Leda unghäst

B

bellman

Hej! Jag har en unghäst på 1 år. Han är världens snällaste i all hantering, och älskar att pli pysslad med. Men ett problem har vi. När vi är ute på promenad stannar han gärna, vill inte gå. Har vi en annan häst ( eller sambon):laugh: med går det bra. Skulle gärna vilja ha tips på hur jag hanterar detta. Han är väldigt positiv till allt annat vi gör,tex. lastträning(älskar transporten). Kan problemet bero på att han känner sej otrygg med mej? Vore tacksam för tips.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Leda unghäst

Jag har ett unghäststo på 1,5 år och hon är/har varit lite likadan. Jag gör inte en så stor sak av det eftersom hon är ung och har "rätt" att vara lite osäker hon är ju dock ett flockdjur.

Jag löser det med att hålla grimskaftet spänt så att bakstycket på grimman trycker något över nacken. Så fort hon "tänker" frammåt så lättar jag och berömmer. Jag är även noga med att själv vara placerad så att jag är "påväg frammåt" alltså inte stillastående, vänd mot henne. Skippa godis!!! (fast det är jag övertygad om att du gör :) )

Om han "fryser fast" och vägrar att gå frammåt, försök att få honom att tänka på annat, vänd, backa etc Det viktigaste just nu är ju att han inte lär sig att vi människor inte KAN flytta honom om han sätter hovarna djupt i marken! Mitt råd blir: fortsätt träna lugnt, forcera inte, träna inte om du blir frustrerad eller irriterad.

Kan han stå själv i stallgången eller i box?

Lycka till:)

Ja det kan han,står på uppbunden på gången och vilar när man pysslar med honom. Han går även att leda in själv från hagen utan stopp. Tack för tipsen,nu e det bara träning som gäller.

Vi har samma problem med en häst här hemma som ibland fryser fast när man ska rida från stallet. Det är bara att ta ett djupt andetag och försöka lirka loss. Om du låter hästen vända och gå hem eller bryta det du håller på med så har du förlorat. Då kommer det itne att funka. Försök bara att mana på hästen försiktigt med grimskaftet och såfort som hästen tänker lyfta hoven och gå frammåt så ger du eftergift eller vad det nu heter. När du väl har fått fram hoven den lilla biten så kan du gå hem. Då har du vunnit och hästen förlorat. Det kan ta tid att få fram hoven den lilla biten men låt det ta tid. Man tjänar inget på att ge upp, vända försöka backa och gå fram igen. Fast besluten om 2 steg till och sedan berömma hästen genom att inte kräva mera av den för dagen. :grin: Så skulle jag göra.

Fast jag vill mena att det är stor skillnad på en åring i grimma och en inriden häst med ryttare på ryggen? Fast å andra sidan skulle jag inte mana på en nyinriden häst frammåt till leda heller... Jag skulle bestämma mig för att göra något annat i stället... vända, rygga. För till syven och sist väger pållen 400-800kg och jag skulle inte vilja "tipsa" den om att jag inte kan flytta den? Men precis som PheeHee säger så skulle jag ju aldrig ge upp, gå hem eller låta pållen bestämma vart det ska vändas åt för håll eller vad som ska hända.

Var hästen väl inriden och bara höll på att vara olydig och trotsig skulle den få sig en rejäl klatch på rumpen och om inte det fungerade så skulle jag rygga den tills den tyckte att frammåt kände himla bra faktiskt!

Senast ändrad av en moderator:

Satsa på att få hästen att röra sig, åt vilket håll som helst - framåt, bakåt, ett endaste steg åt sidan - har de väl fått loss fötterna ur marken så är det lättare att motivera dem framåt sen.

Optimalt vore väl att ha en medhjälpare som kan gå bakom och verka framåtdrivande i just dessa situationer, men om man är ensam så kan man ställa sig i drivande position (som vid longering, i höjd med hästens bakdel) och peta lite med hand eller pisk mot revbenen.

Att hänga i grimskaftet funkar inte på alla hästar, vissa stänger istället av helt och slutar lyssna, men på de hästar som det funkar på kan det vara ett lätt trick att prova.

Hästen är ju jätteliten, varför ska han på promenader?
Jag skulle tippa på ett av följande:
1. Han fattar inte varför man "ska" bara gå
2. Han har tråkigt
3. Han är osäker på att lämna flocken med bara en människa

Hitta på små korta roliga pass på ridbanan istället, träna enkla "tricks" osv. Motionera kan ju inte vara prio i denna ålder?
Tänk på att de har svårt att fokusera på samma sak längre stunder, och de pallar inte att lära sig för mycket samtidigt.

Mitt djur kan frysa fast.

Det bästa sättet att lära henne att hon ska gå frammåt var att

1. Aldrig dra i grimskaftet.
2. Aldrig vända och gå tillbaka.
3. Aldrig backa.

Det bästa är att vänta ut hästen, så att den inser att det är trist att stå still.

Lyssnar hästen vanligen på rösthjälper? är den van vid ett dressyrspö?

Då brukar vi göra så att när unghästen, hästen osv. fryser fast så har vi ett långt dressyrspö som vi petar med på hasen.
Knappt petar, pillar lite, samtidigt som vi smackar och står vid sidan om hästen och samtidigt gör en rörelse med handen i grimskaftet
som betyder fram.

Det brukar fungera bra :) så länge man tar det lugnt.

Jag tror att det framför allt är viktigt att du själv reflekterar över vad ditt mål är med promenaden. Är målet att hästen ska lära sig att gå en promenad med dig? Måste den lära sig att gå ut på en promenad när den endast är 1 år gammal?:idea:
Efter det är det viktigt att du är närvarande i vad din häst upplever.
En åring som är ute på sina första promenader är ju på upptäcksfärd. Inte bara att den skiljs från sin flock utan också att allt den upplever är nytt. Nya dofter, nya ljud en del dessutom lite skrämmande kanske, ser nya saker.....den behöver stanna upp och använda sina alla sinnen liksom vi människor som är på nya platser....stanna upp och försök att se,höra,lukta och uppleva vad hästen upplever i stunden och var nyfiken du också....tillsammans med din unga häst...medveten närvaro....småprata....undrande...uppmuntrande....istället för att koncentrera dig på att hästen måste röra sig framåt. Den har dessutom en instinkt som säger fly om det är för otryggt o läskigt. Så allt nytt för hästen är att ta reda på om det kan vara farligt. och sånt kan ju ta tid.
Min tjej är nu 2 1/2 år och jag minns mycket väl dessa tillfällen när hon fullständigt frös till och inte rörde en fena.:grin:
Lycka till!:banana:

Frågan är väl - varför går det när sambon är med?
Vad är det som brister om inte sambon är med?

Det gäller ju att vara bestämd, men utan att pressa eller kräva för mkt.
Jag skulle inte hålla på att backa eller snurra en ung häst - jag tycker det är viktigare att dom lär sig rätt från början. Är det fram du vill att den ska, så är det fram den ska gå också!
Stå och hänga i grimskaftet tycker jag heller inte man ska göra på en unghäst. Tryck på nacken kan få vissa hästar att börja backa eller bråka = obehaglig promenad.
Då är det bättre att driva på den med grimskaft/spö/människa bakom (Om den inte lyssnar på röst och kroppsspråk).
Bara använda det som snabbt framåtdrivande och sen massa beröm.
Då förutsätter jag att ni bara går korta och enkla promenader, där det inte finns massa saker överallt som hästen "måste" titta och reagera på.

Sen tror jag personligen det allra viktigaste är att du som leder hästen måste lära dig att läsa hästen bättre.
Med unghästar ska man alltid vara steget före. Du ska börja driva på / eller stanna hästen Innan den stannar. Dvs när den tänker stanna, ska du genast mana på eller själv stanna den så att du hinner agera innan hästen!
Det är det som gör att vissa människor är bättre på häst än andra - de läser av, reagerar och agerar innan hästen börjar "bråka".

Våra promenader med min unghäst,som faktiskt är 1/5 år,betyder att vi går runt gården är och tittar. Aldrig mer än 10 min. ett par ggr i veckan. Han verkar ju tycka det är roligt,eftersom det är på vägen hem han stannar.. Är jag fel ute,?Han verkar tycka det är roligt att bli stimulerad..Av tidigare erfarenhet med unghästar tror jag inte på att de ska bara gå... De vill ju oxå ha stimulans i måttliga mängder. Eller???

Jag är som vanligt skeptisk till promenad bara för att...

Våra åringar går i flock och tas in vid verkning, maskning och sånt.
Då går vi med allihop och de behöver inte vid så ung ålder gå ifrån flocken. Det finns liksom ingen anledning.

Har man bara en som man måste forsla på något vis är vi alltid minst två personer, en som leder och en som går bakom och smackar på framåt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 284
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 918
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 706
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar