapssituationen blir mindre tydlig när man leder en häst vid bogen. Eftersom hästen inte bråkar när den går bakom, så tror jag inte att den försöker valla sin ledare.
 
Sv: Leda unghäst

Ledarskapssituationen skall alltid vara klar, oavsett vart man befinner sej. Du ska kunna gå bakom hästen och den ska gå framåt om du ber den. Hästen vill att du ska gå före så du får ta smällarna, den känner sej tryggare bakom och skickar fram den "svagare". Om man nu tror på att hästen beter sej med människor som med andra hästar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Leda unghäst

Hon kommer med säkerhet att lugna ned sig så småningom så jag är inte ett dugg orolig, bara nyfiken på om någon har något tips på vad beteendet beror på. :)
Jag tror att grunden till problemet är att hästens huvud är framför en när man leder den vid bogen. Genom att placera hästens huvud framför en uppmuntrar man hästen att se sig om och välja väg. När man istället har hästen bakom sig så visar man att man själv tar på sig uppgiften att se sig för och välja väg.

Jag uppfattar det som både enklare och säkrare att leda en häst bakom mig på hängande grimskaft än att leda den vid bogen. Dessutom verkar det vara lättare att ta itu med ledarskapsproblem om man leder hästen bakom sig.

Mitt tips är att du leder hästen bakom dig i vardagshanteringen. I vissa lägen vill man styra hästen från sidan men jag tror inte standardsättet att leda hästen vid bogen är ett bra sätt att träna in kontroll från sidan.
 
Sv: Leda unghäst

Hästen vill att du ska gå före så du får ta smällarna, den känner sej tryggare bakom och skickar fram den "svagare".
Om detta stämmer, hur förklarar du att hästen vill dra iväg och gå före när trådskaparen leder den vid bogen?
Om hästen försökte valla den som leder den, så skulle den antagligen dra sig bakåt istället för att sticka före.
 
Sv: Leda unghäst

av samma anleding, kan det vara. Faror kan komma bakifrån med. Hur som helst så ska hästen kunna gå varsomhelst. Att hästen går rakt bakom tycker inte jag är så bra, om den blir rädd och skuttar framåt på en.
 
Sv: Leda unghäst

av samma anleding, kan det vara. Faror kan komma bakifrån med. Hur som helst så ska hästen kunna gå varsomhelst. Att hästen går rakt bakom tycker inte jag är så bra, om den blir rädd och skuttar framåt på en.

måste bara få uttala mej utan att jag låter värsta sur.
Har alltid mina hästar bakom mig och de har ALDRIG hänt att dom hoppat in i mig, lite respekt har de allt! =)
 
Sv: Leda unghäst

Det var intressant att läsa era teorier eftersom det var just det som ni diskuterar som jag inte kan klura ut själv vad det är hon menar. Jag tolkade det också först som om att hon kände sig trygg när jag går framför och att vi kunde pröva det ett tag. Sen kom jag på att det kanske är så att hon vallar mig och vill att jag som är (enligt henne då eventuellt) lägre i rang ska gå först. Och då tyckte jag inte alls att jag borde låte henne bestämma utan att jag istället skulle få henne att acceptera att jag går vid bogen. Klurig ung dam, så söt och snäll, men hon kanske lurar oss hela tiden. Säkert flinar hon bakom ryggen på mig när jag går framför henne :smirk: .
 
Sv: Leda unghäst

Nej, men den kanske inte har blivit tillräckligt rädd av något som kommer bakom den heller. Oavsett hur mycket man lär hästen att den inte får gå på en så kan den mest väluppfostrade häst bli riktigt rädd och skutta framåt och går du före då så kan det sluta riktigt illa, det är en säkerhetsgrej bara. Som ett exempel; säg att du aldrig ramlar av för din häst aldrig reagerat oförutsett på något, skulle du rida utan hjälm då också eller?
 
Sv: Leda unghäst

Att hästen går rakt bakom tycker inte jag är så bra, om den blir rädd och skuttar framåt på en.
Jag tror inte att risken är större att en skrämd häst springer på en om man är framför hästen jämfört med om man befinner sig vid bogen. Antagligen är det tvärt om. Om man går framför hästen, så är borde risken vara mindre att hästen glömmer var man befinner sig. Dessutom brukar avståndet till hästen vara större när man går framför den och det ger hästen mer svängrum för att undvika att springa över en.

Att leda en häst vid bogen är inte säkert ifall hästen blir skrämd, eftersom en skrämd häst ofta skuttar åt sidan eller sneddar. En av mina tidigare ridlärare skadade nacken ganska illa för att en häst blev skrämd och sprang på henne när hon ledde den vid bogen.
 
Sv: Leda unghäst

Jag tror inte att risken är större att en skrämd häst springer på en om man är framför hästen jämfört med om man befinner sig vid bogen. Antagligen är det tvärt om. Om man går framför hästen, så är borde risken vara mindre att hästen glömmer var man befinner sig. Dessutom brukar avståndet till hästen vara större när man går framför den och det ger hästen mer svängrum för att undvika att springa över en.
Läs vad jag skriver. Om hästen blir rädd för något BAKIFRÅN, hoppar den framåt och knappast år sidan. Dessutom har hästar mkt bättre seende åt sidorna än bakåt, så risken att de skuttar till för något från sidan är mindre än att dom skuttar till om det kommer bakifrån. Och blir hästen riktigt rädd glömmer den inte var du är, den skiter helt enkelt i vart du är.

Att leda en häst vid bogen är inte säkert ifall hästen blir skrämd, eftersom en skrämd häst ofta skuttar åt sidan eller sneddar.
Jag har aldrig sagt att gå vid bogen är det ultimata. Jag tycker det är bäst att gå snett framför hästen, det gör jag alltid.
 
Sv: Leda unghäst

Nej, men den kanske inte har blivit tillräckligt rädd av något som kommer bakom den heller. Oavsett hur mycket man lär hästen att den inte får gå på en så kan den mest väluppfostrade häst bli riktigt rädd och skutta framåt och går du före då så kan det sluta riktigt illa, det är en säkerhetsgrej bara. Som ett exempel; säg att du aldrig ramlar av för din häst aldrig reagerat oförutsett på något, skulle du rida utan hjälm då också eller?

tjaaa jag rider ju min häst som jag inte litar allt för mycket på utan hjälm på tävling såå...
 
Sv: Leda unghäst

Då finns det ju ingen anledning att ens diskutera ett säkerhetsperspektiv med dej då. Ta det inte fel, men, ändock.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 692
Senast: yamyam
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 182
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp