Leda stark häst?

caan

Trådstartare
Jag har en häst som för det mesta är enkel att leda. Men när det kommer till saker som för honom är mer intressant än att lyssna på den som leder honom så går han iväg. Och har han då börjat gå så finns det inget stopp, han ska fram. Han blir väldigt stark och det är ibland omöjligt att hålla emot och han kommer lös. Det kan till exempel vara om man möter en annan häst, eller om man ska ställa honom i spolspiltan och inte i boxen som han ville, att stanna precis utanför boxen är omöjligt om han vill in. Vid vissa insläpp kan han vara alltför fokuserad på att gå in till maten. Även om det finns gräs i närheten så kan han dra mot det.

Vad skulle ni göra för att få bukt på problemet? Jag vill inte behöva använda kedja utan vill att det ska fungera naturligt.

Tips tack ;)
 
Sv: Leda stark häst?

Du skriver att hästen drar så den kommer lös vilket är ett väldigt farligt beteende och på en sådan häst hade jag använt en kedja över näsan eller ett stigbett, precis som att man inledningsvis ofta betslar upp en häst som t.e.x sticker och blir stark i skogen just för att man ska kunna ha koll på hästen innan träningen börjar ge resultat.

Hästen behöver uppfostras och lära sig hur man beter sig och för att förhindra farliga situationer där hästen drar iväg tycker jag du som sagt ska använda kedja eller stigbett tills du kan leda hästen utan att den far iväg. Sen kan du övergå till grimma igen när den lärt sig.
 
Sv: Leda stark häst?

Varför inte kedja? Vi hade det ett tag på våran häst just för att bryta tendensen när han vande sig vid att det bara var att gå iväg med folk. Numera behövs det inte, men var väldigt bra att bara ha den på en period, den behövdes ju knappt användas utan var mest för att finnas där om han drog.
 
Sv: Leda stark häst?

Jag håller med de andra. Du behöver få stopp och kontroll över din häst. Inledningsvis behöver du då använda ngn form av "förstärkning". grimskaft över nosen, kedja, stigbett, kapson - välj det du känner dig bekväm med och efter hur känslig din häst är. Sedan kommer hästen veta vad som gäller och anpassa sig. En påminnelse ibland är då allt som behövs. Jag har själv en treåring som är hur trevlig som helst, men som kan få väldigt bråttom in från hagen ibland och då helt sonika drar iväg. Hon har helt enkelt kommit på att om man vrider halsen utåt, skjuter ut bogen och sätter av så kommer man loss .... Hon är en snäll men rätt smart pålla .... Lägger jag grimskaftet över nosen så vet hon vad som gäller och går fint. Behövs inte varje dag, men ibland som en påminnelse om att matte bestämmer takten ....
 
Sv: Leda stark häst?

Att hästen lär sig komma lös kan bli ett farligt beteende om det befästs. Bryt det så fort det går!

Och om det då krävs repgrimma eller stigbett eller liknande.. Ja, då är det väl nödvändigt.

Personligen hade jag föredragit repgrimma om det inte bara räcker med att "ta det i tid", dvs innan hästen dragit. Jag vill inte ha metall runt hästen eller i munnen på den i såna situationer. Kedja över nosen ev eller stigbett om jag måste ha metall.
Kapson är inte gjort för sånt och fyller inte funktionen riktigt i de lägena.

Det man bör göra i de här situationerna är att innan på safe plats typ ridhus/ridbana kolla att hästen går att flytta i sidled, böja och gå fram och backa då man ber om det. Man vill kunna flytta bara bogen och bara baken.

Om hästen sen drar på en yta där man har lite spelrum så skulle jag när jag märker at det börjar spåra ur böja hästen mot migi halsen och flytta undan bakdelen. Har man rätt timeing och teknik där så kan hästen inte dra. Det brukar då på de flesta räcka med vanlig grimma. När de går i sidled med bakbenen kan de inte skjuta på framåt. Så alltså hindras de.
Jag leder också alltid hästar snett bakom mig. Då hinner man med att parera och bromsa upp om något skulle inträffa. Man får mer tid på sig än om man leder hästen bredvid sig.
De brukar också mentalt bli lugnare av att gå bakom och få följa än om de går bredvid alt lite före.

Det finns en jätteduktig tjej som jobbar lite som problemlösare i Kalmar. Hon borde kunna visa dig manövrarna och läsa hästen och dig på plats mer. Är du intresserad kan jag prata med henne och skicka kontaktuppgifter. PM:a isf.
 
Sv: Leda stark häst?

hade definitivt använt kedja eller stigbett + en dressyrpisk (håller handtaget så man kan knacka hästen på nosryggen om han försöker ta huvudet framför mig så han inte går över mig.) när man leder till och från hagen, hade också longerat mer, och då före och efter longeringen kollat av att hästen följer mig och går undan för tryck. hade då också på väg från passet stannat/backat göra nån volt osv för att hålla hästen i arbete tills vi är inne i boxen igen.
men du behöver först ett stopp på hästen. och drar den iväg så är det lätt att 1, du snubblar/ kan få en hov i huvudet av en glatt bockande häst, 2 hästen trampar på grimskaftet i full galopp och går omkull, 3 hästen får grimskaftet om ett framben, fastnar, drar med huvudet och så han man en häst som behöver några månader av att pendla till kliniken.

få stopp på beteendet direkt! sen jobbar du med att uppfostra hästen utan hjälpmedlen.
 
Sv: Leda stark häst?

Kl

Jag svarar lite snabbt till alla i ett!

När vi pratar kedja, menar ni ett kedjegrimskaft som man lägger runt nosen?

Jag har insett efter att ha läst era inlägg att jag måste ta till mer drastiska reaktioner. Som sagt är det inte bra om han skulle komma lös.

När jag leder honom så ska han alltid gå snett bakom, och han håller sig inte i den positionen om jag stannar utan han går tills det tar emot i grimman. Jag har övat mycket gå - stanna - backa, men det vekar inte bita på honom.

Att flytta rumpa, framdel, sidled och att backa (med tryck) är inga problem.

Longering har vi alltid haft problem med. Han förstår att han ska runt, men om han inte vill så går han emot mig och surar om jag skickar iväg honom igen.

Det krävs mycket jobb från marken, och jag borde ta någon till hjälp, ja.
 
Sv: Leda stark häst?

Kl

Jag svarar lite snabbt till alla i ett!

När vi pratar kedja, menar ni ett kedjegrimskaft som man lägger runt nosen?

Jag har insett efter att ha läst era inlägg att jag måste ta till mer drastiska reaktioner. Som sagt är det inte bra om han skulle komma lös.

När jag leder honom så ska han alltid gå snett bakom, och han håller sig inte i den positionen om jag stannar utan han går tills det tar emot i grimman. Jag har övat mycket gå - stanna - backa, men det vekar inte bita på honom.

Att flytta rumpa, framdel, sidled och att backa (med tryck) är inga problem.

Longering har vi alltid haft problem med. Han förstår att han ska runt, men om han inte vill så går han emot mig och surar om jag skickar iväg honom igen.

Det krävs mycket jobb från marken, och jag borde ta någon till hjälp, ja.

Min fetning.

Vad gör du när han går iväg?
Du får bli tydligare.
Brösta upp dig. Höj armarna. Snurra med grimskaftet/håll ett långt spö framför nyllet på honom. Beröm jättemycket när han gör rätt.
 
Sv: Leda stark häst?

Jag brukar få bli man när det inte går som jag begär. Dvs inte höja rösten utan snarare sänk den så den blir mörk och manlig. Mer bestämd och rak.
Sen låter man så jävla snuttigull när det blir rätt. Folk garvar åt det men har funkat på alla mina hästar :rofl:

Dvs en broms som Monte skriver: Tex grimskaft som snurrar och bromsar eller pisken och markant dov röst och sen mycket beröm när du får svar.
 
Sv: Leda stark häst?

Sätt på ett vanligt träns o träna att gå fot o lär den vad stanna o gå in innebär.
Den måste tränas på vanliga rutiner såsom att stå still o gå när du ber den.

att den vänder emot dig vid longering är för att den inte förstår vad du vill. beröm så fort den gör rätt o de lär sig då jätterfort.

Om den är lärd att gå bakom dig blir det stt stort frågetecken när du vill att den ska gå förbi dig eller framför. hö varv är alltid svårare när man som regel har lett på på vä. sida- logiskt.
 
Sv: Leda stark häst?

Kanonbra tips du fått.

Jag tror du ska börja med grunden i sammarbete med din häst så kommer nog övrig hantering smyga sej på:)

Träna på inhägnat område för det första. En mindre hage eller annat.
Sen tycker jag du ska ta och öva join ups eller liknande. Gör det kul för hästen att lyssna på dej. Använd godis om du vill men jag gör det inte för jag ogillar tiggande hästar..
Få hellre hästen att tycka det är kul att lyssna på dej. Jobba med tryck och att följa. Jag personligen tycker den typen av träning är den roligaste..

Och använd träns när du inte jobbar på det viset. Det är inte alls styggt mot hästen. Inte heller att använda repgrimma mm för att kunna kontrollera din häst.
Styggt mot hästen är att du någon gång tappar den och den skadar sej.....
 
Sv: Leda stark häst?

Bra att du insett allvaret!:laugh:

Det kan ju bli jättefarligt om hästen lär sig att den när den vill bara kan "slå sig fri" och gå. De är så mycket starkare än oss att man måste lära dem tidigt att göra som vi vill. De är ju tyvärr inte smarta nog att alltid fatta de beslut som är säkrast för dem. Och det kan leda till skador på både hästar och människor om de lärt sig att slita sig. Ju mer de får göra det desto mer befästs beteendet.
Vi har inte en chans att med våld hålla i och kontrollera. Vi får överlista dem istället. Och träna dem att vilja göra som vi vill.

Med kedja menar man kedjegrimskaft ja. Har man det över nosryggen så triggar man reflexer att sänka huvudet och det är lättare att böja in dem om det skulle behövas.
Problemet är att om du iaf skulle tappa hästen så kan metall skada mer än rep.
Ska du ha kedjegrimskaft så får du alltså se till att inte tappa. Håll kvar!
Du kan linda kedjan ett varv kring grimmans nosrem med, så åker den inte ner om du ger slack i grimskaftet.

Att han inte stannar då du gör det visar ju att han inte är med dig. Då brukar jag bara snabbt säga till att de är så goda och stannar då jag gör det. Är hästen väldigt taggad i energi kan det vara bra att göra en sån sväng-manöver då man flyttar rumpan och böjer dem. Är de mentalt i balans kan man bara stanna och förtydliga att "du stannar" om de inte lyder. Jag tar första signalen i kroppsspråk och grimma. Funkar inte det lägger jag ngt på bogen i den styrka som behövs. Jag använder hand, arm, spö eller fot(har ofta fler hästar och har fått lära mig att använda fötterna till mycket;)).
Man behöver inte vara rädd för att klatcha till en häst. Men det är inte frågan om att slå dem. Och använder man foten får man vara väldigt på det klara med hur mkt kraft man använder, så man inte gör illa dem. Och se till att lägga bredsida av foten eller hela undersidan. Jag har sett äckliga skador efter hur folk sparkat och gjort det för hårt med tårna mot.
Du vinner inget på att bli arg. Så en snabb och bestämt korrigering, gärna så hästen svarar undan/bakåt något steg och inte bara stannar. Inte i rädsla, utan så att du flyttar den och den svarar i eftergift att gå bakåt. Inte i mottryck fortf. Då har du inte fått igenom någonting. Efter det ger du en paus. Ni stannar och står ett par sekunder minst. Pausen är bland det viktigaste.
Är den för taggad i energi kan backningen bygga på mer energi. Så då hade jag bara sidledsflyttat först.

Gör du konsekvent så här så kan det släppa väldigt fort med din häst. Hästar lär sig väldigt fort. De flesta hästar fattar ju kroppsspråk. Så bara man visar dem att man faktiskt menar allvar med sitt kroppsspråk brukar de följa sen. Stannar du kan du sätta dig lite extra och vara övertydlig i ditt eget kroppsspråk i början.

Det brukar inte bli problem med att lära hästarna att gå före en om man lett dem så. Man lär ju in smackning betyder fram och flytta kroppsdelar etc. Då använder man sig av det då man ska lära dem gå framför eller longera.
Jag använder mig av handsignaler för att flytta bog och bakdel.
Jag pekar med hela handen på den del jag vill flytta. Jag rör handen som om jag hugger ngt med den/kastar energi med fingrarna mot hästen tills den flyttat. Då upphör jag. Förstår inte hästen får man ju flytta för tryck och kroppsspråk för att sedan gradvis kunna bara peka.
Ska jag longera så gör jag handtecken mot bogen och smackar för att hästen ska gå fram. Alt pekar dit den ska gå om den kan sånt och smackar.

Lycka till!
 
Sv: Leda stark häst?

Tack för tipsen :bow:

Igår när jag tog in honom från hagen la jag grimskaftet runt nosen och hade med spö. Han blev ganska snopen när det inte var alls lika behagligt att gå emot när vi stannade. Ska öva varje dag så ska det banne mig bli pli på hästen!

Om man inte har ett kedjegrimskaft, går det lika bra med ett vanligt? Repgrimma?
 
Sv: Leda stark häst?

Du har redan fått väldigt bra tips.
Gör halvhalter nån gång då och då när du går med din häst för att se att han är med. När min medryttarhäst har bråttom brukar jag stanna till en sekund eller stampa till med foten, då jag läst nåt om det nån gång, och då stannar han till.
Fäster du grimskaftet i sidoringen på grimman? Då hindrar du ju hästen på ett annat sätt om han börjar dra iväg eftersom halsen böjs.
 
Sv: Leda stark häst?

Jag leder också alltid hästar snett bakom mig. Då hinner man med att parera och bromsa upp om något skulle inträffa. Man får mer tid på sig än om man leder hästen bredvid sig.
Lustigt för jag tycker precis tvärtom = )

Jag vill ha hästen så att om jag tar ett steg till höger så hamnar min axel precis i den vinkeln som blir mellan ganash och hals (om någon fattade : P) då har jag den i ögonvrån, utan att behöva vrida huvudet, eller flytta fokuset från det framför mig, så att jag ser direkt på hästen vad som händer, om örat vrids eller han tittar till. Dessutom så är jag mer i vägen när jag går framför än jämte, för om han hoppar till så gör han det framåt och man kan inte garantera att dom alltid gör det helt rakt framåt...

Och när jag känner att hästen spänner till, då backar jag av så att jag har frambenen nån cm framför mig (då kan den bara inte slå mig med framhovarna om den stegrar/skenar/vad den nu gör) går nära och lägger jag handen på vid manken typ (som när man visar häst på utställning :idea:) och kan du ev. knuffa honom åt sidan om det behövs, (med armbågen bakom bogen) om han tränger på mig eller om jag vill få honom förbi något läskigt t.ex. då backar jag av och styr in (häst)näsan framför mig och får honom att gå sidvärts förbi. Har jag spö med mig är det bra när hästen är taggad, för då kan den agera vägg lite granna, så att om hästen är taggad och jag ber om sidflytt och den tänker dra iväg framför mig istället kan jag höja spöet och visa att det är stopp, du ska gå kvar, men korsa fötterna. Så har jag gjort dom dagarna det är blåsigt och hästarna ska dansa från hagen och in i stallet : P
 
Sv: Leda stark häst?

Lustigt för jag tycker precis tvärtom = )

Jag vill ha hästen så att om jag tar ett steg till höger så hamnar min axel precis i den vinkeln som blir mellan ganash och hals (om någon fattade : P) då har jag den i ögonvrån, utan att behöva vrida huvudet, eller flytta fokuset från det framför mig, så att jag ser direkt på hästen vad som händer, om örat vrids eller han tittar till. Dessutom så är jag mer i vägen när jag går framför än jämte, för om han hoppar till så gör han det framåt och man kan inte garantera att dom alltid gör det helt rakt framåt...

Och när jag känner att hästen spänner till, då backar jag av så att jag har frambenen nån cm framför mig (då kan den bara inte slå mig med framhovarna om den stegrar/skenar/vad den nu gör) går nära och lägger jag handen på vid manken typ (som när man visar häst på utställning :idea:) och kan du ev. knuffa honom åt sidan om det behövs, (med armbågen bakom bogen) om han tränger på mig eller om jag vill få honom förbi något läskigt t.ex. då backar jag av och styr in (häst)näsan framför mig och får honom att gå sidvärts förbi. Har jag spö med mig är det bra när hästen är taggad, för då kan den agera vägg lite granna, så att om hästen är taggad och jag ber om sidflytt och den tänker dra iväg framför mig istället kan jag höja spöet och visa att det är stopp, du ska gå kvar, men korsa fötterna. Så har jag gjort dom dagarna det är blåsigt och hästarna ska dansa från hagen och in i stallet : P
Exakt.
inte ens en av de mest skickliga amerikanska NH-utövarna har hästarna snett bakom sig- de hästar som de ej har drillat ännu. du måste ha full koll bakåt så hästen inte springer förbi dig på vä.sida o du då får grimskaftet bakom ryggen o kan bli omkulldragen.
 
Sv: Leda stark häst?

Snett bakom behöver inte vara 1 m bakom. Det kan vara 1 cm bakom min mitt. Och givetvis får man inte sova då man håller på med hästar. Otränade hästar släpper man aldrig med blicken.

Jag klarar mig oftast skadefri trots att jag dagligen hanterar många hästar så här. Även i pressade situationer och otränade hästar. De förstår för det mesta kroppsspråk jäkligt fort bara man är konsekvent. Och går jag lite före leder jag med kroppsspråket. De brukar bli mentalt lugnare av det. Inte vilja dra eller bli skraja.
Är de sen tränade så att de är lydiga kan jag vara i vilken position som helst. Men otränade lugnar sig enormt av att man har dem strikt bakom.
Däremot vet även jag många som vill leda dem bredvid av. så gör man ju traditionellt i Sverige och lär ut redan på ridskolan. Och ja, hästen går ju som regel fram. Men även i sidled om de blir skraja. Jag har sett fler bli översprungna som lett vid sidan. Framför allt för att de hästarna är mer i energi och i konflikt med kroppsspråket i människans positionering.
 
Sv: Leda stark häst?

Lustigt för jag tycker precis tvärtom = )

Och jag leder min ca 1,5 meter bakom mej. Lite snett bakom helst så jag kan se henne i ögonvrån när jag sneglar bakåt. Har förr haft hästar närmare/brevid eller snett bakom osv, men har då fått dom på mej av olika anledningar när dom blivit rädd för något.
Dom senaste 2 hästarna jag haft har jag aldrig haft för nära och har dom vid tillfällen blvit rädd har dom aldrig skuttat på mej eller så har jag hunnit flytta på mej.
(sen hör väl till att dom två senaste hästarna har varit löjligt väluppfostrade oxå:p)
Vuxit upp med nordsvenskar och en fjording som totalt dissat mej som människa vilket orsakat i många på-trampningar.
 
Sv: Leda stark häst?

Jag tar alltid det vanliga grimskaftet ( helt vanligt i rep/bomull) och lägger runt nosen vid behov.
Om inte hästen är urstark så behöver du ingen kedja.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp