Sv: Leda stark häst?
ingen har ngnsin lett en häst pga sin egen styrka.
skämt åsido: det är inte där problemet sitter. Problemet är att hästen inte har respekt för led-människans kropps position dvs den tar inte en förhållning via position helt enkelt.
såna hästar finns det gott om, och i min erfarenhet handlar det ALLTID om brister i den som leders teknik och uppförande.
grundkurs steg 1: när hästen förekommer och älgar/trycker/rusar på förbi och vill framför människan. Stopp, och kraftigt ryck i grimskaftet inledande. När hästen då bromsar in och blir uppmärksammad på människans markering, så ger man eftergift direkt, går några steg, och upprepar sen förhållningen med ett mildare men samma stuk av beteende, dvs man stannar till hastigt, med litet kort tryck i grimskaftet. Hästen stannar till igen, man går direkt framåt med eftergift, och sen "kontroll testar" man uppmärksamheten från hästens sida med att gå framåt och småstanna själv - som en mänsklig halvhalt, med hästen brevid sig. Så länge hästen uppmärksammar och stannar upp/hejdar sig, så är det kvitto och belöning i fråga om att inget mer behövs. Grimskaftet är slackt.
man styr aldrig och leder aldrig, en häst med styrka eller längden eller trycket i grimskaftet.
mkt kortfattat.
Många såna här hanteringsproblem, för att inte säga alla, skulle försvinna om alla som ledde hästar in och ut från hagen, gjorde samma sak. När de inte gör det, får du ett problem. Ju längre hästen "uppfostrats" fel i fråga om hur den får dra/älga på, desto tydligare får man vara i steg ett. Tyvärr kan första steget i grundkursen då behöva förstärkas, dvs stopp, ryck i grimskaftet, och stannar inte hästen upp kan det behövas en dask på bogen som verkligen förstärker.
all sån uppfostran är dock meningslös så länge inte alla som leder hästarna har samma uppfattning om hur man leder en häst. då är det snarare problematiskt i det att den ena ledmänniskan säger en sak ena dagen, och nästa dag säger nästa led människa en helt annan. Inte schysst för hästen, och inte särskilt bra pedogogik heller, hur ska den veta vad som är rätt?
ingen har ngnsin lett en häst pga sin egen styrka.
skämt åsido: det är inte där problemet sitter. Problemet är att hästen inte har respekt för led-människans kropps position dvs den tar inte en förhållning via position helt enkelt.
såna hästar finns det gott om, och i min erfarenhet handlar det ALLTID om brister i den som leders teknik och uppförande.
grundkurs steg 1: när hästen förekommer och älgar/trycker/rusar på förbi och vill framför människan. Stopp, och kraftigt ryck i grimskaftet inledande. När hästen då bromsar in och blir uppmärksammad på människans markering, så ger man eftergift direkt, går några steg, och upprepar sen förhållningen med ett mildare men samma stuk av beteende, dvs man stannar till hastigt, med litet kort tryck i grimskaftet. Hästen stannar till igen, man går direkt framåt med eftergift, och sen "kontroll testar" man uppmärksamheten från hästens sida med att gå framåt och småstanna själv - som en mänsklig halvhalt, med hästen brevid sig. Så länge hästen uppmärksammar och stannar upp/hejdar sig, så är det kvitto och belöning i fråga om att inget mer behövs. Grimskaftet är slackt.
man styr aldrig och leder aldrig, en häst med styrka eller längden eller trycket i grimskaftet.
mkt kortfattat.
Många såna här hanteringsproblem, för att inte säga alla, skulle försvinna om alla som ledde hästar in och ut från hagen, gjorde samma sak. När de inte gör det, får du ett problem. Ju längre hästen "uppfostrats" fel i fråga om hur den får dra/älga på, desto tydligare får man vara i steg ett. Tyvärr kan första steget i grundkursen då behöva förstärkas, dvs stopp, ryck i grimskaftet, och stannar inte hästen upp kan det behövas en dask på bogen som verkligen förstärker.
all sån uppfostran är dock meningslös så länge inte alla som leder hästarna har samma uppfattning om hur man leder en häst. då är det snarare problematiskt i det att den ena ledmänniskan säger en sak ena dagen, och nästa dag säger nästa led människa en helt annan. Inte schysst för hästen, och inte särskilt bra pedogogik heller, hur ska den veta vad som är rätt?
Senast ändrad: