Leda stark häst?

Sv: Leda stark häst?

ingen har ngnsin lett en häst pga sin egen styrka.

skämt åsido: det är inte där problemet sitter. Problemet är att hästen inte har respekt för led-människans kropps position dvs den tar inte en förhållning via position helt enkelt.

såna hästar finns det gott om, och i min erfarenhet handlar det ALLTID om brister i den som leders teknik och uppförande.

grundkurs steg 1: när hästen förekommer och älgar/trycker/rusar på förbi och vill framför människan. Stopp, och kraftigt ryck i grimskaftet inledande. När hästen då bromsar in och blir uppmärksammad på människans markering, så ger man eftergift direkt, går några steg, och upprepar sen förhållningen med ett mildare men samma stuk av beteende, dvs man stannar till hastigt, med litet kort tryck i grimskaftet. Hästen stannar till igen, man går direkt framåt med eftergift, och sen "kontroll testar" man uppmärksamheten från hästens sida med att gå framåt och småstanna själv - som en mänsklig halvhalt, med hästen brevid sig. Så länge hästen uppmärksammar och stannar upp/hejdar sig, så är det kvitto och belöning i fråga om att inget mer behövs. Grimskaftet är slackt.

man styr aldrig och leder aldrig, en häst med styrka eller längden eller trycket i grimskaftet.

mkt kortfattat.
Många såna här hanteringsproblem, för att inte säga alla, skulle försvinna om alla som ledde hästar in och ut från hagen, gjorde samma sak. När de inte gör det, får du ett problem. Ju längre hästen "uppfostrats" fel i fråga om hur den får dra/älga på, desto tydligare får man vara i steg ett. Tyvärr kan första steget i grundkursen då behöva förstärkas, dvs stopp, ryck i grimskaftet, och stannar inte hästen upp kan det behövas en dask på bogen som verkligen förstärker.

all sån uppfostran är dock meningslös så länge inte alla som leder hästarna har samma uppfattning om hur man leder en häst. då är det snarare problematiskt i det att den ena ledmänniskan säger en sak ena dagen, och nästa dag säger nästa led människa en helt annan. Inte schysst för hästen, och inte särskilt bra pedogogik heller, hur ska den veta vad som är rätt?
 
Senast ändrad:
Sv: Leda stark häst?

Väldigt bra skrivet och förklarat. Tydlighet och konsekvent agerande, de flesta hästar anammar detta snabbt och ibland kan man tom höra en lättnadens suck från vissa som om dom gått och frågat efter detta hela tiden. Hästar gillar inte heller att hålla på och bråka och tjafsa, dom behöver bara få saken ordentligt förklarad för sig. Men det är alltid ett problem om det är många inblandade "ledare" som inte är lika noga, vissa hästar fungerar ändå, men vissa hästar klarar inte av att det är si ena gången och så den andra.

KL
Sen angående positionen, själv föredrar jag att ha hästen snett bakom, med mulen i axelhöjd, men jag är ganska flexibel beroende på häst och situation. Är hästen bråkig och pushig så får den defentivt gå bakom/snett bakom och jag visar tydligt (ungefär som mackan skriver) att följ mig men inte längre än "hit" =axelhöjd, medans en mer "väluppfostrad" häst kan gå längre fram, så länge den stannar när jag stannar, svänger när jag svänger osv... skulle den bli distraherad och "glömma bort" detta så får den genast gå bakom/snett bakom igen...
 
Sv: Leda stark häst?

ingen har ngnsin lett en häst pga sin egen styrka.

skämt åsido: det är inte där problemet sitter. Problemet är att hästen inte har respekt för led-människans kropps position dvs den tar inte en förhållning via position helt enkelt.

såna hästar finns det gott om, och i min erfarenhet handlar det ALLTID om brister i den som leders teknik och uppförande.

grundkurs steg 1: när hästen förekommer och älgar/trycker/rusar på förbi och vill framför människan. Stopp, och kraftigt ryck i grimskaftet inledande. När hästen då bromsar in och blir uppmärksammad på människans markering, så ger man eftergift direkt, går några steg, och upprepar sen förhållningen med ett mildare men samma stuk av beteende, dvs man stannar till hastigt, med litet kort tryck i grimskaftet. Hästen stannar till igen, man går direkt framåt med eftergift, och sen "kontroll testar" man uppmärksamheten från hästens sida med att gå framåt och småstanna själv - som en mänsklig halvhalt, med hästen brevid sig. Så länge hästen uppmärksammar och stannar upp/hejdar sig, så är det kvitto och belöning i fråga om att inget mer behövs. Grimskaftet är slackt.

man styr aldrig och leder aldrig, en häst med styrka eller längden eller trycket i grimskaftet.

mkt kortfattat.
Många såna här hanteringsproblem, för att inte säga alla, skulle försvinna om alla som ledde hästar in och ut från hagen, gjorde samma sak. När de inte gör det, får du ett problem. Ju längre hästen "uppfostrats" fel i fråga om hur den får dra/älga på, desto tydligare får man vara i steg ett. Tyvärr kan första steget i grundkursen då behöva förstärkas, dvs stopp, ryck i grimskaftet, och stannar inte hästen upp kan det behövas en dask på bogen som verkligen förstärker.

all sån uppfostran är dock meningslös så länge inte alla som leder hästarna har samma uppfattning om hur man leder en häst. då är det snarare problematiskt i det att den ena ledmänniskan säger en sak ena dagen, och nästa dag säger nästa led människa en helt annan. Inte schysst för hästen, och inte särskilt bra pedogogik heller, hur ska den veta vad som är rätt?

:bow::bow:

det behöver inte ens vara olika människor utan inkonsekventa ägare bara...

Hästarna behöver inte ens testa utan bara vara o om de inte påminns så går det fort.
 
Sv: Leda stark häst?

kl

tycker att det är väldigt fel det många skriver om att "använda kedjegrimskaft, och ta till skarpare metoder" Det är inte där felet ligger. Att en häst är "stark" betyder att den inte lyssnar, inte att den skulle ha 100 mer muskler i halsen än andra hästar. En häst känner en fluga landa på nosen! Antagligen ligger problemet djupare än såm och man får börja med all hantering. Läs på lite om NH och tryck och eftergift. Lycka till!
 
Sv: Leda stark häst?

KL

Nu har det ju gått några dagar och varje gång jag har lett honom så har han fått gå med mulen i höjd med min axel. Vi har övat på att stanna, svänga och backa. Och allt har gått bra! Han har behövt att man säger åt lite hårdare ett par gånger när man ska stanna och efter några stopp så har han stannat samtidigt som mig. Det känns bra att det går åt rätt håll :)
 
Sv: Leda stark häst?

Bra jobbat!
Är du den enda som tar ut honom/in honom eller är det flera inblandade?

viktigt om det är fler involverade, när ett sånt här beteende har blivit befäst, är att få in de övriga i hanteringen omedelbart. eftersom beteendet blivit befäst så är det svårare att bryta om avvikelser förekommer ens en enda dag emellan att du hanterar honom själv. alla måste göra likadant och vara införstådda med hur ni lär om hästen.
 
Sv: Leda stark häst?

Utsläppen och vissa insläpp görs av två andra, en hästvan och en som är ovan, men denna gör det mycket sällan. Vi har pratat om det så det ska nog inte vara några problem :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp