Sv: Leda stark häst?
Bra att du insett allvaret!
Det kan ju bli jättefarligt om hästen lär sig att den när den vill bara kan "slå sig fri" och gå. De är så mycket starkare än oss att man måste lära dem tidigt att göra som vi vill. De är ju tyvärr inte smarta nog att alltid fatta de beslut som är säkrast för dem. Och det kan leda till skador på både hästar och människor om de lärt sig att slita sig. Ju mer de får göra det desto mer befästs beteendet.
Vi har inte en chans att med våld hålla i och kontrollera. Vi får överlista dem istället. Och träna dem att vilja göra som vi vill.
Med kedja menar man kedjegrimskaft ja. Har man det över nosryggen så triggar man reflexer att sänka huvudet och det är lättare att böja in dem om det skulle behövas.
Problemet är att om du iaf skulle tappa hästen så kan metall skada mer än rep.
Ska du ha kedjegrimskaft så får du alltså se till att inte tappa. Håll kvar!
Du kan linda kedjan ett varv kring grimmans nosrem med, så åker den inte ner om du ger slack i grimskaftet.
Att han inte stannar då du gör det visar ju att han inte är med dig. Då brukar jag bara snabbt säga till att de är så goda och stannar då jag gör det. Är hästen väldigt taggad i energi kan det vara bra att göra en sån sväng-manöver då man flyttar rumpan och böjer dem. Är de mentalt i balans kan man bara stanna och förtydliga att "du stannar" om de inte lyder. Jag tar första signalen i kroppsspråk och grimma. Funkar inte det lägger jag ngt på bogen i den styrka som behövs. Jag använder hand, arm, spö eller fot(har ofta fler hästar och har fått lära mig att använda fötterna till mycket
).
Man behöver inte vara rädd för att klatcha till en häst. Men det är inte frågan om att slå dem. Och använder man foten får man vara väldigt på det klara med hur mkt kraft man använder, så man inte gör illa dem. Och se till att lägga bredsida av foten eller hela undersidan. Jag har sett äckliga skador efter hur folk sparkat och gjort det för hårt med tårna mot.
Du vinner inget på att bli arg. Så en snabb och bestämt korrigering, gärna så hästen svarar undan/bakåt något steg och inte bara stannar. Inte i rädsla, utan så att du flyttar den och den svarar i eftergift att gå bakåt. Inte i mottryck fortf. Då har du inte fått igenom någonting. Efter det ger du en paus. Ni stannar och står ett par sekunder minst. Pausen är bland det viktigaste.
Är den för taggad i energi kan backningen bygga på mer energi. Så då hade jag bara sidledsflyttat först.
Gör du konsekvent så här så kan det släppa väldigt fort med din häst. Hästar lär sig väldigt fort. De flesta hästar fattar ju kroppsspråk. Så bara man visar dem att man faktiskt menar allvar med sitt kroppsspråk brukar de följa sen. Stannar du kan du sätta dig lite extra och vara övertydlig i ditt eget kroppsspråk i början.
Det brukar inte bli problem med att lära hästarna att gå före en om man lett dem så. Man lär ju in smackning betyder fram och flytta kroppsdelar etc. Då använder man sig av det då man ska lära dem gå framför eller longera.
Jag använder mig av handsignaler för att flytta bog och bakdel.
Jag pekar med hela handen på den del jag vill flytta. Jag rör handen som om jag hugger ngt med den/kastar energi med fingrarna mot hästen tills den flyttat. Då upphör jag. Förstår inte hästen får man ju flytta för tryck och kroppsspråk för att sedan gradvis kunna bara peka.
Ska jag longera så gör jag handtecken mot bogen och smackar för att hästen ska gå fram. Alt pekar dit den ska gå om den kan sånt och smackar.
Lycka till!